Autot

Netin räjäyttämistä halunneen autokauppiaan toive ei toteutunut – ”näin ei käynyt, kuluttajan etu”

Julkaistu:

Internet
Auton hankinta tapahtuu yhä useammin kokonaan verkossa. Suomalaisista 16 prosenttia hoitaisi verkossa autonoston sen sijaan, että vierailisi perinteiseen tyyliin myyjän luona.
Erityisen tärkeässä roolissa verkko on auton hintatietojen ja teknisten ominaisuuksien vertailussa.

Danske Bankin rahoitusyhtiö Danske Financen mukaan 16 prosenttia suomalaisista on valmiita tekemään kaikki auton hankinnan vaiheet vaihtoehtojen vertailusta valintaan ja maksamiseen verkossa.

Sen sijaan 14 prosenttia ei käytä internetiä millään tavalla osana autokauppa. Vuotta aiemmin tämä luku oli 16 prosenttia.

– Vuosia verkossa kiertäneessä lehtijutussa suomalainen autokauppias sanoo, että koko netti pitäisi räjäyttää, koska se on sotkenut autokaupan. Näin ei ole käynyt, ja se on kuluttajan etu. Autokaupan siirtyminen verkkoon helpottaa kaupantekoa ja tuo läpinäkyvyyttä, sanoo Danske Financen johtaja Altti Kuuri.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Autojen verkkokauppa jakaa sukupolvia voimakkaasti. Muutos tapahtuu yli 56-vuotiaissa, joista vajaa viidennes ei halua tehdä mitään autokaupan osaa verkossa.

Maantieteellisesti positiivisimmin verkkoon suhtautuvat Uudellamaalla asuvat. Heistä 24 prosenttia olisi valmiita hoitamaan koko auton ostoprosessin verkossa.Tietoa autorahoituksen kustannuksista (19 %) ja autorahoituksesta ylipäätään (11 %) haetaan melko vähän, kuitenkin hieman enemmän kuin vuosi sitten.

Autorahoituksen kustannuksista tietoa hakevat muita useammin alle 46-vuotiaat, Uudellamaalla asuvat, kaikki toimihenkilöt, työväestö, lapsiperheelliset sekä kaikkein suurituloisimmat.

Näin kysely tehtiin

  • Kyselyyn vastasi 1465 henkilöä. Tutkimuksen tulokset on painotettu vastaamaan suomalaista väestöä sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa maaliskuussa 2018.
  • Miehet hakevat Internetistä tietoa naisia enemmän. Yli 65-vuotiaista neljännes ei hae verkosta mitään tietoja. Alle 46-vuotiaat hakevat tietoa kaikkein eniten. Nuorin ikäryhmä (alle 36-vuotiaat) hakee lähes kaikista mainituista asioista keskimääräistä yleisemmin tietoa.
  • Uuden auton ostajat hakevat käytetyn ostajia yleisemmin teknisiä tietoja, kulutus- ja päästötietoja ja käyttäjätestituloksia. Käytetyn auton ostajia kiinnostavat enemmän käyttäjien kokemuksen ja hintatiedot. Käytetyn auton ostajat hakevat ylipäätään yleisemmin joitakin tietoja.
  • Tietoa autorahoituksen kustannuksista (19 %) ja autorahoituksesta ylipäätään (11 %) haetaan melko vähän, kuitenkin hieman enemmän kuin vuosi sitten. Autorahoituksen kustannuksista tietoa hakevat muita useammin alle 46-vuotiaat, Uudellamaalla asuvat, kaikki toimihenkilöt, työväestö, lapsiperheelliset sekä kaikkein suurituloisimmat. Autorahoituksesta ylipäätään hakevat muita yleisemmin tietoja alle 36-vuotiaat.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt