Uusi Subaru Outback: Huonon tien kulkija etenee kelissä kuin kelissä - Autot - Ilta-Sanomat

Uusi Subaru Outback: Huonon tien kulkija etenee kelissä kuin kelissä

Subaru Outbackin sivuprofiili on tuttu. Tästä kulmasta jonkinlaista eroa edelliseen voi löytää keulan ohella myös sivupeileistä, joista matkustajan puoleisesta löytyy myös kamera.

Julkaistu: 18.8.2018 7:02

Subaru Outback on jo hinnat alkaen -mallina varsin mukava ja etenemiskykyinen auto.

Hiljattain keulamuodistuksessa käynyt Subarun katumaasturifarmari Outback on mukavuuspainotteinen huonon tien kulkija, jolla taittaa miellyttävästi matkaa kelissä kuin kelissä.

Auton tuoreimmassa versiossa pakettia on maski- ja ajovaloviilausten ohella pistetty uuteen uskoon myös kojelaudasta. Ohjaamonäkymää hallitsee nyt kokonaan uudistettu 8-tuumainen tietoviihdekokonaisuus, joka tukee vihdoin älypuhelinpeilausta sekä Apple-, että Android-järjestelmien laitteille.

Aiempaa hieman pienemmän ratin vivuista voi ohjata nyt seitsemää kiinteää vaihdevälitystä.

Voimalinjan valitseminen on tehty Outbackin ostajalle (ehkä liiankin) helpoksi. Tarjolla on nimittäin vain ja ainoastaan 2,5-litrainen turboton bensiinikäyttöinen vastaiskumoottori.

Vaihteisto on sekin aina portaaton automaatti, johon on tosin lisätty uudistuksessa yksi uusi kiinteä välityssuhde.

Takaluukku ei ole Active-mallissa sähkökäyttöinen. Selkänoja kaadettuna auto tarjoaa yli 1,8 kuutiometrin tavaratilat.

Subaruissa vielä taannoin havaittavissa ollutta voimalinjan kuminauhamaisuutta kokonaisuudessa ei ole lainkaan. Alusta toimii tuttuun tapaan miellyttävästi ja ajettavuudessa on selkeää ison auton tuntua. Kulutukseltaan Subarun bokseri ei tosin tuoreimmassakaan kehitysversiossaan ole se kaikkein pihein mahdollinen tapaus eli kakkua palaa helposti reilut 8 litraa satasella.

Uusittu keskikonsoli on nyt muodikkaasti kiiltävä.

Maavaraa on tarjolla mukavat parikymmentä senttimetriä ja perään saa myös ottaa enintään kaksitonnisen jarrullisen kärryn. Ajoelektroniikkapuolella etenemistä auttaa X-Modeksi nimetty järjestelmä, jolla auton kaasun, jarrun ja vaihteiston toiminta optimoituu erityisesti vaikeille ajoalustoille sopivaksi.

 Vika- ja jälleenmyyntiarvotilastoissa Subaru Outback on suoriutunut aina loistavasti, eikä ole syytä epäillä että tilanne olisi tuoreimmassa viilauksessa jotenkin muuttunut.

Uutuutena Subarun EyeSight-turvavarustekokonaisuudessa on nyt myös kaistanpitoavustin. Se seuraa kameran avulla tien kaistaa ja pyrkii pitämään auton havaittujen maaliviivojen välissä.

Kaikkiaan Outback on uudistettunakin yhä tuttua tavaraa, eli etenemiskykyinen ja miellyttävän hiljainen perinnevaihtoehto yhä vain muodikkaammiksi tuleville varsinaisille katumaastureille. Vika- ja jälleenmyyntiarvotilastoissakin Subaru on suoriutunut aina loistavasti, eikä ole syytä epäillä, että Outback olisi tuoreimmassa viilauksessaan siinä jotenkin muuttunut.

Tilava takaistuin on lämmitettävää mallia jo perusversiosta alkaen. Tarjolla on myös kaksi USB-latauspistoketta.

Isoa Subarua kannattaa siis harkita vakavasti, mikäli voimalinja- ja hintaluokka vain osuvat kohdilleen eikä katumaasturiluokan yleinen trendikkyys ole autonvalintakriteereistä itselle sittenkään se kaikkein tärkein.

  • Moottori B4, 2 498 cm³, 129 kW (175 hv)/5 800 r/min, 235 Nm/4 000 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,2 s, huippunopeus 198 km/h

  • Kulutus 7,0 l/100 km 95E CO2-päästöt 161 g/km

  • Voimansiirto A7, neliveto

  • Mitat p 4 820, l 1 840, k 1 605 mm, akseliväli 2 745 mm, omamassa 1 657–1 696 kg, tavaratila 559–1 848 l, tankki 60 l

  • Hinta 41 393 euroa

Kiitämme

Miellyttävyyttä ja hiljaisuutta erityisesti maantiellä

Etenemisominaisuuksia huonoilla tienpinnoilla

Moitimme

Turhan korkeaa kulutusta

Ohjauksen lievää tunnottomuutta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?