Asukkaan sähköautosta voi koitua taloyhtiölle kymmenien tuhansien eurojen lasku - Autot - Ilta-Sanomat

Asukkaan sähköautosta voi koitua taloyhtiölle kymmenien tuhansien eurojen lasku

Pääsulakkeiden suurentaminen ja kaapeloinnin uusiminen maksaa taloyhtiössä helposti kymmeniä tuhansia euroja. Sähköautojen yleistyessä remontit ovat edessä tuhansissa asunto-osakeyhtiöissä.

Ongelmallisimpia ovat ennen 1990-lukua rakennetut pysäköintialueet. Niiden sähköverkot eivät tyypillisesti kestä suurta samanaikaista lataustehoa. Kaikkiaan sähköverkkojen tasoa voi kuvailla vanhojen taloyhtiöiden osalta erittäin kirjavaksi.

10.9.2018 14:06

Suomen sähköautokannan pitäisi voimassa olevien suunnitelmien mukaan olla reilun kymmenen vuoden päästä jo 250.000 yksilön suuruinen.

Taloyhtiövinkkelistä katsoen tilanne tarkoittaa sitä, että lähestulkoon jokaisessa parkkipaikallisessa asunto-osakeyhtiössä on edessä keskustelu latauspisteiden sallimisesta.

Suhtautumisesta sähköauton lataamiseen saattaa kuitenkin olla odotettavissa hallitustaholla nihkeää, eikä aivan syyttä.

Sähköautojen lataamisen salliminen saattaa tulla taloyhtiön osakkaille pitkän päälle kalliiksi.

Lataamisen salliminen on nimittäin vanhassa yhtiössä osakkaiden yhdenvertaisuusperiaatteen osalta hankala, ellei jopa erittäin hankala asia.

Yksinkertaistettuna yhdenvertaisuus tarkoittaa latauksesta puhuttaessa sitä, että jos auton lataaminen sallitaan yhdelle osakkaalle, pitää sen olla jatkossa sallittua samoilla ehdoilla myös muille.

Yksi tai kaksi latauslaitetta ei yhtiön sähkökaappia vielä kaada, mutta todellinen ongelma syntyy, kun latauspisteitä on jo useampia ja taloyhtiön alkuperäisen sähköverkon kapasiteetti - joka muuten olisi riittänyt kenties hamaan loppuun saakka - loppuu.

Silloin yhdenkin uuden latauslaitteen lisääminen verkkoon vaatii yhtiön pääsulakkeen suurentamista ja todennäköisesti myös kaapeloinnin päivittämistä asvaltin aukirepimisineen maansiirtotöineen kaikkineen.

Esimerkiksi Motivan julkaisema kiinteistöjen latauspisteohje kertoo, että tyypillisen suomalaisen talotekniikkajärjestelmän ”teho ei todennäköisesti riitä kymmenien täyssähkö- tai lataushybridiautojen samanaikaiseen lataukseen täydellä teholla (230 V / 16 A)”.

Eikä tilanteesta voi välttämättä enää pakittaa. Pahimmillaan osakkaat saavat maksettavaksi laskun, joka voi muutenkin korjausvelkaisessa yhtiössä jopa katkaista kamelin selän.

Hieman yleistäen voi sanoa, että suurin sähköremonttiriski muhii yli 30 vuoden ikään ehtineillä lämpötolpallisilla parkkialueilla. Niiden nykyinen tekniikka kun kestää tyypillisesti vain 1-2 perusmallisen latauslaitteen asentamisen kymmentä lämpötolppapaikkaa kohden.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?