Autot

Maastossakin viihtyvän Mercedeksen uusiutunut järkäle etenee aiempaa pienemmällä vastuksella

Julkaistu:

UUSIUTUNUT
Mercedes-Benzin edustajat ovat vertailleet ilmanvastuskertoimia ja julistaneet uuden GLE-mallinsa ykköseksi isojen SUV-mallien kokoluokassa.
Uuden GLE:n ilmanvastuskertoimen arvosta kertova cd-lukema on 0,29.

Nippelitietoa enemmän merkitsee tavalliselle autoilijalle se, että samalla kun koria on virtaviivaistettu, sisätilat ovat hiukan kasvaneet.

Akseliväli on kasvanut 80 millimetriä (nyt 2 995 mm). Toisen istumarivin jalkatila on lisääntynyt 69 milliä (1045 mm), ja toisen istuinrivin reunapaikkojen etäisyyttä voi säätää 100 millimetriä.

Tavaratila on perusmuodossaan 825 litraa ja toinen istuinrivi taitettuna muhkeat 2 055 litraa. Airmatic-ilmajousituksen kanssa takaosan lastauskorkeutta voidaan laskea tai nostaa 40 millimetriä.


Aloitusmalli on Mercedes-Benz GLE 450 4Matic 48 voltin sähköteknologialla. Uusi GLE lanseerataan 6-sylinterisellä bensiinikäyttöisellä rivimoottorilla, jota seuraavat myöhemmin diesel- ja plug-in-hybridivaihtoehdot.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Moottori kehittää 270 kilowattia (367 hv) tehon ja 500 newtonmetrin väännön. EQ Boost tarjoaa hetkellisesti 16 kW (22 hv) lisätehon ja 250 Nm:n lisäväännön. Keskikulutus vaihtelee 8,3–9,6 litraan /100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 190–220 g/km. Voimansiirrosta vastaa 9G-Tronic-automaattivaihteisto.

Autot valmistetaan Alabaman Tuscaloosassa USA:ssa. Myynnin aloitusajankohta Suomessa vahvistetaan myöhemmin.

Uudistuneen GLE:n viisi tärkeintä innovaatiota

  • E-Active Body Control: 48 V:n sähköjärjestelmään perustuva aktiivijousitus, joka on ensimmäistä kertaa yhdistetty niin ikään uuteen ilmajousitukseen. Markkinoilla olevista järjestelmistä ainoa, jossa jokaisen pyörän jousitusta ja vaimennusta voidaan kontrolloida erikseen. Saatavana lisävarusteena 6- ja 8-sylinteristen moottorien yhteyteen.
  • Aktiivinen peräänajon estävä avustin: Avustin tunnistaa peräänajon uhkan jo hyvissä ajoin, varoittaa kuljettajaa ja tukee ajamista pysähtelevässä liikenteessä aina 60 km/h nopeuteen saakka.
  • 4Matic: Vaihtuvatoiminen neliveto (Torque On Demand) säätelee voimanjakoa etu- ja taka-akselin välillä 0–100 prosentin välillä valitun ajotilan ja olosuhteiden mukaisesti. Ratkaisu on saatavana ensi kertaa yhdessä 6- ja 8-sylinteristen moottorien ja plug-in-hybridiratkaisun kanssa. Lisävarusteena saatava Offroad-varustepaketti tekee GLE:stä ennen näkemättömän maastokelpoisen.
  • Mercedes-Benz User Experience (MBUX): Maastoajon vaatimuksiin edelleen kehitetty A-sarjasta tuttu MBUX-järjestelmä. Kahden 12,3”- korkearesoluutio-näytön muodostama kokonaisuus, jossa noin 40 uutta toimintoa.
  • Istuinmukavuus: Uuden GLE:n akseliväli on pidentynyt 80 milliä, mikä takaa aikaisempaa huomattavasti väljemmät sisätilat matkustamossa. Lisävarusteena ovat saatavilla sähkötoiminen toinen istuinrivi sekä kolmas istuinrivi tavaratilaan.
Lähde: Mercedes-Benz

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt