Autot

Suomessa on koko Euroopan vilkkaimmaksi noussut satama – joka uhkaa jäädä entistä pahempaan liikennemottiin

Julkaistu:

Liikennejärjestelmä
Ilta-Sanomat seuraa parhaillaan Liikenne- ja viestintäministeriön kuulemistilaisuutta.
Tilaisuuden aiheena on Suomen suunnitteilla oleva maanteiden ja rautateiden runkoverkko, joka yhdistäisi maan valtakunnallisesti ja kansainvälisesti suurimmat keskukset ja solmukohdat sekä palvelisi erityisesti valtakunnallista pitkämatkaista liikennettä.

Maakunnallisen tasapuolisuuden ohella eräs kuulemisessa esiin nousseista yksityiskohdista on Helsingin Länsisatama, joka on tätä nykyä yhdessä keskustan muiden satama-alueiden kanssa matkustajamääriltään jo Euroopan vilkkain ja yltää huomattavan korkeisiin lukemiin myös tavaraliikenteen määrissä.

Esimerkkinä pelkkiä rekkoja kulkee pelkästään Länsisatamaan vuosittain sadoissa tuhansissa mitattava luku.
Runkoverkkopäätöksen myötä Länsisatama on jäämässä entistä pahempaan liikennemottiin, sillä Suomen maanteiden runkoverkko ei yllä suunnitelmissa sen paremmin Länsisatamaan kuin muillekaan Helsingin niemen satama-alueille saakka.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Runkoverkon ulkopuolella tiivistyvä Helsinki voi huoletta jatkaa esimerkiksi autokaistojen vähentämistä ja katujen välityskyvyn heikentämistä, mikä taas vaikeuttaisi valtakunnallisiin satamiin suuntaavaa henkilö- ja tavaraliikennettä entisestään.

Viime vuonna pelkästään Helsingin satamien kautta kulkevassa linjaliikenteessä oli yhteensä 11,8 miljoonaa matkustajaa, kun pahin kilpailija eli Doverin satama Britanniassa jäi 11,7 miljoonaan matkustajaan.

Ota kantaa

Pitäisikö suuriin satamiin päästä mielestäsi sujuvasti ja perille saakka myös maanteitse?

Ehdottomasti 93% Ei välttämättä 7%
Ääniä yhteensä 13379

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt