Näin Nissan Leafit ovat toimineet virolaisen taksifirman käytössä – vanhimmalla ajettu jo 309000 km - Autot - Ilta-Sanomat

Näin Nissan Leafit ovat toimineet virolaisen taksifirman käytössä – vanhimmalla ajettu jo 309000 km

Sähköautot yleistyvät hiljalleen myös Suomessa, mutta kuinka luotettavia ja kestäviä niiden akut todella ovat? Esimerkkiä voi hakea vaikkapa Virosta.

Ensimmäisen sukupolven Nissan Leaf latautuu Tallinnassa. Kuvan auto ei kuulu Elektritakson kalustoon.

3.9.2018 8:48

Ainakin virolainen taksiyhtiö Elektritakso on omien kokemustensa perusteella vakuuttunut sähköautojen akkuteknologian luotettavuudesta kaikkein vaativimmassakin toimintaympäristössä.

Elektritakson kalustoon kuuluu yli 50 Nissan Leaf täyssähköautoa, joista useimmat ovat ensimmäisen sukupolven 24 kWh:n malleja.

Yhteensä autoille on kertynyt jo 13 miljoonaa ajokilometriä. Myös yhtiön vanhin Leaf, jolla on ajettu jo 309000 kilometriä, on edelleen täydellisessä toimintakunnossa.

Elektritaksolla on käytössä sellaisiakin Leaf-takseja, joille on kertynyt mittariin yli 250000 kilometriä ja joiden suurimmasta akkukapasiteetista on silti yhä jäljellä 70-85 prosenttia.

Elektritakson omistaja Ermo Kontsoni kertoo, että sähköautojen akkuteknologian luotettavuus ei ole hänelle enää yllätys.

– Aivan alkuvaiheessa sähköautoihin liittyi joitain epävarmuustekijöitä, mutta kuluneina vuosina olemme oppineet luottamaan sähköautoteknologiaan entistä lujemmin. Taksitoiminnan luonteen vuoksi joudumme lataamaan autojen akkuja hyvin usein. Olemme havainneet, että akun lataaminen uudelleen varauksen ollessa 20-80 prosenttia on paras tapa suojata akkua ja varmistaa sen optimaalinen luotettavuus ja käyttöikä.

Merkkiäkään Elektritaksolla ei aiota vaihtaa, vaikka viime vuosina sähköautojen pioneerimalleihin kuuluvalle Nissan Leafille on ilmestynyt lukuisia uusia kilpailijoita.

– Olemme pikkuhiljaa korvaamassa vanhoja autoja uusilla 40 kWh:n Leafeilla, joten kuljettajat voivat jatkossa ajaa vieläkin pitempään yhdellä latauksella ja ansaita sitä kautta enemmän rahaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?