Autot

Opel Grandland X on lainareseptillä leivottu – kuinka se pärjää esikuvalleen?

Julkaistu:

Opel
Missä oikein todellisuudessa mennään, kun saksalaiseen Opeliin asennetaan ranskalaisen Peugeotin tekniikkaa ja se yritetään verhoilla omaksi malliksi?
Virallisesti viime syksyllä varmistunut saksalaisen Opelin siirtyminen ranskalaisen PSA-yhtymän omistukseen oli automaailmassa iso juttu, jota oli varmasti valmisteltu pitkään.

Opelille tärkeä kysymys on esimerkiksi se, että tuottaako voitokkaan Peugeot 3008:n menestys myötätuulta myös saksalaismerkille. Onhan mainetta niittänyt 3008 se alusta, jolle Opelin upouusi Grandland X on rakennettu.

Kuinka tälle pohjalle sitten leivotaan uusi auto? Vai onko Opel Grandland X vain sieluton kopio?


Sisätiloiltaan Grandland X on huomattavasti palkittua 3008:a perinteikkäämpi: Opelissa ei ole samantyyppistä, kuljettajan ympärille rakennettua ja mainetta niittänyttä ohjaamoa. Se on hieman harmi, sillä Peugeotin i-cockpit -ohjaamo on näiltä osin sekä käytännöllinen että selkeästi inspiroivampi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Toisaalta Opel Grandland X on varmempi vaihtoehto heille, jotka tykästyvät mieluummin tuttuun ja tavanomaiseen charmiin. Kuten auton lähtöhinta, reilut 26 000 euroa, antaa ymmärtää, yleinen laadullinen ilme on vain hyvää perustasoa. Mieleen nousevat Volkswagenin perusvarmat, mutta usein niin innottomat interiöörit.

Myös nelivedosta kiinnostuneille Grandland X tuottaa pienen pettymyksen.

Sitä ei ole saatavilla.

Nelivedon sijaan autoon saa reilun parin sadan euron lisävarusteena Intelligrip-järjestelmän. Se on erilaisille ajopinnoille etenemistä helpottamaan luotu varuste. Järjestelmä sisältää myös mäkilähtöavustimen, joten sen lisähintaa voi pitää järkevänä.


Syksyn Grandland X -uutisiin kuuluvat laajeneva moottorivalikoima ja uusi kahdeksanportainen automaattivaihteisto. Automaatin lisääntyneet pykälät ovat sivuseikka, sillä ennen kaikkea parantunut jouhevuus on tervetullutta: vanha kuusiportainen automaatti oli luonteeltaan ajoittain töksähtelevä. Nyt menossa on enemmän sulavaa notkeutta.

Tien päällä Grandland X on Peugeot 3008:n tapaan helppo ajettava: ohjaustuntuma on kunnossa, ja auto tottelee käskyjä etenemissuunnasta neutraalisti. Jousitus on säädetty saksalaismerkeille yleiseen tapaan tanakaksi, mikä kostautuu epätasaisilla pinnoilla kovina iskuina matkustamoon. Muutoin matkustamo on kohtalaisen hiljainen, vain kookkaista sivupeileistä kantautuu pientä suhinaa sisälle.

Mitä Grandland X:stä lopulta jää käteen? Se on saksalaisella säntillisyydellä mukailtu versio Peugeotin voittajasta. Ehkä hieman harmaa ja yllätyksetön, mutta arjessa toimiva.

Opel Grandland X 1.2 Turbo AT Innovation

  • Moottori R3, 1199 cm³, turbo, 96 kW (130 hv)/5550 r/min, 230 Nm/1750 r/min
  • Suorituskyky 0 – 100 km/h 10,9 s, huippunopeus 188 km/h
  • Kulutus 5,2 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 121 g/km
  • Voimansiirto A8, etuveto
  • Mitat p 4 477, l 1 906, k 1 609 mm, akseliväli 2 675 mm, omamassa 1 370 kg, tavaratila 514–1 652 l, tankki 53 l
  • Hinta 31 761 euroa
Kiitämme

Helppokäyttöisyyttä

Kattavaa varustelua

Moitimme

A- ja B-pilareiden luomia katvealueita

Nelivetoversion puutetta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt