Lisävarusteiden satama-asennukset muuttumassa kielletyksi – iskee muun muassa vetokoukkuihin ja alustasarjoihin

Julkaistu:

Varustelu
Autovero on vallan erikoinen valtion rahoitusinstrumentti. Ei riitä, että sitä peritään Suomeen rekisteröitävistä autoista, vaan samaa veroa peritään myös auton tehdasasenteisista lisävarusteista.
Siksi monet automaahantuojat asennuttavat asiakkaan toivomia varusteita vasta niin sanotusti ”satamassa”, eli tehtaan tuotantolinjan jälkeen tuontisatamassa kuten esimerkiksi Malmössa tai Hangossa.

Näin automaahantuoja ja uuden auton ostaja välttävät autoveron, joka muuten menisi itse auton ohella myös esimerkiksi autoon tehtaalla asennetusta tekstiilimattosarjasta tai vaikkapa lisävaloista asianmukaisine valorautoineen.
Uuden WLTP-normin myötä tuttu kuvio on kuitenkin muuttumassa. Tällä hetkellä näyttää nimittäin siltä, ettei Trafi aio vastaisuudessa enää sallia tällaista "satamassa tapahtuvaa" varustelua EU:n yleiseen linjaukseen perustuen.


Käytännössä Suomessa tapahtuva jälkivarustelu on siis siirtymässä maahantuojilta ja logistiikkayrityksiltä jälleenmyyjille.
– Tämä iskee erityisen kovaa sellaisiin automerkkeihin, joiden kohdalla tehdään runsaammin jälkivarustelua Suomessa. Esimerkkeinä voitaisiin mainita satamassa asennettavat polttoainetoimiset lämmittimet kuten Webastot ja vastaavat, vetokoukut tai erilaiset varustepaketit, ison automaahantuojan edustaja kertoo IS:lle.

Esimerkkejä autoihin jälkikäteen lisättävistä varusteista:

  • Lämmityslaitteet ja niiden ohjainyksiköt
  • Vetokoukut
  • Rengastyöt
  • Lasityöt ja tummennukset
  • Sisätilojen valaistusratkaisut
  • Istuinsuojat
  • Lisävalot ulkopuolelle
  • Teippaukset
  • Vaneroinnit
  • Taakkatelineet ja kylkiputket
  • Sisätilojen suojaus
  • Kuormatilaratkaisut
  • Hylly- ja säilytystilajärjestelmät
  • Alustasarjat
  • Pohjapanssarit
  • Media- ja viihdejärjestelmät
  • Paikannuslaitteet ja hälytinjärjestelmät
Lähde: SE-Mäkinen Oy

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt