Autot

Asukkaan sähköautosta voi koitua taloyhtiölle kymmenien tuhansien eurojen lasku

Julkaistu:

Sähköautot
Pääsulakkeiden suurentaminen ja kaapeloinnin uusiminen maksaa taloyhtiössä helposti kymmeniä tuhansia euroja. Sähköautojen yleistyessä remontit ovat edessä tuhansissa asunto-osakeyhtiöissä.
Suomen sähköautokannan pitäisi voimassa olevien suunnitelmien mukaan olla reilun kymmenen vuoden päästä jo 250.000 yksilön suuruinen.

Taloyhtiövinkkelistä katsoen tilanne tarkoittaa sitä, että lähestulkoon jokaisessa parkkipaikallisessa asunto-osakeyhtiössä on edessä keskustelu latauspisteiden sallimisesta.

Suhtautumisesta sähköauton lataamiseen saattaa kuitenkin olla odotettavissa hallitustaholla nihkeää, eikä aivan syyttä.


Lataamisen salliminen on nimittäin vanhassa yhtiössä osakkaiden yhdenvertaisuusperiaatteen osalta hankala, ellei jopa erittäin hankala asia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yksinkertaistettuna yhdenvertaisuus tarkoittaa latauksesta puhuttaessa sitä, että jos auton lataaminen sallitaan yhdelle osakkaalle, pitää sen olla jatkossa sallittua samoilla ehdoilla myös muille.

Yksi tai kaksi latauslaitetta ei yhtiön sähkökaappia vielä kaada, mutta todellinen ongelma syntyy, kun latauspisteitä on jo useampia ja taloyhtiön alkuperäisen sähköverkon kapasiteetti - joka muuten olisi riittänyt kenties hamaan loppuun saakka - loppuu.
Silloin yhdenkin uuden latauslaitteen lisääminen verkkoon vaatii yhtiön pääsulakkeen suurentamista ja todennäköisesti myös kaapeloinnin päivittämistä asvaltin aukirepimisineen maansiirtotöineen kaikkineen.


Eikä tilanteesta voi välttämättä enää pakittaa. Pahimmillaan osakkaat saavat maksettavaksi laskun, joka voi muutenkin korjausvelkaisessa yhtiössä jopa katkaista kamelin selän.
Hieman yleistäen voi sanoa, että suurin sähköremonttiriski muhii yli 30 vuoden ikään ehtineillä lämpötolpallisilla parkkialueilla. Niiden nykyinen tekniikka kun kestää tyypillisesti vain 1-2 perusmallisen latauslaitteen asentamisen kymmentä lämpötolppapaikkaa kohden.

Ota kantaa

Aiotko siirtyä lähivuosina sähköautoilijaksi?

Hei, olen jo! 6% Ilman muuta 11% Ehkä 23% En todellakaan aio 60%
Ääniä yhteensä 20509

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt