Autot

Skoda uudisti menekkimalliaan: Fabian onnistunut ehostus

Julkaistu:

Ensitesti
Skoda Fabian tuoreistus vaikuttaa ensituntuman perusteella onnistuneelta. Samalla hyvästellään diesel.
Kahdenkymmenen vuoden ikää kolkutteleva Fabia on maailmanlaajuisesti Octavian ja Rapidin jälkeen Skodan tärkein volyymimalli. Esimerkiksi Saksassa on myyty tällä vuosituhannella yli 750 000 Fabiaa. Kotimaassaankin Fabiaa on pantu rekisteriin reilusti yli puoli miljoonaa.

Myös Suomessa Fabia menestyy: viime vuonna kirjattiin ensirekisteröintejä 1 643 kappaletta. Tämän vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana lukema oli 1 099 kappaletta.

Pikkuauton kauppa käy, mutta neljän vuoden sääntö puree; viimeksi 2014 uudistettu Fabia on nyt ajettu tähän päivään meikkausstudion kautta. Samalla autoon on tarttunut uusia, nykyajalle tunnusomaisia ominaisuuksia niin ulkoisessa olemuksessa, tietoviihdetekniikassa kuin kuljettajan avustinjärjestelmissäkin.


Ulkoiset muutokset noudattelevat Skodan nykyistä muotokieltä. Uutta ilmettä korostavat jäähdyttimen säleikkö ja valoyksiköt. Led-päivävalot tulevat nyt vakiona. Saatavissa on myös uudet led-ajovalot ja -takavalot. Led-ajovaloihin sisältyy kääntymisvalotoiminto; ledit syttyvät valaisemaan kääntymissuuntaa, kun halogeeniajovaloilla varustelluissa autoissa kääntymisvalona käytetään kääntymissuunnan puoleista sumuvaloa.


Ulkovärejä on tarjolla 15 erilaista. Samalla myös A-pilareiden, peilikoteloiden ja vanteiden väreillä voi pelata.


Kojelauta näyttää edelleen Skodalta, vaikka päivityksen myötä mittaristo on mennyt uusiksi. Koristelistoilla ja uusilla istuinverhoiluvaihtoehdoilla sekä keskikonsolin valaistulla säilytyslokerolla on löydetty lisää pirteyttä, mutta valmistajan puheet uusista visuaalisista kohokohdista voi jokainen arvioida itse, kun ensimmäiset autot Mladá Boleslavista saapuvat syyskuussa Suomeen. Sisätilojen kehityskohteisiin kuuluu myös lasinnostinkatkaisemien käytön optimointi.


Tuore mallipäivitys on samalla myös kehitysaskel auton ja puhelimen parittamisessa. Koska Skoda avoimesti haluaa Fabian faceliftillä houkutella nuoria, uusia asiakkaita, pitää puhelimen yhdistettävyys olla kunnossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Fabiaan saa nyt neljä erilaista tietoviihdejärjestelmää. Perusradiovarustus Blues sisältää usb-liitännän ja sd-muistikorttipaikan. Swing-, Swing Plus - ja Amundsen-järjestelmiä käytetään 6,5-tuumaiselta kosketusnäytöltä. Ulkoiset laitteet voidaan liittää joko bluetoothilla tai usb-liitännän kautta. Swing Plus - ja Amundsen-tietoviihdejärejstelmät tukevat Smartlink+ -tekniikkaa (muun muassa Apple Car Play ja Android Auto). Sen ansiosta älypuhelimeen asennettuja sovelluksia voi käyttää auton tietoviihdejärjestelmän näytöltä. Lisäksi on mahdollista ohjata toimintoja äänikomennoilla.


Amundsen-järjestelmä mahdollistaa kahden puhelimen bluetooth-yhdistämisen ja langattoman wifi-lähiverkon. Style- ja Monte Carlo -varusteversioissa takana matkustaville tarjotaan kaksi usb-llitäntää. Sallittujen sisältöjen rajoitustoiminnolla voi etupenkiltä rajoittaa takapenkkiläisten katsomia sisältöjä.


Merkitttävää on, että dieseliä ei enää vähentyneen kiinnostuksen vuoksi Fabiaan saa, vaan Suomen maahantuontiohjelmassa on kolme bensiinimoottoria. Uudistetuissa, kolmisylinterisissä TSI-bensiinimoottoreissa on nyt pakokaasun hiukkassuodatin. Pienitehoisin moottori on vapaasti hengittävää mallia. Yksilitraisten moottoreiden tehot vaihtelevat 75 ja 110 hevosvoiman välillä.

Seitsenpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto on saatavissa tehokkaimman moottorin yhteyteen. Lyhyen tutustumisen perusteella se onkin houkuttelevin yhdistelmä, vaikka viisilovisen käsivaihteiston ja 95-heppaisen moottorin voimalinjakin on varsin sujuvakäytöksinen. Prahan pohjoispuolella ajetuilla, varsin epätasaisilla maalaisteillä uusittu Fabia toimi vakaasti ja varmasti. Monte Carlo -versiossa oli 17-tuumaiset vanteet, mutta ensi kerran Fabiaan saa jopa 18-tuumaiset kiekot.


Jos kokoluokka ja Skoda kiinnostavat, niin pohdintaa alkaa pohdinnalla: viistoperä vai farkku? Fabia Combin hankintaa saattaa puoltaa auton kokoluokan huomioiden valtava 530 litran tavaratila – 200 litraa enemmän kuin viistoperässä! Tähän mennessä maahantuojan mukaan viistoperän ja farmarin myynti on mennyt fifty-fifty.

Uuden Fabian hinnat lähtevät 14 376 eurosta. Sillä saa Active-varustellun hatchback-version. Halvimpaan farmariin pääsee kiinni 15 167 eurolla.

Skoda Fabia 1.0 TSI 95 Monte Carlo

  • Moottori R3, turbo, 999 cm³, 70 kW (95 hv)/5 000–5 500 r/min, 160 Nm/1 800–3 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,8 s, huippunopeus 184 km/h
  • Kulutus 4,6 l/100 km 95E
  • CO2-päästöt 104 g/km
  • Voimansiirto M5, etuveto
  • Mitat p 3 997, l 1 732, k 1 467 mm, akseliväli 2 470 mm, omamassa 1 054 kg, tavaratila 330–1 150 l, tankki 45 l
  • Hinta 19 814 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt