Autot

Uusi Ford Focus sporttiasussa: Dieselillä varustettu ST-Line nakuttaa sporttisesti – ja äänekkäästi

Julkaistu:

Koeajo
Uusi Ford Focus tarjoaa kyytiä moneen tarpeeseen. Malliperheessä ST-Line edustaa sporttisuutta.
Kun uusi Ford Focus julkistettiin keväällä Lontoossa, firman johtaja kehui uutuutta Fordin pitkä historian parhaaksi autoksi.

Kukapa uutta perheenjäsentään moittisi, mutta ei väite varmaankaan täysin pieleen mennyt.

Ainakaan valinnanvaran puutteeseen Focuksen menestys ei kaadu: tarjolla on viistoperä ja farmari eri varustetasoilla, korotetulla tai lasketulla maavaralla sekä useilla voimalinjaratkaisuilla. Hybridi- ja sähköversiot tosin uupuvat.


Nyt kun Focus on kotiutunut Suomenkin maanteille, otimme ajoon ST-Line-merkintää kyljissään kantavan version. Bensiinikoneen saa kolmella ja dieselin kahdella teholukemalla. Alle osui 1,5-litrainen, dieselillä ja kahdeksanportaisella automaattilaatikolla varustettu versio.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

ST-Line edustaa Focuksen sporttista laitaa. Ulkonäkö paljastaa jo paljon auton luonteesta: kaksoispakoputket, musta etusäleikkö ja etupuskuri, ST-Line-logot ja 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ruokkivat menohaluja.


Ohjaamossa voi aistia samanhenkisiä viittauksia tasapohjaisesta ohjauspyörästä ja istuinten punaisista tikkauksista alkaen.

ST-Linen alustaa on jäykennetty ja laskettu 10 millimetrin verran. Alusta toimii vallan hienosti varsinkin nopeassa ja mutkikkaassa ajossa, mutta meno on taajamanopeuksissa hiukan pompottavaa.


Satakaksikymmentä hevosvoimaa ei lukemana todellakaan nostata kulmakarvoja, mutta etenemiskyvykkyyden ja väännön puutteesta autoa on vaikea syyttää. Alle 1,4-tonnisen auton liikuttamiseen voimavarat riittävät mainiosti. Ohjaus on tarkka ja nopea. Moottori reagoi enemmän kuin tyydyttävästi kaasunpainalluksiin.

Uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto ei lyhyen tutustumisen perusteella loista mitenkään poikkeuksellisesti, mutta se lisää ajomukavuutta varsinkin kaupungissa.


Dieselin käyntiääntä kuunnellessa tulee mieleen, voisiko se olla maltillisempi – vai korostetaanko sillä urheilullisuutta?


Focuksen jokaisen varustetason turvallisuuteen liittyvälle vakiovarustukselle voi nostaa peukkua: kaistanpitoavustin, törmäyksenestoavustin, mukautuva nopeudenrajoitin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä kertovat edistyksestä.


Kahdeksantuumainen kosketusvärinäyttö löytyy myös jokaisesta Focuksesta vakiona. Toisin kuin takavuosien Fordeissa, nykyinen käyttöjärjestelmä ja sen käytettävyys edustavat hyvää keskitasoa.

Focus on ensimmäinen Fordin henkilöauto, joka perustuu uuteen C2-alustarakenteeseen. Akseliväli on kasvanut väistyneeseen malliin nähden 53 millimetriä. Samalla sisätilat ovat kasvaneet, mutta takapenkin jalkatilat eivät ole vieläkään erityisen mainittavat.


Koeajoautossa oli Bang & Olufsenin kelpo äänijärjestelmä. Tavaratilassa subwoofer vie välipohjan alla liki kaiken tilan. Jos ST-Line kiinnostaa, tavaratilaa tarvitsevan kannattaakin vilkaista farkkuversion takapaksiin, joka vetää peräti 608 litran verran rompetta.

Ford Focus ST-Line 1.5 TDCi EcoBlue 120 hv

  • Moottori R4, turbo, 1 449 cm³, 88 kW (120 hv)/3 600 r/min, 300 Nm/1 750–2 250 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,2 s, huippunopeus 193 km/h
  • Kulutus 5,4 l/100 km diesel (WLTP)
  • CO2-päästöt 137 g/km (WLTP)
  • Voimansiirto A8, etuveto
  • Mitat p 4 397, l 1 844, k 1 515 mm, akseliväli 2 700 mm, omamassa 1 394 kg, tavaratila 528–1 542 l, tankki 47 l
  • Hinta 28 304 euroa
Kiitämme

Mainiota ajettavuutta

Kehittynyttä turvavarustelua

Moitimme

Ylikorostunutta dieselin nakutusta

Hintatieto korjattu. Alun perin hinnaksi oli merkitty erehdyksessä autoveroton hintatieto.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt