Autoileva maailma on sekaisin. Se ei enää etsi hyviä ajo-ominaisuuksia, vaan on valmis uhraamaan ne näyttävyyden, korkean istuma-asennon ja katumaasturiuskottavuuden alttarilla.
Jos ajo-ominaisuudet ovatkin kunnossa, näkyy se rengaskuluissa tai vaatimuksissa ajonhallintajärjestelmien laskentatehossa. Siinä mielessä ennen oli paremmin – ja sitä maailmaa edustaa Mercedeksen ylellinen S Coupé.
Vanhaan hyvään aikaan, 1980-luvun lopulla varakas ostaja saattoi haaveilla Mercedeksen 560 SEC -mallista, ikonisesta luksuscoupésta jonka silkinpehmeästi jylisevä V8 veti vauhtiin.
Nykymittapuulla niiden varustelu oli vaatimatonta, mutta iso coupé edusti silti laadun ja luksuksen kulminaatiopistettä. Se oli yksi maailman parhaista autoista – ellei jopa paras.
Kuljettajan ja kartturin ympäristö ei jätä moitteen sijaa. Istuin lienee yksi maailman parhaista. Oikean asennon löytäminen on helppoa ja pehmeätoimiset säätimet toimivat kuin ajatus
Takaistuin on tarkoitettu kahdelle. Tila vaikuttaa äkkiseltään pieneltä, mutta syvään uurretut etuistuinten selkänojat jättävät riittävästi jalkatilaa myös aikuisille. S Coupéa ajaa silti aina auton omistaja.
Nykyinen S Coupé nojaa yhtä lailla S-sarjan komponentteihin, mutta kaksiovisena ja linjakkaammalla katolla ja korilla varustettuna.
Akseliväli on sedania lyhyempi joten takajalkatiloja on leikattu selvästi, mutta samalla etuistuinten selkänojat on uurrettu niin syvään että täysikasvuinen aikuinen istuu takana mukavasti.
Starttinapin painallus herättää nelilitraisen, AMG-sukuisen tuplaturbo-V8.:n Äänimaailma ei ole niin täydellisen eristetty kuin Rolls-Royce Wraithissa tai Bentley Bentaygassa, vaan hennon jylinän erottaa etäisesti. Pehmeätoiminen, yhdeksännopeuksinen vaihteisto ei tee itsestään numeroa kylmänä, lämpimänä, ei liikkeelle lähdettäessä eikä nopeissa rytminvaihdoksissa. Se haistelee kuljettajan ohitushalut, syöttää oikean vaihteen sisään virheettömästi ja tuntuu olevan aina oikeassa.
S Coupé ei pyri olemaan urheiluauto eikä tilava edustusauto. Se on puhdasverinen Grand Tourer, pitkien ajomatkojen spesialisti käärittynä kauniisiin kuoriin.
Ohjaus on käytännössä moitteeton. Muuttuvavälityksisen hammastangon ja tehostimen liitto tekee ajamisesta täysin vaivatonta. Auton ohjastaminen ei ole ylitehostetun kevyttä kaupungissa, mutta S Coupé ei vaadi kaitsemista moottoritieverkollakaan Se kulkee kaistavahdin avulla – tai siitä huolimatta – kauniisti pientareiden välissä.
Moottoriteiden rampit, kadunkulmat tai mutkatiet eivät vaadi huomiota. Tuntuu kuin kuljettajakin vain istuisi auton kyydissä, eikä tekisi erikseen töitä vauhdin tai suunnan tarkistamiseksi.
Ilmajousitettu alusta on hienoinen yllätys. Vastoin ennakko-odotuksia se ei ole sataprosenttisen eristävä sanan negatiivisessa merkityksessä. Tietyöalueen töyssyt kyllä tiedostaa, mutta häiritsevästi ne eivät tule aisteille.
S tarjoaa ihan aitoa luksustunnelmaa. Mikään ei tunnu tavanomaiselta, halvalta eikä kompromissilta. Säätimien tuntuma ja painotus ovat kuin luontaisia jatkeita ihmisen ajatukselle.
En ole ajanut nykyistä S-sarjan sedania, mutta on toki mahdollista, että sen alustan viritys olisi vielä mukavuuspainotteisempi. Nyt jopa comfort-moodissa jousitus tuntuu täsmälliseltä. Kuitenkin kaiken taikamattomaisen etenemisen ja tasapainoisen ohjauksen seurana oleva moottorin ja vaihteiston yhdistelmä on koko ajan valmiina ja hereillä.
Reilusti yli kaksi tonnia painava järkäle kiihtyy lähes lineaarisen tuntuisesti 4,6 sekunnissa nollasta sataan. Eikä se seuraavakaan satanen kauan vie.
Istuinten hierontatoimintojen, energiatasojen mukaan säädettävän sisävalaistuksen, ilmastoinnin ja auton oman tuoksutehosteen pehmeässä syleilyssä on helppo unohtaa, miten teknisesti hienostunut laite S kaiken sen ulkopuolella on.
”Harmi, etteivät tällaiset oikeat autot ole tällä hetkellä muodissa.
Monimutkaisuus ei yksinkertaisesti korostu tai välity mitenkään S Coupéen ohjaamoon, vaan kaiken keskiössä matkustuskokemus. Matkanteko on hyvin hiljaista, mukavaa ja silti reippaasti etenevää.
Ajomukavuuden saralla, arvioidaan sitä sitten kuljettajan istuimelta tai kyydistä käsin, lähtöhinnaltaan 214 000 euron S560 Coupé pyyhkii lattiaa lähes kaikilla isoillakin katumaastureilla. Se ei huoju, ei heilu sivutuulessa eikä toisaalta ole väkinäisen jämäkkä.
Jalopuupanelointi kiertyy ohjaamon ympärille kuin piensarjana valmistetuissa mahonkiveneissä. Ajoavustinten käyttökytkimet löytyvät vasemmalta ylhäältä.
Harmi, etteivät tällaiset oikeat autot ole tällä hetkellä muodissa.
Mercedeksellä tiedetään, että asioiden tarkoituksellinen korostaminen ei ole se, joilla tehdas saa ison loistocoupén myytyä asiakkaalle.
S Coupén omistaja ei korosta itseään, eikä tee niin varsinkaan korkealla istuma-asennolla. Siinä missä neljännesmiljoonan katumaasturi saapuu paikalle, S Coupéssa paikalle saapuu sen omistaja.
Mercedes-Benz S560 Coupé
Moottori V8, tuplaturbo, 3 982 cm³, 345 kW (469 hv)/5 250-5 500 r/min, 700 Nm/2 000–4 000 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 4,6 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus 9,0 l/100 km 95E
CO2-päästöt 202 g/km
Voimansiirto A9, neliveto
Mitat p 5 032, l 1 899, k 1 411 mm, akseliväli 2 945 mm, omamassa 2 135 kg, tavaratila 400 l, tankki 80 l
Hinta 214 046 euroa
Kiitämme
Karismaattista kokonaisuutta
Loistavaa ajomukavuutta
Moitimme
Kovaa hintaa siitä huolimatta, että auto on miltei täydellinen