Autot

Ylipainoista nautintoa: Lexuksen edustusluokan autosta tärkein paikka löytyy takapenkiltä

Julkaistu:

Koeajo
Viidennen sukupolven LS 500h AWD on ylellinen – ja ristiriitainen.
Ylipaino on huono asia, sen tietävät kaikki. Ylimääräisen massan liikuttelu tekee etenemisestä raskasta ja käy voimien päälle niin ihmisillä kuin autoillakin.

Hyvänä esimerkkinä tästä toimii upouusi Lexus LS 500h AWD, japanilaismerkin ehdoton edustusluokan huippumalli. Sen omamassa on lähes 2,5 tonnia, tarkalleen 2 455 kiloa. Vaikka kyseessä on pitkän akselivälin arvokuljetin täyteen ladattuine varusteluineen, on lukema ruma.

Hyväksi vertailukohdaksi sopii niin ikään upouusi Audi A8 Lang 50 TDI quattro, joka on niin kooltaan, suorituskyvyltään, hinnaltaan kuin varusteiltaankin aivan samaa tasoa. Sen omamassa on 2 075 kiloa, eli 380 kiloa vähemmän kuin Lexuksen. Prosenteissa erotus on reilu, ja seikalla on merkitystä lähinnä siksi, että se syö suurempana kulutuksena Lexuksen pitkän hybridiosaamisen hedelmät kuin kypsät omenat naapurin puusta.


Todellisuudessa tämän autoluokan kulutus ei liene se tärkein valintakriteeri. Ei, koska LS 500h:n lähtöhinta on lähes 140 000 euroa ja siinä on autoveroa yli 36 000 euroa. Toisaalta Suomessa kuvaan astuvat väistämättömästi myös CO2-päästöarvot ja niiden myötä voimanlähderatkaisut.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lexuksen ratkaisu on tyypillisesti ollut pitäytyä hybrideissä, joissa päästötaso on alhaisempi ja sen myötä autovero pysyy paremmin kurissa. Suuremmissa autoluokissa tämä lähestymistapa on kuitenkin vaikeuksissa.

Uuden LS 500:n kohdalla tämä on myös pieni harmi. Muualla maailmassa tarjolla olisi hybridin lisäksi myös 417 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä kehittävä, tuplaturboin ahdettu V6-voimanlähde, mutta sen CO2-päästötaso olisi 225 grammaa kilometrille, mikä puolestaan johtaisi entistäkin korkeampaan autoveroon. Se taas puolestaan tekisi LS 500:sta maassamme hankintahinnaltaan halvaannuttavan kalliin tärkeimpiin kilpailijoihin verrattuna.


Myyntivalttinaan LS 500h:ssa Lexus lyö pöytään viimeisimmän kehitysaskeleensa hybriditekniikasta. Huippusedan saa uudenlaista voimaa Multi Stage Hybrid -järjestelmästä. Se tuo autoon ajomukavuutta, rivakamman kiihtyvyyden sekä entistä paremman polttoainetehokkuuden.

Uutuus lisää autoon hybriditekniikan jatkoksi yllättäen vain nelinopeuksisen automaattivaihteiston. Järjestelmän ansiosta auto reagoi nopeammin kiihdytyksiin, mikä tuntuu erityisesti liikkeellelähdössä. Vaikka järjestelmässä on neliportainen automaattivaihteisto, sen ajotuntuma muistuttaa nykyaikaista 8–10-nopeuksista voimansiirtoa, ja veto välittyy kaikille pyörille lähes saumattomasti.

Multi Stage on teknologia, joka kehittää hybridin suorituskykyä ja ajotuntumaa. Järjestelmä mahdollistaa 129 kilometrin tuntinopeuden ilman bensiinimoottoria, eli se on tavallaan pieni askel kohti täyssähköautoa. Lexus puhuu mielellään itselataavasta hybridistä, mutta unohtaa samalla, että kaikki hybridit latautuvat tien päällä itse – joissakin on vain suurempi akku, jota voi ladata myös itse töpselistä niin halutessaan.


Paperilla Lexuksen uuden järjestelmän suurin hyöty eli virallinen keskikulutus on desin yli seitsemän litraa sadalla, mikä tarkoittaa 161 CO2-grammaa kilometrillä. Vertailun vuoksi, mainittu Audi A8 Lang 50 TDI tuottaa 146 CO2-grammaa kilometrillä.

Jos Lexusta voisi ladata, sillä olisi paremmat mahdollisuudet lyödä kilpailijoidensa rattaisiin kapuloita. Nyt hybridihyödyt ja kulutus ovat ristiriidassa.



LS lähtee liikkeelle hiljaa ja eleettömästi lipuen, sillä sähkömoottorit vievät autoa ensimmäiset metrit eteenpäin. Kiihdytettäessä voimakkaammin V6-moottori hyppää peliin mukaan, ja sitten mennään. Kiihtyvyys on huomattavan reipasta, mutta ei sittenkään aivan vertailujoukon terävintä – siihen tarvittaisiin aiemmin mainittu ahdettu V6-moottori. Ajonopeus kasvaa vaivihkaa moottoritievauhteihin.

Autossa on peräti viisi eri ajotilaa, joiden vaikutusta ajotuntumaan voi luonnehtia maltillisiksi. LS 500h:n ajotuntuma on kuitenkin moitteeton, ja sillä ajaa mielellään niin tasaista suoraa kuin tiukempaa mutkatietäkin.

Silti LS 500h ei ole ensisijaisesti ajajan auto, vaan sen tärkein paikka on niin sanottu ministerin paikka.


Autosta oli koeajossa korkein, Luxury-varustetason versio, johon on sisällytetty lähestulkoon kaikki mahdolliset turva- ja mukavuusvarusteet. Tämän myötä LS 500h:n hinta kohoaa jo yli 187 000 euroon, jossa on autoveroa järkyttävästi yli 50 000 euroa. Vastineeksi Suomen talouden tukemisesta ministerin paikalla matkustava arvokuljetettava saa nauttia laadukkaista materiaaleista ja japanilaisesta käsityöperinteestä.

Ilmajousitus kohottaa autoa sisäänkäynnin helpottamiseksi. Takaistuimella on todella monipuoliset säätömahdollisuudet, ja esimerkiksi lämmitys ja jäähdytys ovat vakiovarusteita.

Sähkötoimiset takaovien ja -ikkunoiden aurinkoverhot nousevat haluttaessa esiin suojaamaan liian uteliailta katseilta, kun ministerinpaikalla nautitaan lähes vaakatasoon säätyvässä istuimessa jalkaraheineen samalla, kun atmosfäärin täyttää Mark Levinsonin ylellisen äänentoistojärjestelmän 23 kaiuttimesta ulos valuva akustinen hunaja.

Lexus LS 500h Luxury AWD:ssa nautitaan matkustamisesta häpeämättömästi.

Lexus LS 500h Luxury AWD

  • Moottori V6, 3 456 cm³, 220 kW (299 hv)/6 600 r/min, 350 Nm/5 100 r/min, kaksi sähkömoottoria, 132 kW (179 hv), 300 Nm, järjestelmän yhteisteho 264 kW (359 hv)
  • Suorituskyky 0–100 km/h 5,5 s, huippunopeus 250 km/h
  • Kulutus 7,1 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 161 g/km
  • Voimansiirto A4, neliveto
  • Mitat p 5 235, l 1 900, k 1 460 mm, akseliväli 3 125 mm, omamassa 2 455 kg, tavaratila 430 l, tankki 82 l Hinta 187 206 euroa
Kiitämme

Ylellistä varustelua

”Ministeripaikan” mukavuuksia

Moitimme

Suurta omamassaa

Lyhyttä sähköajoa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt