Autot

Uusi Peugeot Rifter iskee markkinarakoon: Nyt on tilaa matkustajille ja tavaroille

Julkaistu:

Syksyn uutuus
Katumaasturit ovat nyt in, mutta tilojen puolesta ne eivät useinkaan ole se paras vaihtoehto perheen kuljetusratkaisuihin. Siihen rakoon iskee uusi Peugeot Rifter.
Muistatteko vielä markkinoille yht’äkkiä ilmestyneet tila-autot, joiden buumi kesti lopulta yllättävän vähän aikaa? Nyt ne on pitkälti korvattu katumaastureilla, joskin moni arvostaa perheen arkitarpeisiin yhä farmarikorin ykkösvaihtoehdoksi. Henkilöautomainen ajettavuus ja iso tavaratila kun on edelleen lyömätön yhdistelmä.

Katumaasturien suosio on toki helppo ymmärtää. Hieman korkeampi ajoasento tuo mukanaan muutamia etuja. Entäpä jos pidetään kiinni tästä edusta, ja unohdetaan suosiolla auton lennokkaan kaarevat muodot ja tyydytään selkeämpään muotokieleen?

Sitten puhutaan tietenkin – ei enää niinkään tila-autoista – vaan pikkupakujen henkilöautoversioista.

Peugeot Rifter on Partnerista tehty henkilöversio ja Citroën Berlingon sisarmalli. Opel-yhteistyön myötä nykyään myös Combo perustuu samaan tekniikkaan.


Nätiksi ei Rifteriä voi varsinaisesti kehua, mutta sen käytännöllisissä ja laatikkomaisissa muodoissa on tiettyä arjen kauneutta. Tarjolla on kaksi koriversiota, joista koeajoon valitsimme lyhyemmän, 4,4 metriä pitkän ja 5-paikkaisen version. Tarjolla on myös noin 35 senttiä pidempi koriversio pidemmällä akselivälillä. Kumpaakin korimallia saa sekä 5- että 7-paikkaisena.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Rifter on 4,4 metrin mittaisena sopivan kompakti. Tästä huolimatta se tarjoaa varsin hyvät tilat jopa viisihenkiselle perheelle, ja tavaraakin mahtuu mukaan peräti 775 litraa. Eikä kaikkea pikkukrääsää tarvitse pakata konttiin. Rifterin matkustamossa on parhaimmillaan 186 litran edestä säilytystilaa erilaisille pikkutavaroille. Tarvittaessa Rifter taipuu yhä myös alkuperäiseen rooliinsa, sillä kaikki penkit alas taiteltuna tavaraa kulkee mukana 3 000 litran edestä.


Lisäksi Rifter on 1,78 metriä korkea. Tämä tarkoittaa avaraa matkustamista ja haluttaessa myös lisää säilytystilaa. Tavaratilan päälle saa esimerkiksi katosta laskeutuvan lokerikon. Ja halutessa avaruuden tunnetta voi korostaa vielä lisää kattoikkunalla.

Tien päällä Rifter on kompromissi henkilö- ja pakettiauton väliltä. Tämä tuntuu niin istuma-asennossa kuin myös ajettavuudessa, joskin niin jousitusmukavuuden kuin korin kallistelujenkin suhteen Rifter on lopulta varsin henkilöautomainen, ei merkittävästi huonompi ajettava kuin keskivertokatumaasturi, ja kyllä Rifterissäkin on maavaraa sen verran, ettei sen kanssa tarvitse mökkipolulla pelätä.


Rifterissä on myös sama i-Cockpit-ratkaisu kuin Peugeotin henkilöautomalleissa, ja se vaatii hieman totuttelua. Toteutus ei toimi aivan moitteetta, sillä pieni ratti ei ole parhaimmillaan kaupunkipujottelussa. Itse mittaristo on sen sijaan hyvin näkyvissä ja myös kojelaudan päällä oleva isohko 8-tuumainen kosketusnäyttö sijaitsee hyvin näkökentässä sekin.

Rifteriä tarjotaan ensi alkuun yhdellä 110-heppaisella ja 1,2-litraisella bensamoottorilla ja kolmena dieselinä. Tulossa on myös 130-heppainen bensakone ja myös sähköä voimalinjaan on jossain vaiheessa tarjolla.


Ensikoeajolle valitsimme 130-hevosvoimaisen dieselin, jonka voimavarat riittävät mainiosti Rifterin liikutteluun – etenkin kun vaihteiden siirrot hoitaa 8-vaihteinen automaatti. Ajaminen on varsin vaivatonta. Moottorin parasta anti on tukeva 300 Nm maksimivääntö jo varsin alhaiselta kierrosluvulta 1 750.

Kun Rifterin kanssa tottuu elämään, se on loppupeleissä varsin lyömätön kokonaisuus perheellisten ja paljon harrastavien tarpeisiin. Tilaa on yllin kyllin, ja tilat vielä muuntuvat monipuolisesti erilaisiin kuljetustarpeisiin.


Ainoa oikeastaan enemmän harmittava seikka on se, että ohjaamo on jätetty melko karuksi. Kovaa muovia on kaikkialla. Pieni hienosäätö laatuvaikutelmaan pehmeämpien materiaalien muodossa tekisi paljon auton viihtyvyydelle.

Myös melutaso nousee paikoitellen hieman korkeaksi, joten lisäfylli ei olisi tehnyt pahaa sekään. Toisaalta silloin Rifter voisi olla liiankin houkutteleva vaihtoehto ja syödä markkinoita niiltä trendikkäämmiltä katumaastureilta...

Suomeen Rifter ehtii syksyn tullen.

Peugeot Rifter BlueHDi 130

  • Moottori 4-syl. 1 499 cm3, turbodiesel, 96 kW (130 hv)/3 750 r/min, 300 Nm/1 750 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,8 s, huippunopeus 180 km/h
  • Kulutus 4,3 l/100 km
  • CO2-päästöt 114 g/km
  • Voimansiirto etuveto
  • Mitat p 4 403 mm, l 1 874 mm, k 1 404 mm, akseliväli 2 785 mm, omamassa 1 430 kg, tavaratila 775–3 000 l
  • Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt