Autot

Uusi päästönormi pakottaa kauppiaat järjestelyihin – tällä keinolla VW onnistui pitämään koko mallistonsa myynnissä

Julkaistu:

Uusi päästönormi
Syyskuun alusta Suomessa siirryttiin uuteen WLTP-päästömittaustavan mukaiseen verotukseen. Volkswagen päätti selvitä tilanteesta hintatakuun avulla.
Esimerkiksi Volkswagen-henkilöautot varautui muutokseen jo etukäteen ja onnistui pitämään laajan mallistonsa myynnissä myös muutoksen jälkeisessä tilassa.
Käytännössä, jos asiakas haluaa tilata auton, jolle ei vielä ole olemassa voimassa olevaa WLTP-hinnastoa, on Volkswagen-henkilöautoilla käytössään hintatakuu, jolloin asiakas ostaa auton NEDC-päästömittaustavan mukaisella hinnastolla ja saa lisäksi arvion WLTP-mittaustavan mukaisista päästöistä.

Mikäli auton lopullinen hinta veroineen uuden mittaustavan CO2-päästöjen mukaisesti on auton ostohetkeä suurempi, ei asiakashinta muutu, vaan erotuksen kattaa Volkswagen. Mikäli taas hinta veroineen on ostohetkeä pienempi, laskee asiakashinta.

– Meidän koko Volkswagen-henkilöautomallistomme on myynnissä ja kampanjat jatkuvat normaalisti. Myös nopean toimituksen autoja löytyy maasta. Volkswagenin rakennusautomaatissa pystyy rakentamaan auton lisävarusteineen niiden malliversioiden osalta, joilla on WLTP-päästöarvo. Muiden myytävien malliversioiden osalta käytössä on NEDC-hinnasto, ja asiakkaalta hintariskin poistava hintatakuu. Näin uuden auton ostaminen on tehty mahdollisimman helpoksi tässä uudessa tilanteessa, kertoo K-Auton Volkswagen-henkilöautoista vastaava johtaja Mikko Mykrä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Uusi henkilö- ja pakettiautojen kulutuksen ja päästöjen mittaustapa WLTP otetaan käyttöön EU:ssa käyttöön vaiheittain vuosina 2017–2020. Suomessa kaikkien uusien ensirekisteröitävien henkilöautojen ja pienten pakettiautojen on oltava tämän uuden WLTP-päästömittaustavan mukaisesti verotettuja 1.9.2018 alkaen. Tästä poikkeuksena on pieni määrä aiemman NEDC-tyyppihyväksynnän mukaisia autoja, joita voidaan myydä ns. häntäluvalla.

Uusi WLTP-päästömittaustapa on aiempaa kuormittavampi ja pitkäkestoisempi, ja kuvaa aiempaa NEDC-mittaustapaa paremmin auton päästöjä ja kulutusta. Päästömittaus tehdään edelleen testilaboratoriossa.
WLTP-arvot ovat myös aiempaa autoyksilökohtaisempia, sillä uusi mittaustapa ottaa huomioon esimerkiksi painoa lisäävien lisävarusteiden vaikutuksen auton päästöihin ja kulutukseen. Lisäksi sähkökäyttöisten autojen mittaustapa poikkeaa polttomoottoriautojen mittauksesta. Huomioitavaa kuitenkin on, että autojen säännellyt päästöt ja kulutus eivät muutu aiemmasta, vain mittautapa muuttuu.

Ota kantaa

Onko hintatakuu mielestäsi asiakkaan kannalta hyvä tapa tehdä autokauppaa?

On 81% Ei ole 12% En osaa arvioida 7%
Ääniä yhteensä 2079

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt