Kampanjarahaa jäi yli – ”noin 40 000 autoa romutettiin, vain 7 000 romutuspalkkion turvin” - Autot - Ilta-Sanomat

Kampanjarahaa jäi yli – ”noin 40 000 autoa romutettiin, vain 7 000 romutuspalkkion turvin”

Romutusrahaa olisi ollut tarjolla. Osa jäi käyttämättä.

Julkaistu: 31.8.2018 19:20

– Tässä ei ole ollut sellaista ryntäystä (kuin vuonna 2015). Romutusmäärät ovat muutoinkin nousseet paljon viime vuodesta. Meillä on ollut välillä ruuhkaa eri pisteissä.

Näin arvioi tänään päättynyttä romutuspalkkiokampanjaa Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Arto Silvennoinen.

Arto Silvennoisen mukaan romutukset nousivat peräti 40 prosenttia vuoden takaisesta. Tämän vuoden alkupuoliskolla romutettiin noin 40 000 autoa, joista 7 000 romutuspalkkion turvin.

– Romutuspalkkion osalta tämä on ollut tasainen pieni lisä systeemiin.

Viime vuonna keskimääräinen autojen romutusikä oli vajaat 21 vuotta. Vielä ei ole tarkkaa tietoa, miten tuore romutuspalkkiokausi on vaikuttanut keski-ikään.

– On nähtävissä, että romutettavien autojen keski-ikä on alentunut. Edellisessähän kokeilussa romutukseen tuleva kanta oli pari vuotta keski-ikää nuorempaa, Silvennoinen sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriöstä kerrottiin, että henkilöautojen romutuspalkkioihin varatut määrärahat riittivät hyvin.

Romutuspalkkioihin varattiin tänä vuonna kahdeksan miljoonaa euroa.

– Romutuspalkkio on ollut käytössä vuodenvaihteen jälkeen, ja tänään on viimeinen päivä hakea avustusta. Näillä näkymin noin 90 prosenttia varatuista määrärahoista on käytetty, sanoo ylitarkastaja Eleonoora Eilittä liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Vuoden 2015 romutuspalkkiokokeilussa kolmen miljoonan euron määräraha loppui nopeasti ja palkkioiden määrä nostettiin kahdeksaan miljoonaan euroon.

Romutuspalkkion tarkoitus on saada pois liikenteestä yli 10 vuotta vanhoja, suuripäästöisiä autoja ja korvata ne uusilla, vähäpäästöisemmillä autoilla. Yksikönpäällikkö Tuovi Valtonen Liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista kertoo, että romutuspalkkion turvin ostetuista autoista 76 prosenttia oli bensiinikäyttöisiä ja 3 prosenttia dieseleitä. Loput olivat valtaosin hybridejä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?