Autot

Kuvat uudesta pistokehybridistä julki – taas yksi automerkki vahvasti sähköistymisen tielle

Julkaistu:

SÄHKÖAUTOT
Citroën liittyy hiljalleen sähköistyvien autovalmistajien joukkoon.
Ensi vuonna täydet 100 vuotta täyttävä Citroën aikoo sähköistää koko mallistonsa lähivuosina.

Ennen lokakuun alun Pariisin autonäyttelyä Citroën julkaisi kuvat C5 Aircross PHEV -konseptistaan, eli ensimmäisestä ladattavasta hybridistään. Käytännössä varmaa kuitenkin on, että auto ei jää vain konseptin asteelle, sillä Citroënin tulevaisuus on sähköinen. Lisäksi C5 Aircross PHEV näyttää kuvissa aivan valmiilta mallilta tuotantoon.

– Saamme pistokehybridimallin C5 Aircross -mallistamme ensi vuonna markkinoille, ja ensimmäinen täyssähkömallimme saapuu vuonna 2020, Citroënin toimitusjohtaja Linda Jackson taustoitti Citroënin uudistumista keväällä Geneven autonäyttelyssä Ilta-Sanomille.


Eikä siinä vielä kaikki suuriin juhliin valmistautuvalta ranskalaismerkiltä:
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Vuoteen 2023 mennessä, eli viiden vuoden sisällä, 80 prosenttia kaikista malleistamme tulee olemaan sähköistetty, tavalla tai toisella. Kaksi vuotta myöhemmin tuo luku on jo täydet sata prosenttia, Jackson lupasi viime keväällä.

Reilusti tehoa ja vääntöä

Citroën C5 Aircross PHEV:n voimalinja koostuu 180 hevosvoimaa tuottavasta PureTech-bensiinimoottorista ja 80 kW:n eli 109 hevosvoiman sähkömoottorista, joiden yhteenlaskettu todellinen kokonaisteho on autossa 225 hevosvoimaa.

Citroënin mukaan sähkömoottori tarjoaa peräti 337 newtonmetriä vääntöä, joten auton voimavarat vaikuttavat peruskäytännöllisen SUV-tyylin mukaisesti rapsakoilta. Auto on kuitenkin aina etuvetoinen, joten neliveto jää tälläkin kertaa Citroënilla haaveeksi. Suorituskykyarvoja ei ole vielä julkistettu.


Autossa on elektronisesti ohjattu kahdeksanportainen automaattivaihteisto ja tämänhetkisen tiedon mukaan parhaimmillaan 50 kilometrin toimintamatka pelkästään sähköllä. Akun kapasiteetti on 12,3 kWh. Latausajat vaihtelevat lataustehosta riippuen kahden ja kahdeksan tunnin välillä, eli auto on suunniteltu etupäässä yön yli ladattavaksi.

Sähköajossa huippunopeus on 135 km/h, ja jarrutusenergia otetaan talteen Citroënin i-booster -järjestelmän avulla. Päästötasoksi on laskettu alle 50 CO2-grammaa kilometrille.

Pariisin autonäyttely avautuu yleisölle tänä vuonna 4. lokakuuta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt