Autot

Tältä tuntuu Citroënin uusi jousitus – IS:n koeajossa tuoreutuksessa käynyt C4 Cactus

Julkaistu:

koeajo
Mukavuudestaan tunnettu Citroën palaa C4 Cactus -mallilla juurilleen – uudelleen suunnitellun jousituksen kera.
Mikä yhdistää suomalaista rallitähteä Jari-Matti Latvalaa ja Citroënin toimitusjohtajaa Linda Jacksonia? Vastaus on lyhyt: pehmeys. Latvala kertoi ennen Suomen WRC-osakilpailua hakevansa Toyota-autonsa jousitukseen ”sopivasti vähemmän joustavaa pehmeyttä”, ja samasta asiasta, eli jousituksen pehmeydestä, myös Jackson innostui kertomaan Ilta-Sanomille viime kevään Geneven autonäyttelyssä.


Citroënin lähes 100-vuotisen historian ajan mukavuus ja muotoilu ovat olleet eri mallien avainrooleissa. Niihin Citroën tahtoo keskittyä taas tulevaisuudessa, ja tässä suhteessa uudistettu C4 Cactus on tienraivaajamalli. Sitikka palaa mukavuudessa juurilleen, ja silloin pehmeys astuu määrätietoisesti kuvaan.

Uudessa C4 Cactuksessa pehmeyttä tosiaan löytyy, niin jousituksesta kuin istuimistakin. Joidenkin makuun ehkä jopa liikaa, mutta on hyvä pitää mielessä, että pehmeys ei tarkoita vetelyyttä.


Käytännössä C4 Cactuksen iskunvaimentimet on suunniteltu uudelleen siten, että yhdessä jousituksen kanssa toimiessaan ne suodattavat tien epätasaisuuksista aiheutuvia teräviä heilahduksia entistä paremmin. Parasta innovaatiossa on, että se ei ole kallis toteuttaa, ja voidaan siksi tuoda myös edullisiin autoihin saataville.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uudistunut Citroën C4 Cactus on edeltäjäänsä varovaisemmin muotoiltu. Päällepäin auto ei enää näytä kuin hieman valtavirrasta eroavalta, mutta sisälle kurkatessaan ja varsinkin etuistuimelle laskeutuessaan huomaa sisätilojen erottuvan leppoisan ilmeen.

Istuimien suunnitteluun on selvästi keskitytty. Ajoasento tuntuu kotoisalta, vaikka selkänoja tosin voisi olla enemmänkin sivutukea tarjoava.


C4 Cactuksen perusajettavuus on hyvällä tolalla. Ohjauspyörän kautta välittyvä ajotuntuma saisi kuitenkin olla hieman tanakampi, ihan arkisiakin ajoja ajatellen. Nyt ohjaustunto on vain selkeästi kaupunkiajoon painotettu.

Lue lisää: Ilta-Sanomien koeajossa Rättisitikan suora perillinen

Citypyörittely sujuu siis kevyesti, mutta suuremmissa vauhdeissa kaipaisi lisää vastetta ohjauspyörälle. Kun auton kanssa tulee tutuksi, kaarreajosta ja ajokäyttäytymisestä voi tosin oppia nauttimaankin. Jousitus on anteeksiantavan pyöreä tuntumaltaan, mutta silti kori ei jää lullaamaan isommissa heitoissa. Pehmeyttä löytyy huomattavan paljon, varsinkin pikkuautoksi.


Koeajoauton 1,2-litraisen, monessa muussa PSA-mallissa jo tutuksi tulleen bensiinimoottorin voimat riittävät kohtalaisesti automaattivaihteisen C4 Cactuksen liikutteluun, ja autossa on myös kaupunkiajossa polttoainetta säästävä Stop & Start -automatiikka vakiovarusteena. Maata järisyttäviä tuntemuksia ei auton kiihtyvyydeltä kannata kuitenkaan odottaa. Lisäksi kuusiportainen automaatti ei ole käytettävyydeltään kaikkein sujuvin, vaan töksäyttelee vaihteita silloin tällöin. Kulmikkuudet liittynevät Aisin-vaihteiston elektroniseen ohjelmointiin. Automaatin lisähinta on noin 2400 euroa.

Mukavakin auto voi suoriutua tehtävästään hyvin. C4 Cactus onnistuu niillä osa-alueilla, joihin se on keskittynyt. Uuden WLTP-kulutusmittaustavan myötä koeajoauton CO2-päästöt nousivat merkittävästi, 30 grammaa kilometrillä, lukemaan 149 g/km. Rahassa mitattuna se tarkoittaa kohonneen autoveron myötä noin 450 euron lisälaskua tähänkin autoon.

Ota kantaa

Arvostatko autossa mukavuutta?

En niinkään 7% Ehdottomasti 90% En osaa sanoa 3%
Ääniä yhteensä 1758

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Shine Aut.

  • Moottori R3, 1 199 cm³, turbo, 81 kW (110 hv)/5 500 r/min, 205 Nm/1 500 r/min
  • Suorituskyky 0 – 100 km/h 10,9 s, huippunopeus 188 km/h
  • Kulutus 6,4 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 149 g/km (WLTP)
  • Voimansiirto A6, etuveto
  • Mitat p 4 170, l 1 714, k 1 480 mm, akseliväli 2 595 mm, omamassa 1 145 kg, tavaratila 348 – 1 170 l, tankki 50 l
  • Hinta 24 130 euroa

KIITÄMME

Mukavaa jousitusta

Pirteätä pikkumoottoria

MOITIMME

Epätarkkaa ohjaustuntumaa

Hieman kulmikasta automaatia

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt