Autot

Ensitesti: Opel Combo pyrkii perinteisten tila-autojen tontille

Julkaistu:

Ensitesti
Opelin tuttu tilaresepti on kehitetty uuteen uskoon ranskalaisen PSA:n kanssa. Vanhaan tapaan Comboksi nimetyn uutuuden tehtävänä on korvata myös mallistosta katoava Zafira.
Jos automaailmasta haluaisi etsiä sen viimeisen käytännöllisyyden linnakkeen jota ei ole (vielä) onnistuttu uhraamaan ulkomuotojen alttarille, olisi hochdach-kombi eli suomeksi lähinnä pakettiautomaiseksi tila-autoksi kääntyvä korityyppi vahvoilla.

Sellainen on myös Opelin uusi Opel Combo, jonka tuorein mallipolvi edustaa tällä kertaa vahvasti ranskalaista otetta. Edellisen sukupolven yhteydessä nähty Fiat-yhteistyö on siis jätetty muistojen albumiin, eli Combo on rakennettu nyt pitkälti samoista palikoista kuin Citroënin uusi Berlingo ja Peugeotin vastaava tuote eli Rifter.


Opelin uuden omistajan eli yhteistyöpakettiautoistaan aiemminkin tunnetun ranskalaisen PSA:n huomioon ottaen ratkaisu ei ole mikään ihme vaan suorastaan odotettu.
Viiden tai seitsemän hengen tilavan matkustamon sekä sivuliukuovien ympärille on joka tapauksessa rakennettu siis tilava monikäyttöpaketti. Uutta kokonaisuudessa on se, että tällä kertaa Combo on alun alkaen suunniteltu henkilöautoksi, eli kyseessä ei ole penkein ja verhoilun varustettu pakettiauto kuten vielä edellisessä sukupolvessa oli asian laita.


Tällä on haluttu varmistella etenkin tila-auto Zafiran poistumista mallistosta, eli luoda Opel Combosta myös aito vaihtoehto perinteiselle keskiluokan henkilöautoperustaiselle tila-autolle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ja totta vieköön, ulkomuotoja lukuun ottamatta selkeää tavara-automaisuutta saakin Combosta ihan etsimällä etsiä. Esimerkiksi kojelaudan materiaalit eivät ole lainkaan niin muovisia kuin edellisessä sukupolvessa, ja saatavilla on myös koko joukko henkilöautoista tuttuja moderneja avustimia ja viihtymisvarusteita.


Tiloiltaan auto on erittäin käytännöllinen. Erityisen mukavaksi yllätykseksi voi laskea seitsenpaikkaisten versioiden lisäpenkit, joihin mahtuu ilahduttavasti myös aikuinen matkustaja.
Tässä hintaluokassa jonkinlaisia erikoisuuksia lokeroiden ja muiden tilaratkaisuiden joukossa ovat mm. arjessa helpottava kevytkäyttöinen avattava takalasi sekä juomille varattu ikioma jäähdytetty tila.


Testilenkillä käy selväksi, että Combon alustaviritys on pikemminkin mukavuus- kuin suorituskykypainotteinen. Tämä tuntuu esimerkiksi sivutien montuissa, jossa lukuisat peräkkäiset kuopat saavat auton hieman poikkeamaan alkujaan aiotusta suunnasta.
Moottorivalikoimaltaan Comboa voi pitää onnistuneena, vaikka alkaen-mallin bensiinimoottoria ei puhtinsa puolesta olekaan paras valinta ainakaan täyteen lastatussa autossa. Ensivaiheessa nähtyjen diesel- ja bensaversioiden ohella mallistoon on huhujen mukaan tulossa jossain vaiheessa myös hybriditekniikkaa.


Mutta eroaako Opel Combo jotenkin vastaavasta Citroënista tai Peugeotista? No kyllä hieman, ainakin mitä tulee tyyliin ja ulkonäköön. Combo on Sitikkaa hillitympi ja ulkonäöllisesti vähemmän maasturimuovinen kuin Peugeotin Rifter. Myös merkkien kojelautaratkaisut eroavat toisistaan.


Kaikkiaan Opel Combo sisarmalleineen on kivasti kohtuuhintainen järkituulahdus viistokattoisen coupé-muodin ja katumaastureiden täyttämillä automarkkinoilla.

Ota kantaa

Arvostatko autossa tilaa ja käytännöllisyyttä jopa yli muiden ominaisuuksien?

Ehdottomasti 81% En niinkään 19%
Ääniä yhteensä 1276

Opel Combo Life 1.2 Turbo MT6

  • Moottori 4-syl. 1199 cm3, turbodiesel, 81 kW (110 hv)/5500 r/min, 205 Nm/1750 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 11,8 s, huippunopeus 175 km/h
  • Kulutus 5,5 l/100 km
  • CO2-päästöt 125 g/km
  • Voimansiirto etuveto, M6
  • Mitat p 4403 mm, l 1848 mm, k 1841 mm, akseliväli 2785 mm, omamassa 1430 kg, tavaratila 597–2693 l, tankki 61 l
  • Hinta 23752 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt