Autot

Johtotähti kohti nollapäästöjä – Mercedeksen uusi sähköauto on raskaansarjan järkäle

Julkaistu:

UUTUUS
Mercedes-Benzin uuden alamerkin esikoinen sähköistää pelikenttää.
Liiaksi Mercedes-Benzin tuttua klassisuutta vai turhan radikaali muutos?

Tällaisia pohdintoja kuultiin Tukholmassa, kun Mercedes-Benz julkisti tiedotusvälineille ensimmäisen EQ-brändin alle valmistuneen täyssähköautonsa.

Saksalaisvalmistajalla on ollut rosterissaan sähkökäyttöisiä autoja ennenkin, mutta EQ-alamerkin ensimmäinen tuote EQC 400 merkitsee lähtölaukausta saksalaisten premium-merkkien todelliselle sähköistymiselle. Jatkoa seuraa nopeasti, sillä Audin uusi sähkökatumaasturi esitellään Yhdysvalloissa puolentoista viikon päästä.


EQC 400 kuuluu edelleen kasvavaan, supersuosittuun SUV- ja crossover-autoluokkaan. Daimlerin ylimpään johtoon lukeutuvan Ola Källeniuksen mukaan automarkkinoiden myyntikäyrät olivat vahvasti taustalla, kun saksalaisfirmassa pohdittiin EQ:n aloitusmallia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yhtenä syynä useat tehtaan edustajat mainitsivat myös täysin käytännöllisen syyn: korkeaan koriin on ensi alkuun helpompi asentaa 650 kiloa suojakoteloineen painava, 80 kilowattitunnin litiumakku kuin matalaan autoon. Kokemuksesta on hyötyä, kun myöhemmin EQ-sarjaan lisätään muita korimalleja sedaneja myöten: vuoden 2022 loppuun mennessä markkinoilla on ainakin kymmenen erilaista täyssähkö-Mercedestä.


EQC:n ulkoista muotoilua johtanut Robert Lešnik toisti useaan kertaan ilmaisuja ”saumaton” ja ”puhdaslinjainen” kuvaillessaan uutuuden linjoja.

Yksi erikoinen piirre verrattuna moniin muihin täyssähköisiin autoihin EQC:ssä on se, että jäähdyttimen säleikköä markkeeraava keula ei ole suljettu. Lešnikin mukaan auto tarvitsee kasvot.

– Muutoin se näyttäisi epäluonnolliselta.


Maskiin on asennettu varsin suurikokoinen johtotähti, integroidut valoyksiköt ja niitä yhdistävä vaakasuuntainen, valkea valolista.

Myös EQC:n kojelauta tekee hiukan pesäeroa Mercedes-Benzin tuoreimpiin malleihin. Esimerkiksi ilmastoinnin turbiinimaisista suuttimista on luovuttu suorakaiteisten, ruusukullalla koristeltujen aukkojen hyväksi. Myös A-sarjassa esitelty MBUX-järjestelmä on ottanut kehitysaskeleita, jotka tuovat sähköautoilun kannalta oleellista informaatiota mittaristoon.

Uutuusmalli on mitoiltaan suunnilleen Uudessakaupungissakin valmistettavan GLC:n kokoinen. Painoa noin 2,4-tonniselle EQC:lle kertyy tosin satoja kiloja enemmän akun myötä.

Erikoisrakenteilla suojattu akku on sijoitettu etu- ja taka-akselien väliin. Käyttövoimaa syötetään akselien yhteyteen asennetuille sähkömoottoreille, joiden ansiosta EQC on käytännössä nelivetoinen.


Etuakselilla sijaitseva moottori optimoi parhaan mahdollisen tehon matalan ja keskisuuren kuormituksen aikana, kun taas takamoottori takaa dynaamiset ajo-ominaisuudet. Yhdessä moottorit kehittävät 300 kilowatin tehon (408 hevosvoimaa) ja 765 newtonmetrin väännön.

Autolle luvataan WLTP-normin mukaisesti noin 400 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella (energiankulutus 22,2 kilowattituntia sataa kilometriä kohden NEDC:n mukaisesti).

Ajotyyli ja ulkoiset olosuhteet ratkaisevat tietenkin paljon. Kuski voi valita ajotilan viidestä vaihtoehdosta.

Taloudellisimmissa ajotiloissa kuljettajaa avustaa haptinen kaasupoljin, joka valmistajan mukaan auttaa kuljettajaa säästämään energiaa.

EQC:n varusteluun kuuluu vakiona vesijäähdytteinen, sisäänrakennettu OBC-laturi, jonka kapasiteetti on 7,4 kilowattia. Laturi soveltuu lataamiseen kotona ja julkisissa latauspisteissä. ”Kotisähköllä” akku täyttyy reilussa 10 tunnissa.


Virtalähteestä ja latausasemasta riippuen EQC voidaan ladata enimmillään 110 kilowatin latausteholla. Liki tyhjentynyt akku saavuttaa 80-prosenttisen täyttöasteen 40 minuutissa.

Vuonna 2015 alkaneen, noin 10 miljardin euron EQ-projektin ensimmäiset autot valmistetaan Saksan Bremenissä. Sen jälkeen tuotanto laajenee Kiinaan. Kuluttajat pääsevät tutustumaan uutuuteen Euroopassa ensi kesänä. Hinnoittelusta ei tiedotusvälineille hiiskuttu, mutta voisi olettaa, että vahvistettavia taksoja peilataan esimerkiksi Teslaa vasten.

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

  • Moottori 2 sähkömoottoria, 300 kW (408 hv), 765 Nm
  • Suorituskyky 0–100 km/h 5,1 s, huippunopeus 180 km/h WLTP-toimintamatka (alustava) 400 km, 22,2 kWh/100 km
  • CO2-päästöt 0 g/km
  • Voimansiirto kiinteä välityssuhde, neliveto
  • Mitat p 4 761, l 1 884, k 1 624 mm, akseliväli 2 873 mm, omamassa 2 425 kg, tavaratila noin 500 l, akku 80 kWh
  • Hinta ei tiedossa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt