Autot

Autojen hinnat muuttuvat aamulla: Vähäpäästöiset pääsevät vähällä uudessa hintaviidakossa

Julkaistu:

MUUTOS
Autovero joko kiristyy tai laskee huomisesta alkaen, kun hintoihin alkaa vaikuttaa uusi kulutusmittaustapa.
Autojen todelliset päästöt, kulutus ja energiatalous ovat tällä hetkellä tärkeämmässä roolissa kuin ehkä koskaan sitten 1970-luvun energiakriisin. Samalla eurooppalainen autojen kulutus- ja päästömittaus elää hyvin erikoista murroskautta, jonka autoala on ainakin osittain aiheuttanut ihan itse omalla laiskuudellaan.

Vanhentunutta NEDC-normikulutusmittaustapaa tekohengitettiin liian pitkään, koska valmistajat keksivät vuosien varrella lukuisia porsaanreikiä vain laboratorioissa tehtävien kulutuslukujen kaunistelemiseksi.

Esimerkkeinä kyseenalaisesta toiminnasta autojen renkaissa käytettiin liian suuria paineita, ilmastointia ei pidetty päällä, korisaumoja teipattiin umpeen ja jotkin valmistajat jopa poistivat autoistaan sivupeilejä saadakseen kulutuslukuja alas.

 

Tilanteen absurdiutta kuvaa ennen kaikkea se, että kukaan ei vielä tänään osaa tarkalleen kertoa etukäteen, kuinka paljon jokin tietty automalli eri varusteineen maksaa uuden veromallin astuttua voimaan.

Ja sitä rataa. Lisäksi koko NEDC-mittaussykli ehti auttamattomasti vanhentua, minkä lisäksi suuret autoteollisuusmaat lobbasivat vanhan NEDC-kulutusmittauksen säilyttämisen puolesta, arvattavasti autoteollisuuden myötävaikutuksella.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ei siis ihme, että viralliset kulutusluvut eivät ole aina eläneet kovinkaan läheistä elämää todellisuuden kanssa. Moraalinen velttoilu jatkui, vaikka samaan aikaan olisi jo pitänyt satsata tulevaan.

Ja lopulta mitta tuli kuin tulikin täyteen. Ja siinä mitassa lukee nyt lyhenne WLTP.


WLTP on siis uusi kulutusmittaustapa, jota aletaan soveltaa Suomessa huomisesta alkaen, ensimmäisenä maailmassa. Muualla Euroopassa odotetaan ainakin vuodenvaihteeseen, mutta meillä autoverotus asettaa omat aikataululliset tavoitteensa.

Toisin kuin monet ovat virheellisesti ymmärtäneet, WLTP ei ole ainoastaan uusi normi, joka asettaa autovalmistajat kulutuksen suhteen samalle viivalle, vaan sen tarkoitus on myös aidosti kuvata tyypillistä nykyaikaista auton käyttöä ja siten myös kulutusta.

Niin teki aikoinaan toki myös poistuva NEDC-kulutusmittaus, mutta WLTP tekee sen realistisemmin. Autojen kulutusta esimerkiksi seurataan nyt myös todellisissa olosuhteissa tien päällä ja mittauksia tehdään ympäri maailmaa erilaisissa ajo-olosuhteissa. Pelkät laboratoriotestit eivät enää riitä.

On myös syytä muistaa, että kyse ei ole ainoastaan päästögrammoista ja tuotetusta hiilidioksidista. CO2-luvut ovat suoraan yhteydessä kulutettuun polttoaineeseen ja siten myös kulutettuun energiaan.

 

Vanhentunutta NEDC-normikulutusmittaustapaa tekohengitettiin liian pitkään.

Energiatehokkuus on taas vahvasti tämän päivän trendi, ja sen suhteen sähköauto on tuotteena selkeästi polttomoottoriautoa parempi, koska sähkömoottorin hyötysuhde on ylivertainen polttomoottoriin verrattuna. Samalla sähköauton päästöt tien päällä ovat tasan nolla, eikä paikallisia päästöjä synny. Mutta WLTP-toimintamatkansa on sähköautoillakin.

Suomalaisia huomenna lauantaina voimaan astuva uusi WLTP-mittaustapa koskettaa varsinkin autoverossa, koska autoveromme perustuu CO2-päästöihin.

Tähän päivään myydyissä uusissa WLTP-kulutusmitatuista autoista käytettiin niin sanottua takaisinlaskettua NEDC-kulutusarvoa, jotta autot olisivat olleet keskenään verrattavissa. Mutta ei siis käytetä enää.

Käytännössä autot eivät tietenkään kuluta sen enempää tai vähempää kuin ennenkään, mutta autovero näyttäisi kiristyvän yleistrendin mukaan jonkin verran, joitakin satoja euroja. Veron nousulta säästyvät vain kaikkein vähäpäästöisimmät mallit. Toisaalta joillakin autoilla veronkorotukset lasketaan tuhansissa euroissa. Näin siitä huolimatta, että valtiovarainministeriön suunnalta muutoksen luvattiin säilyttävän uudesta mittaustavasta huolimatta autoverotuksen kokonaisuutena neutraalina.


Jos uuden auton CO2-päästöt ovat 160 g/km tai enemmän, verotuksen kiristyminen on jo huomattavaa.

Tilanteen absurdiutta kuvaa ennen kaikkea se, että kukaan ei vielä tänään osaa tarkalleen kertoa etukäteen, kuinka paljon jokin tietty automalli eri varusteineen maksaa uuden veromallin astuttua voimaan – suurinta osaa huomisista hinnastoista ei nimittäin ole julkaistu ja erilaisia variaatioita on yksinkertaisesti liian paljon jotta se edes onnistuisi yksinkertaisesti.
NEDC-WLTP-siirtymä­ajan lopullisesta autoverosta voidaan valita alempi taso, jos autosta on tehty kaupat tänään. Luovutuspäivämäärällä ei ole siinä merkitystä. Sen sijaan huomisesta alkaen uusissa autokaupoissa on käytössä ainoastaan uusi WLTP-hinnasto.

Vielä tänään siis ehtii säästää mahdollisesti jopa tonneja, mikäli kiikarissa on sellainen uusi auto, jota uusi päästönormi rokottaa rajusti. Kuten nyt vaikkapa kalliimmanpuoleinen dieselneliveto.

Tätä lyhenteet tarkoittavat

  • WLTP: Uusi maailmanlaajuinen kulutusmittaustapa, Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Kuvaa entistä paremmin autojen todellista kulutusta erilaisissa käytännön olosuhteissa. Sisältää myös aitoa ajoa tien päällä.
  • NEDC: Vanha kulutusmittaustapa, New European Driving Cycle. Poistuu käytöstä Euroopassa vuoden loppuun mennessä, Suomessa jo syyskuun alkuun mennessä.
  • Euro 6d-TEMP: Säänneltyjen päästöjen 1.9.2019 voimaan astuva päästöstandardi, joka kaikkien uusien autojen on tuolloin täytettävä. Sisältää raja-arvot hiilimonoksidille, typen oksideille ja pienhiukkasille.
  • RDE: Real Driving Emissions, mittaustapa säännellyille päästöille aidoissa ajo-olosuhteissa. Toteutetaan PEMS-laitteen avulla.
  • PEMS: Portable Emission Measuring System, liikutettava laitteisto säänneltyjen päästöjen mittaukseen.
  • CF: Conformity Factor, toleranssiarvo säänneltyjen päästöjen lisäykselle todellisissa ajo-olosuhteissa verrattuna laboratoriotuloksiin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt