Autot

Uusi Volvo V60 on lupausten veroinen farmariauto – mikä V90?

Julkaistu:

koeajo
Toisen sukupolven Volvo V60 on aiempaa väljempi ja käytännöllisempi.
Volvon uusi V60-malli muistuttaa painokkaasti, että katumaasturi-invaasion keskellä farmariauto voi olla ja onkin edelleen varteenotettava vaihtoehto, kun etsitään näyttävää ja tilavaa perheautoa.

Lieneekö edes makuasia, mutta onhan V60 on muotoilultaan toista maata kuin mallistosta poistunut, ikoniseksi luonnehdittu kartanomalli V70. Uutuus on myös tuntuvasti suurempi kuin edellinen V60.



Uuden V60:n linjakkuus syntyy korin mataluudesta ja pitkästä keulasta. Sukunäkö V90-malliin on ilmeinen.

Ulkonäöllisten muutosten lisäksi Volvo markkinoi toki uutuuttaan muillakin arvoilla. Koeajossa tartuttiin pääasiassa kolmeen Volvon väittämään.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

1) Uuden V60:n sisätilat ovat kokoluokkansa suurimmat ja käytännöllisimmät.

Pituuden venyttäminen 13 sentin verran ja akselivälin 10 senttimetrin kasvu luovat pohjan aiempaa väljemmille sisätiloille. Vaikutusta on myös sillä, että etupyöriä on siirretty eteenpäin.

Merkittävin numeerinen ero löytyy tavaratilasta. Kun jonkinmoiseksi elämäntapafarkuksi markkinoille tuotu edellinen V60 soi tilaa tavaroille vain 430 litraa, nyt kontti vetää 529 litraa.


Eikä siinä kaikki: kun takapenkin selkänojat kaadetaan, tasaista ja käytettävyydeltään erinomaista tilaa syntyy 1 364 litraa, mikä merkitsee 123 litran kasvua.

Esimerkiksi Audin A4:n, Mercedes-Benzin C-sarjan ja BMW 3-sarjan tilat jäävät Volvosta jälkeen, joskin C-farkku ja 3-sarjalainen vetävät pitemmän korren, kun takaselkänojat kaadetaan.

Litramäärät ja millimetrit eivät aina kerro koko totuutta tilavuudesta, vaan myös tilojen käytännöllisyys on oleellinen asia. Siinä V60 pärjää loistavasti.

Volvon väitteen voidaan siis katsoa pitävän paikkansa.



2) Volvo on hehkuttanut mainosteksteissään, että ajo-ominaisuuksiltaan V60 on kaikkien aikojen paras Volvo.

Sporttisuutta V60:n yhteydessä korostava valmistaja ei ole loihtinut autoonsa erityisen nopeaa ja tarkkaa ohjausta, vaan mukavuus on asetettu etusijalle.

Koeajoon valikoitui dieselkoneella ja automaattivaihteistolla varustettu 190-hevosvoimainen, D4-versio etuvedolla (myös neliveto tarjolla). Dieselin saa D4:n lisäksi joko D3-moottorilla, joka antaa 150 hevosvoimaa. Se on saatavilla sekä manuaali- että automaattivaihteistolla. Koeajoauton varustetaso oli Inscription, vaihtoehtoista Momentumia korkeampi ja R-Designia vähemmän sporttinen versio. Lisäksi laatuvaikutelmaa korostivat yli 8 000 euron arvosta asennetut lisävarusteet.


Muita moottorivaihtoehtoja ovat bensiinillä käyvät 250-heppainen T5 ja 310-hevosvoimaa kehittävä nelivetoinen T6. Kummassakin on automaattivaihteisto. Ladattavia hybridejä ei vielä tänä vuonna saa.


Koeajoauton voimalinja antaa hienosti vääntöä lähdöstä kiihdytykseen. Menoa himmentää ainoastaan ajoittainen automaattivaihteiston mietteliäs käytös.


Ohjauksen vaste ja alustan reagointi ajomoodista riippumatta miellyttävät. Auton kulku on erittäin vakaata – itseään isomman auton tapaista.

Ilmajousitusta V60:een ei saa. Lohduttautua voi säätyvällä iskunvaimennuksella.

Väite merkin historian parhaasta ajettavuudesta menee jo mielipideosastolle, mutta saattaahan tuo pitää kutinsa.


3) Volvo väittää, että V60 on sen historian turvallisin auto.

Se on kova väite, koska nimenomaan Volvo tunnetaan automaailmassa turvallisuuden mannekiinina.

Ajoturvallisuuteen ja -mukavuuteen liittyvien järjestelmien lista on jo aiemminkin Volvolla ollut pitkä, eikä se ole lyhentynyt V60:n yhteydessäkään.

Uutta on lähinnä se, että nokkakolarin uhatessa auto hiljentää vauhtia ja lopulta jarruttaa automaattisesti City Safety -järjestelmän ansiosta.

Ei liene epäilystäkään, etteikö Volvon väite pitäisi paikkansa.

V60 vai V90?

Isompaan V90-malliin verrattuna V60 tuntuu kaikin puolin juuri oikean kokoiselta. V60 on tilava ja melko ketterä, kun V90 on vain hiukan tilavampi ja pienessä pyörittelyssä kulmikkaampi.

Volvo V60 D4 Business Inscription aut.

  • Moottori R4, turbo, 1 969 cm³, 140 kW (190 hv)/4 250 r/min, 400 Nm/1 750–2 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 220 km/h
  • Kulutus 4,5 l/100 km, diesel
  • CO2-päästöt 119 g/km
  • Voimansiirto A8, etuveto
  • Mitat p 4 761, l 1 850, k 1 427 mm, akseliväli 2 872 mm, omamassa 1 739 kg, tavaratila 529–1 364 l, tankki 55 l
  • Lähtöhinta 52 412 euroa (ennen uutta, WLTP:n myötä muuttuvaa hintaa).
Kiitämme

Laadukasta kokonaisuutta

Vaivatonta ajettavuutta

Moitimme

Kosketusnäytön käyttölogiikan toteutusta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt