Autot

”Yli miljoona lämpötolppaa muunnettavissa latauspisteiksi” – tässäkö ratkaisu sähköautojen latausverkostoksi?

Julkaistu:

Ratkaisu?
Parkkisähkö-yrityksen toimitusjohtaja Jiri Räsänen kertoo, että Suomessa on yli miljoona autojen lämpötolppaa, jotka voidaan muuttaa sähköautojen lataustolpiksi.
Maan kattava latausverkosto voi siis olla saavutettavissa hyvinkin helposti, jos Räsäsen lausuma toteutuu.

Suomen tavoite on saada liikenteeseen 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen ei päästä, jos autojen latausverkosto ei ole riittävän kattava.

Toinen ongelma on se, että eri palveluntarjoajien latausjärjestelmät eivät aina ole helposti autoilijan käytettävissä: autoilija joutuu tekemään erillisen sopimuksen kaikkien kanssa.

Ongelmien ratkaisemiseksi Forum Viriumin ja Aalto-yliopiston EU-rahoitteinen bIoTope-hanke on luonut älykkään sähköautojen lataus- ja parkkiratkaisun, jota saksalainen autonvalmistaja BMW ja suomalainen Parkkisähkö-yritys pilotoivat Helsingissä ja Espoossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ratkaisu perustuu avoimiin standardeihin, eli yritykset ja kaupungit voivat hyödyntää sitä vapaasti. Autoilijalle ratkaisu mahdollistaa sähköauton lataamisen yhdellä applikaatiolla kaikkien palveluntarjoajien latauspisteissä.

BMW testaa i3-mallin sähköautollaan Parkkisähkön latausratkaisua, jossa perinteiset lämpötolpat voidaan muuttaa helposti ja halvalla sähköautojen latauspisteiksi pikaliittimellä. Lataustolpat ja sähköauto löytävät toisensa bIoTope-hankkeen kehittämällä applikaatiolla. Applikaatio välittää tiedon vapaasta parkkipaikasta ja latauspisteestä BMW:n ajotietokoneelle sekä kuljettajan kojelaudan näytölle, josta latauksen voi käynnistää.

– Ratkaisu säästää autonkuljettajan aikaa, energiaa ja hermoja. bIoTope-hankkeen luoman IoT-pohjaisen lataus-ekosysteemin avulla sähköautoilija löytää parkkipaikat ja latauspisteet helposti. Applikaatio mahdollistaa kaikkien latauspisteiden käytön, valmistajasta riippumatta, Forum Viriumin bIoTope-hankkeen projektipäällikkö Natalia Reen sanoo tiedotteessa.

Projekti toteutetaan 10 maassa

Palvelu syntyi Forum Viriumin, Aalto-yliopiston, Parkkisähkön, ControlThingsin, Enerventin ja BMW:n yhteiskehittämisen tuloksena. Suomen teillä ajaa tällä hetkellä 1 900 sähköautoa ja ladattavaa 9 500 hybridiä. Parkkisähkön kokemusten mukaan sähköautojen määrä kasvaa aina siellä, mihin asennetaan uutta latausverkostoa.

Helsingin kaupungin innovaatioyksikön Forum Viriumin ja Aalto-yliopiston bIoTope-hanke jatkuu toukokuun 2019 loppuun. Hankkeessa luodaan avoin ekosysteemi IoT-ratkaisuille. Helsingissä hanke keskittyy sähköautojen älykkään latausinfran ekosysteemin kehittämiseen, standardointiin ja bisnesmallien luontiin.

Projekti toteutetaan 10 eri maassa. Esimerkiksi Ranskan Lyonissa testataan turvallisia koulumatkoja, Brysselissä vesitaksia ja Pietarissa jätehuollon ratkaisuja. Hankkeen budjetti on yli 9 miljoonaa euroa ja sen rahoittaa Euroopan Unionin H2020-puiteohjelma.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt