Autot

Kalliiksi käy! IS:n koeajossa Mersu, jonka hinta nousi juuri lähes 250 000 euroon

Julkaistu:

Koeajo
E-sarjan AMG on nyt entistä harvempien herkkua. Pelkkää autoveroa hinnassa on huimat yli satatuhatta euroa.
Kun Suomessa jo valmiiksi varsin arvokkaan uuden auton hintaan lisätään yhdessä yössä yli toistakymmentä tonnia pelkkiä veroja, on kyseessä jo jonkin sortin uutinen. Yksi näistä taannoisen päästönormimuutoksen uhreista eli yli kymppitonnin lisäverokerholaisista on Mercedes-AMG E 63 S, jonka ehdimme koeajaa juuri ennen uuden päästönormin mukaisen hinnaston voimaantuloa.


Tätä nykyä jo siis lähes neljännesmiljoonan maksava aito iso AMG on tuttuun tapaan paketti, joka näkyy, kuuluu ja kulkee. Ja kiihtyy. Ja kiihtyy. Jo ensi metreiltä käy selväksi, että Suomen tieverkko ei ole vähäisiä ja hetkellisiä poikkeuksia lukuun ottamatta lainkaan se ympäristö mihin tämä auto on tehty.
Se on vähän sääli, sillä E-sarjan Mercedes-AMG kävisi kyllä arkiajoonkin – kunhan vain kuljettaja ja kyytiläiset sietävät tiukasti muotoiltuja ratamallisia etuistuimia, raskasta ohjausta ja kovahkoa, ajoittain aika reippaastikin meluavaa alustaa.

Toki kyseiset viat ovat vain ominaisuuksia, eli muistutusta siitä, että nyt ei todellakaan istuta missään tavallisessa arkidieselissä.


Nopeusrajoitusten ja muiden sääntöjen puitteissa auton ääriominaisuuksista voi kokeilla perusliikenteessä kunnolla oikeastaan vain kiihtyvyyttä. Ja siltä osin E 63 S on suorastaan repivä, ellei jopa järjetön.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mieleen tulee lähinnä kalleimman hintaluokan lisävarusteltu Tesla S ja muutama vuosien varrella ajettu perinteisempi superauto. Tosin alustansa osalta jenkkipullea Tesla ei kyllä tiukalle Mersulle pärjäisi. Ei sitten alkuunkaan eikä edes moottoritien rampissa.

Arkiliikenteestä puhuttaessa on yllättävää, kuinka ison pesäeron Mercedes-AMG E 63 S ottaa esimerkiksi Audin RS6- ja BMW:n M5-malleihin.

Mersu on mainittuja selvästi raa’empi ja urheilullisuudessaan puritaanisempi. Ja kaupassa käydessä siis myös epämukavampi, vaikka ilmajousituskin pyrkii pahimpia epätasaisuuksia suodattamaan sen mitä nyt tiukalta alustalta pystyy.


Vaan yhtä kaikki. Automaatti hakkaa Race-moodissa pykälää sisään uskomattoman vauhdikkaasti ja lähes 30 senttimetriä leveät matalaprofiilirenkaat saa tuplaturbotetun bensiini-V8:n voimalla halutessaan nopeasti sileiksi.

Eikä ole liioiteltua sanoa, että takavetopainotteinen nelivetojärjestelmä pitää auton asvaltissa kuin pahimmanlaatuinen tauti.

Radalle saakka emme Mersua vieneet, mutta jo annettujen lukujen perusteella voi päätellä, että sporttiautoksi reippaanpuoleinen paino lienee kyllä siellä tavalla tai toisella havaittavissa.


Kaikkiaan taksikoriin istutettua urheiluautoa voi kuvailla äärimmäisyyksien arkilaitteeksi. Hänelle, joka tästä autosta pulittaa vapaaehtoisesti pelkkää suomalaista ostoveroa yli satatuhatta(!) euroa, pitäisi antaa valtion puolesta mitali. Tai edes rintanappi.

Ota kantaa

Oletko joskus haaveillut tehokkaasta autosta?

Usein 80% Harvoin 11% En ole 9%
Ääniä yhteensä 8087

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic

  • Moottori V8, 3 982 cm³, 450 kW (612 hv)/5 750-6 500 r/min, 850 Nm/2 500-4 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 3,5 s, huippunopeus 300 km/h (raj.)
  • Kulutus 12,2 l/100 km (WLTP) 95E10
  • CO2-päästöt 276 g/km (WLTP)
  • Voimansiirto A9, neliveto
  • Mitat p 4 993, l 1 907, k 1 460 mm, akseliväli 2 939 mm, omamassa 1 955 kg, tavaratila 540 l, tankki 66 l
  • Hinta 240 553 euroa (ilman lisävarusteita)
Kiitämme

Teknistä sporttiraakuutta

Digijärjestelmien hienostuneistuutta

Moitimme

Entistäkin korkeammalle kohonnutta hankintaveroa

Ajoittaista epämukavuutta arkiajossa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt