Autot

Opelin X-malliperhe puhkuu aiempaa puhtaammin – Grandland X automaatilla on järkiratkaisu

Julkaistu:

Ensitesti
Opelin X-malliperheen tekniikkaa päivitetään.

Eurooppalaiset autonvalmistajat tarvitsevat tuotantoonsa yhä enemmän vähäpäästöisiä autoja, ja niitä tarvitaan pian.

Eilen lauantaina Suomessa käyttöön otettu ja koko Euroopassa pian sovellettava WLTP-kulutusmittaus nostaa suurelta osin uusien autojen virallista kulutusta.

Vaikka autonvalmistajille on luvattu helpotusta muutoksessa, aiemmin asetettuihin päästötavoitteisiin ei ainakaan ole aiempaa helpompaa päästä WLTP-mittaustavan myötä.

Saksalaismerkki Opel satsaa päästötaistossaan tulevien mallien tuomaan helpotukseen. Grandland X -mallista ensiesitellään pistokehybridiversio todennäköisimmin ensi tai seuraavana vuonna, ja tuleva uusi Corsa sekä sen täyssähköversio Corsa EV (näillä näkymin vuonna 2020) auttavat saavuttamaan asetetun 95 CO2-gramman keskipäästörajan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sitä ennen valmistaja keskittyy nykyisten mallien hiomiseen. Kulutuslukemien hillitsemiseksi uudet moottorit ovat entistä puhtaampia.

Opelin uusissa PSA-sukuisissa PureTech- ja BlueHdi-voimanlähteissä on bensiinimoottoreissa partikkelisuodin ja dieselmoottoreissa viimeisin jälkikäsittelytekniikka.


Opelilla onkin jo 90 mallia valmiina täyttämään uusimman, tiukan Euro6d Temp-päästönormin.

Uudistukset ovat siis piilossa pinnan alla. Toinen ensitestin mielenkiintoisista SUV-Opeleista on nelivetoinen Mokka X, joka saa voimansa 1,4-litraisesta, 140 hevosvoiman PureTech-bensiinimoottorista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Käsivaihteisena tämän auton eteneminen on tervettä, ja neliveto tuo vaikeammissa olosuhteissa lisäryhtiä.

Mokka X:n isoveli Grandland X saa puolestaan aivan uuden moottorin, joka on 1,5-litrainen turbodiesel-BlueHdi eli Opel-kielellä CDTI.

Sen pariksi voi nyt valita noin 2 500 euron lisähinnalla kahdeksanportaisen automaattivaihteiston. Tämä japanilaisen Aisinin valmistama automaatti on täsmälleen samaa vaihteistoperhettä kuin monessa muussakin tuoreessa autossa, esimerkiksi Volvon monessa mallissa.


Opelissa samasta automaattivaihtamisen sulavuudesta pääsee vain nauttimaan edullisemmin.

Dieselissä on tuttuun tapaan vahvaa vääntöä, vaikka iskutilavuus on pienehkö. Uusi diesel-automaatti-yhdistelmä toimii Grandland X:ssä tyylikkäästi, ja päästötaso jää auton ollessa aina etuvetoinen tasolle, jolla muuttuvakaan autoverotus tuskin vaikuttaa hankintahintaan kohottavasti.

Opel Mokka X 1.4 Turbo Start/Stop 4x4 MT-6 Innovation ja Opel Grandland X 1.5 CDTI Start/Stop AT-8 Innovation

Opel Mokka X 1.4 Turbo Start/Stop 4x4 MT-6 Innovation
  • Moottori R4, 1 364 cm³, 103 kW (140 hv)/4 900–6 000 r/min, 200 Nm/1 850–4 900 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 186 km/h
  • Kulutus 7,0 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 162 g/km
  • Voimansiirto M6, neliveto
  • Mitat p 4 275, l 1 781, k 1 658 mm, akseliväli 2 555 mm, omamassa 1 445 kg, tavaratila 356–1 372 l, tankki 53 l
  • Hinta 31 020 euroa (ennen WLTP-normia)
Opel Grandland X 1.5 CDTI Start/Stop AT-8 Innovation
  • Moottori R4, 1 499 cm³, 96 kW (130 hv)/3 750 r/min, 300 Nm/1 750 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 12,3 s, huippunopeus 192 km/h
  • Kulutus 4,2 l/100 km diesel
  • CO2-päästöt 109 g/km
  • Voimansiirto A8, etuveto
  • Mitat p 4 477, l 1 856, k 1 609 mm, akseliväli 2 675 mm, omamassa 1 455 kg, tavaratila 514–1 652 l, tankki 53 l
  • Hinta 33 311 euroa (ennen WLTP-normia)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt