Autot

Helsinki poistaa autokaistoja yksi kerrallaan – lukuisia kohteita valmistelussa, tuoreimpana Lauttasaari

Julkaistu:

Liikennepolitiikka
Helsinki toteuttaa parhaillaan liikennepolitiikkaa johon kuuluu autokaistojen karsiminen ympäri kaupunkia. Uusimmassa hankkeessa sillan pelkät jalkakäytävät aiotaan leventää lähes nelimetrisiksi.
”Muutos koskee kolmitason toteuttamista, eli ajoradan, yksisuuntaisen pyörätien ja jalankulun rakentamista eri tasoille pyöräilyn ja jalankulun sujuvuuden sekä liikenneturvallisuuden parantamiseksi.”

Muun muassa näin todetaan parhaillaan nähtävillä olevassa Lauttasaaren sillan katusuunnitelmassa, jossa Helsingin maankäyttövirkamiehet esittävät nykyisen, vilkkaasti liikennöidyn 2+2 -kaistaisen autoväylän muuttamista 1+1 -kaistaiseksi.
Yksittäisessä suunnitelmassa itsessään ei olisi sen suurempaa valtakunnallista uutisoitavaa, ellei vastaavia autokaistojen poistohankkeita olisi vireillä ja eri toteutusvaiheissa käytännössä kaikkialla Helsingissä.


Suurelle yleisölle jokainen kyseisistä katuprojekteista on esitetty kaupungin puolelta yksittäistapauksena, vaikka todellisuudessa kyse on laajamittaisesta liikennepoliittisesta suurhankkeesta.

Lauttasaaren sillan suunnitelmapapereissa kyseinen ulottuvuus tosin mainitaan ikään kuin ohimennen:
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Vaihtoehto 2 on turvallisuuden ja toimivuuden kannalta vaihtoehto 1:ä parempi ja vastaa myös kaupungin yleisiä liikennepoliittisia tavoitteita.”

Kaupunkibulevardien ohella muutoslistoilla on lukuisia Helsingin sisäisiä valtaväyliä

Kaupunkibulevardeiksi muutettavien eli kaduiksi alennettavien Helsingin suurten sisääntuloväylien (mm. Tuusulanväylä) ohella henkilöautoilta aiotaan Lauttasaaren sillan ohella ottaa tilaa myös muun muassa Hämeentiellä, Mechelininkadulla, Mäkelänkadulla, Paciuksenkadulla, Pitäjänmäentiellä ja Tukholmankadulla.
Suurimmassa osassa tapauksia kuten juurikin Lauttasaaren sillalla kyse on autoliikenteen välityskapasiteetin rajusta leikkaamisesta.

Kaistanipistysten ohella listalla on myös muita autoilua rajoittavia keinoja kuten nopeusrajoitusten alentamisia, läpiajokieltoja sekä pysäköintimahdollisuuksien radikaalia heikentämistä – erilaiset hinnankorotukset luonnollisesti mukaan lukien.
Tavallisen pääkaupunkiseudulla autoilevan sukankuluttajan kannalta näiden ja lukuisten muiden kohteiden ja projektien toteuttaminen tarkoittaa sitä, että koko autoliikenteen luonne on Helsingin seudulla muuttumassa lähivuosina suuresti.

Heijastusvaikutusten osalta kokonaisuus vaikuttaa suuremmassa mittakaavassa aina kehäteiden liikennetilanteisiin asti ja on siten merkitykseltään myös valtakunnallista.
Liikenteenkäyttäjän kuluttajansuojan kannalta ongelmallista on tällä hetkellä erityisesti se, että valtava muutos on pilkottu pieniin osiin ja piilotettu pitkälti varsin kryptisen virkakielen taakse.

Rehellistä olisi kertoa vihdoinkin suoraan, että Helsinki haluaa nyt rajoittaa autoilua reippaalla kädellä.

Ja vielä rehellisempää olisi myöntämisen ohella liittää mukaan myös kaikki aiheeseen liittyvät suunnitelmat – yhdellä selkeällä kartalla.

Ota kantaa

Onko Helsingin liikennepoliittisella linjalla mielestäsi valtakunnallista merkitystä?

On 67% Ei ole 27% En osaa sanoa 6%
Ääniä yhteensä 18680

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt