Autot

Koeajossa Skoda Karoq etuvetoisena bensa-automaattina – yksi lisävarusteista on suorastaan loistava

Julkaistu:

Koeajo
Skoda Yetin korvannut Karoq on tasaisen varmaa konsernitavaraa.
Dieselinä Karoq on jo IS:ssa ajettu, mutta miltä pienempi katumaasturi-Skoda tuntuu, kun voimalinjaksi ruksii dieselin sijaan bensakoneen ja vetotavaksi etuvedon? Sen selvittämiseksi otimme ajoon mallin 1,5-litraisella TSI-moottorilla ja automaatilla ryyditetyn version.

Ja todella, on melkeinpä yllättävää kuinka hyvin kyseinen voimalinja tuntuu Skoda Karoqiin sopivan.


Vain kuivakytkinperiaatteella toimiva DSG-automaatin lievä töksähtely kaupunkinopeuksissa ehtii ärsyttää ennen kuin siihenkin tottuu, mutta muutoin paketti edustaa kyllä tässä tyylilajissa suorastaan kiitettävää tasoa.

Tehoa 1,5-litraisessa sylinterinlepuutustoiminnolla varustetussa bensaturbossa riittää hyvin esimerkiksi ohituksiin ja haluttaessa isommalla TSI-Karoqilla ajaa pitkääkin matkaa varsin säästeliäästi.


Ajettavuudeltaan Karoq on ennemminkin asiallinen kuin varsinaisesti mukavuuspainotteinen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Muista merkeistä Skodaan siirtyviä Karoqissa saattaa häiritä lievä, eräänlainen pintakovuuden tuntu, jota kevyt joskin sinänsä tarkka pyöriteltävyys vielä korostaa.

Lue lisää: IS koeajossa Karoqin nelivetoinen dieselversio – ja kyllä kannatti odottaa

Koeajoyksilö oli myös esimerkki siitä, minkälainen Karoqista tulee kun lisävarustelistalta ruksii lähes kaiken mitä tehtaalta löytyy.

No tietysti jonkinlainen joulukuusi ja loppuhinnaltaan aika kalliskin, mutta myös varsin käytännöllinen ja moneen taipuva kokonaisuus.

Hyväksi esimerkiksi herkkulistalta voi poimia erikseen säädettävät ja muokattavuudeltaan aivan loistavat Varioflex-istuimet, jotka muun muassa kaatuvat pois tieltä kätevässä 40:20:40-suhteessa ja ovat lisäksi yksitellen irrotettavissa.


Kaupan päälle Varioflexin mukana tulee myös automaattinen tavaratilan näkösuoja joka nousee pois tieltä takaluukun avauksen yhteydessä ja vastaavasti istuu paikalleen kun luukku suljetaan. Matkustajan etuistuimen voi myös kipata vaaka-asentoon, mikä auttaa esimerkiksi pitkien harrastusvälineiden kuljettamisessa.

Lue lisää: Karoq on ensimmäinen Skoda, johon saa vapaasti muokattavan digitaalisen mittariston

Yhteenvetona koeajosta voi sanoa, että tappiin varusteltunakaan Skoda Karoq ei varsinaisesti pröystäile, vaan hoitaa hommansa pikemminkin asiallisen tasapainoisesti.

Ja että etuvetoisella Karoqilla pääsee kyllä tarvittaessa aika huonoakin mökkitietä, kunhan kuljettajan päässä on vain hiemankin järkeä.

Ota kantaa

Onko Skoda mielestäsi tylsä brändi?

Ei todellakaan! 50% Hiukan 28% Todellakin 23%
Ääniä yhteensä 11294

Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive

  • Moottori R4, 1498 cm³, turbo, 110 kW (150 hv)/5000–6000 r/min, 250 Nm/1500–3500 r/min,
  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,6 s, huippunopeus 204 km/h
  • Kulutus 5,4 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 123 g/km
  • Voimansiirto A7, etuveto
  • Mitat p 4382, l 1841, k 1603 mm, akseliväli 2630 mm, omamassa 1378 kg, tavaratila 458–567–1584 l (VarioFlex), tankki 55 l
  • Hinta 39548 euroa
KIITÄMME:

- Perusvarmaa suoritusta

- Tilankäyttöä varsinkin lisähintaisten Varioflex-istuimien kera

MOIITMME:

- Jousituksen lievää kovuutta

- DSG-automaatin pientä töksähtelyä liikkeellelähdöissä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt