Autot

Koeajo: BMW:n uutta muotimaasturia on kiva katsella, mutta onko se lisärahan ja niistetyn käytännöllisyyden arvoista?

Julkaistu:

koeajo
Coupé-korinen trendi-maasturi BMW X4 on edennyt jo toiseen sukupolveensa. Perusidea on silti entisellään.
Edeltäjäänsä isompi ja kaikin puolin päivitetty. Siinä pähkinänkuoressa uuden BMW X4:n uusi (tai oikeastaan uusvanha) olemus. Kyseessä on siis tuttuun tapaan X3-mallin muodikas ”muodot edellä” -henkinen viistokattosisarus, jonka ulkonäössä hallitsevinta on ovenkahvojen kohdalla kulkeva muskelimainen olkalinja.


Teknisesti BMW X4 perustuu viime vuoden lopulla myyntiin tulleeseen uusimman sukupolven BMW X3:een, joten siltä osin uutuusarvot kuten avustimet, moottoritekniikka ja tietoviihteen parannukset ovat yhteneväisiä.

Henkisesti X4 pyrkii kuitenkin olemaan ennemminkin X6:n muodokas pikkusisko kuin X3:n ulkonäköbodattu isoveli.
Niin tai näin, ajossa uusi X4 ei tuota pettymystä. BMW:n tutut tavaramerkit eli terävä käsiteltävyys ja hyvä suorituskyky ovat tässäkin mallissa mainiosti läsnä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Coupémaasturin painopiste on lisämausteena myös mukavuuspainotteisempaa X3:a matalammalla, mikä tuo hieman viritellyn jousituksen kera käsiteltävyyteen lisäannoksen urheilullisuutta.


Sisältä uutta X4:ää ei erota X3-mallista oikeastaan mistään, ellei eroavaisuudeksi laske pari piirua heikompaa näkyvyyttä ulos. Takaistuin on X6:n toteutukseen verrattuna selkeämmin kolmepaikkainen eikä tilankäytöltään yhtä tuhlaileva.

Suurin sisustayllätys puolestaan löytyy takakontista, joka on paljon suurempi kuin ulkonäöstä arvaisi. Viisto luukku tosin syö hieman käytettävyyttä, mikä on myös ulkoa katsoen ennalta arvattavissa.

Kaikkiaan BMW X4 kertoo mallina omaa kieltään myös siitä, että autonvalmistajat eivät jätä nyt kiveäkään kääntämättä, kun kysymys on koko ajan yhä pirstoutuvammilla markkinoilla pärjäämisestä.


Sen, ovatko komeat muskelimuodot tuhansia euroja kalliimman hinnan ja epäkäytännöllisimpien sisätilojen arvoisia, päättää viime kädessä tuttu tekijä eli asiakas.

Ota kantaa

Muodot vai käytännöllisyys?

Muodot 22% Käytännöllisyys 26% No molemmat tietenkin! 52%
Ääniä yhteensä 2869

BMW X4 xDrive 20d A Business

  • Moottori R4, turbo, 1995 cm³, 140 kW (190 hv)/4000 r/min, 400 Nm/1750–2500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s, huippunopeus 213 km/h
  • Kulutus 5,4 l/100 km Diesel
  • CO2-päästöt 142 g/km Voimansiirto A8, neliveto
  • Mitat p 4752, l 1918, k 1621 mm, akseliväli 2864 mm, omamassa 1815 kg, tavaratila 525–1430 l, tankki 68 l
  • Hinta 66371 euroa
KIITÄMME:

- Yksilöllistä tyyliä ja runsaita räätälöintimahdollisuuksia

- Erinomaista käsiteltävyyttä

MOITIMME:

- Coupé-linjoista johtuvia pieniä käytettävyyspuutteita

- Lisävarusteiden kovahkoja lisähintoja

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt