Autot

Audin superauto on vain reilun metrin korkuinen – kuljettajan paikkaa voi siirrellä

Julkaistu:

SUPERAUTO
Täysin sähköinen PB 18 e-tron on Audin näkemys tulevaisuuden superautosta.
Auton konsepti ja muodot on luotu uudessa Audin designstudiossa Kaliforniassa, jossa Audin design tulevaisuudessa saa muotonsa. Niinpä oli sopivaa, että Audi esitteli luomuksensa Pebble Beach Automotive Week -tapahtumassa Kaliforniassa.

Auton muotokieli on saanut innoituksensa kilparadoilta ja tuulitunnelista. Audin mukaan PB 18 e-tronin tekninen konsepti on hyötynyt Audin monista Le Mans -ajojen voitoista. Toteutuksesta vastasivat Audi Sportsin huippuasiantuntijat. Lyhenne PB 18 e-tron viittaa sekä ensiesittelypaikka Pebble Beachiin että myös auton teknologiseen dna:han, joka on peräisin menestyksekkäästä LMP1-kilpa-autosta, Audi R18 e-tronista.


Audi PB 18 e-tronin yhdennäköisyyden toiseen merkittävään konseptiautoon, vuoden 2017 Audi Aiconiin, voi tarkkasilmäinen huomata jo ensisilmäyksellä. Tämä näkyy paitsi muotoilussa, kuten sivuikkunoissa ja pyöränkaarissa, myös molemmissa konseptiautoissa käytetyissä sähköisessä voimansiirrossa ja akkuteknologiassa.

Identtisyydestä ei ole kyse. Siinä missä Aicon on suunniteltu täysin automaattiseksi ylelliseksi pitkän matkan ajoneuvoksi, PB 18 e-tron on luotu kilpa-autoksi kisaradoille ja maanteille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Audi PB 18 e-tronissa kuljettaja sekä ohjaa että painaa kaasu- ja jarrupolkimia. Siksi autossa ei ole tulevaisuuden autonomisen ajamisen järjestelmiä, eikä painoa lisääviä mukavuusominaisuuksia. Näiden sijaan on keskitytty kuljettajan istuimeen ja ohjaamoon, joka on integroitu sivusuunnassa liikuteltavaan sisempään rakenteeseen.

Yksin ajettaessa itsekantava rakenne voidaan siirtää yksipaikkaisten, avointen formula-autojen tapaan keskelle. Tämä kaikki on mahdollista sähköisesti toteutettujen ohjauksen ja polkimien ansiosta, jolloin mekaanista yhteyttä ei tarvita.


– Haluamme tarjota kuljettajalle kokemuksen, jonka voi saavuttaa vain kilpa-autolla, kuten Audi R18:lla. Siksi kehitimme auton, jossa kuljettajan paikka voi olla auton keskellä. Tavoitteemme oli kuitenkin se, että PB 18 sopii myös päivittäiseen käyttöön ja siinä on silloin paikka kuljettajan lisäksi myös mahdolliselle matkustajalle, Audi Design Loftin johtaja Gael Buzyn sanoo.

Audi esittelee Kaliforniassa reilun viikon kuluttua e-SUV:n tuotantoversion Audi e-tronin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt