Autot

Kia Sportage kypsyi kevythybridiksi – yllätys polttomoottorissa

Julkaistu:

Ensitesti
Uudistuva Kia Sportage taipuu nyt myös kevythybridiksi.
Kialle myynnillisesti hyvin tärkeätä Sportagea on sen 25 elinvuotensa aikana myyty maailmanlaajuisesti yli viisi miljoonaa kappaletta. Samalla se on nykyisin Kian myydyin malli Euroopassa, jolla on verrokkiryhmässään eli ns. C-segmentin SUVien joukossa vahva markkinaosuus. Lyhyesti ilmaistuna Sportage on kasvanut hittiautoksi.

Nyt Sportage on kypsynyt siihen ikään, että on uudistusten, ja niistä tärkeimpänä kevythybridin aika. Mutta yllätys on, että Kia tuokin kevythybridinsä markkinoille dieselmoottorin parina. Diesel on ajelehtinut viime aikoina vastavirtaan, mutta sille löytyy edelleen myös puolestapuhujansa – monien mielestä syystäkin.

Neljännen sukupolven kevyesti uudistuva Sportage on näin ollen Kian ensimmäinen malli, jossa hyvää tahtia eurooppalaistuva korealaisbrändi esittelee 48 voltin sähkömoottorin kera toteutetun MHSG (Mild Hybrid Starter-Generator) -järjestelmän.


Auton monikansallista habitusta alleviivaa se, että kyseisen järjestelmän on kehittänyt ja toimittaa Kian autoihin ranskalainen Valeo. Eikä siinä vielä kaikki: Sportagen parissa häärinyt moottorikehitysjohtaja on italialaisperäinen Eugenio Bizzocchi. Hän on työskennellyt aiemmin niin Fiatilla, Maseratilla kuin Ferrarillakin.


Bizzocchin kaltaisten nimekkäiden kehitysinsinöörien siirtyminen Kian palvelukseen on yksi osoitus siitä, että Frankfurtissa Euroopan- päämajaansa pitävä korealaismerkki on liikkeellä tosissaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sportagen moottorivalikoimaan lisätty, Kian EcoDynamics+-kevythybridijärjestelmäksi nimeämä uutuus liitetään valtavirrasta poiketen siis 2,0-litraisen dieselmoottorin yhteyteen. MHSG-kevythybridijärjestelmä sisältää pienen 0,44 kWh:n litiumioniakun ja 48 voltin sähkömoottorin. Hybridijärjestelmä ohjaa sähkömoottoria invertterin avulla.


Kialla kevythybridiltä odotetaan lukuisia hyötyjä. Auton pitäisi käynnistyä hiljaisemmin, sähkömoottori avustaa dieselmoottoria kiihdytyksissä, tasaisen ajon pitäisi olla entistä hienostuneempaa ja jarrutuksissa lataustila kerää talteen vapautuvaa liike-energiaa.

Lisäksi MHSG-Sportagessa käytettävä uusi järjestelmä mahdollistaa Stop & Start -toiminnon aktivoitumisen myös auton liikkuessa. Akun varaustilanteen niin salliessa, dieselmoottori voi sammua automaattisesti moottorijarrutuksen- ja jarrutuksen yhteydessä, auton vielä liikkuessa. Kun on aika lähteä taas liikkeelle, järjestelmä käynnistää dieselmoottorin heti kuljettajan painaessa kaasupoljinta.

Käytännön lopputulos on ensitestissä saamiemme kokemuksien perusteella miellyttävän saumattomasti toimiva kokonaisuus. Auto todellakin käynnistyy sivistyneesti ja nopeasti, mutta dieselmoottorin raksutus on toisaalta edelleen totutun karkeaäänistä. Stop & Start -toiminto osoitti lyhyellä koeajolla pätevyytensä esimerkiksi liikennevaloihin saavuttaessa – auto sammui kuin huomaamatta.

Kulutuksen suhteen emme vielä saaneet käytännön kokemusta, mutta ensitestissä olleen GT-Line-version virallinen CO2-päästötaso asettuu lukemaan 153 grammaa kilometrillä (ns. NEDC-takaisinlaskettu arvo).


Nyt esitellyn 2,0-litraisen dieselin lisäksi on ensi vuonna luvassa saman tyyppinen MHSG-kevythybridi myös 1,6-litraisena versiona, dieselin parina sekin.

Audilta aikoinaan Kialle siirtyneen muotoilutähden Peter Schreyerin alaisuudessa nykyinen Sportage on saanut uutta pontta ilmeeseensä. Ulkoisesti tällä kertaa kyseessä on hyvin mieto muodistus: lähinnä etu- ja takapuskureita on jo totuttuun tapaan rukattu hieman vetävämmän näköisiksi, muun muassa kromilistoin.

Sisällä ohjauspyörä on uusittu, samoin tuuletussuulakkeiden muotoilu – mutta siinäpä sitten se. Tästä johtuen tiloissakaan ei käytännössä ole tapahtunut muutoksia. Etu- ja takapenkeille mahtuvat peräkkäin matkustamaan kaksi pidempääkin aikuista ilman, että jalka- tai pääntiloista pitää tinkiä. Tavaratilan koosta on jouduttu kuitenkin nipistämään hybridiakun vuoksi reilut 60 litraa.

Auton ajo-ominaisuuksiin kevythybridillä ei ole merkittäviä vaikutuksia. Ohjaus on tuntumaltaan miellyttävän hyvätapainen ilman erityistä huomautettavaa. Jousituskin on säädetty onnistuneesti. Automaattivaihteisto tekee työnsä sivistyneesti.

Suomeen uudistuva Sportage ehtii syksyksi.

Kia Sportage AWD 2.0 MHSG GT-Line A/T

  • Moottori R4, 1 995 cm³, 48 voltin kevythybridijärjestelmä (0,44 kWh akku), 136 kW (185 hv)/4 000 r/min, 400 Nm/1 750–2 750 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,5 s, huippunopeus 201 km/h
  • Kulutus 5,8 l/100 km diesel
  • CO2-päästöt 153 g/km
  • Voimansiirto A8, neliveto
  • Mitat p 4 495, l 1 855, k 1 635 mm, akseliväli 2 670 mm, omamassa 1 747 kg, tavaratila 439 – 1 428 l, tankki 55 l
  • Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt