Autot

Mercedes esitteli uuden autonsa – keulan ratkaisulle löytyy hyvä selitys

Julkaistu:

UUTUUS
Mercedes-Benz esitteli tiistaina uuden sähköautonsa Tukholmassa. Se on vastaus paitsi Teslalle myös esimerkiksi Audille.
Saksalaisvalmistajan uutuusmalli EQC 400 on EQ-brändin ensimmäinen täyssähköinen tuotantomalli. Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche esitteli auton tiedotusvälineille ylistävin saatesanoin, mutta vasta ensi vuonna, mahdollisesti vasta kesällä kuluttajat pääsevät tutustumaan uutuuteen.

Vuonna 2015 alkaneen sähköautoprojektin ensimmäiset autot valmistetaan Saksan Bremenissä. Sen jälkeen tuotanto laajenee Kiinaan.

EQC kuuluu edelleen kasvavaan, supersuosittuun SUV- ja crossover-autoluokkaan. Se oli Daimlerin ylimpään johtoon lukeutuvan Ola Källeniuksen mukaan vahvasti taustalla, kun yhtiön johdossa pohdittiin EQ:n aloitusmallia.

Yhtenä syynä useat tehtaan edustajat mainitsivat myös täysin käytännöllisen syyn: korkeaan autoon on ensi alkuun helpompi asentaa suurikokoinen, 80 kilowattitunnin akusto kuin matalaan autoon. Myöhemmin EQ-sarjaan tulee myös sedaneita.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Auton voimalinja tuottaa huipputehoa ensilupausten mukaan noin 300 kilowattia eli 408 hevosvoimaa ja vääntöä merkittävät 765 newtonmetriä. Kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa sujuu 5,1 sekunnissa.

Autolle luvataan WLTP-normin mukaisesti noin 400 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. Jos auton lataa ihan kotikutoisesti tavallisesta virtapistokkeesta, tyhjä akku täyttyy 10-12 tunnissa, tehtaan edustajat mainitsivat. Kehittyneemmät lataustavat antavat luonnollisesti varsin kilpailukykyisiä latausaikoja eli lataus hoituu noin 40 minuutissa.

Auton kojelauta tekee pesäeroa Mercedes-Benzin tuoreimpiin malleihin. Esimerkiksi tuuletuksen turbiinimaisista suuttimista on luovuttu suorakaiteisten aukkojen hyväksi. Myös A-sarjassa esitelty MBUX-järjestelmä on ottanut kehitysaskeleita, jotka tuovat sähköautoilun kannalta oleellista informaatiota mittaristoon.

Yksi erikoinen piirre verrattuna moniin muihin täyssähköisiin autoihin EQC:ssä on se, että jäähdyttimen säleikkö ei ole suljettu. Ulkoista muotoilua johtaneen Robert Lešnikin mukaan auto tarvitsee kasvot.

– Muutoin (keula) näyttäisi epäluonnolliselta. Emme toimi kuin toiset, Lešnik sanoi Tukholmassa.

Ilta-Sanomat palaa tarkemmin uutuuteen perjantain printtilehdessä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt