Autot

Mercedes-AMG GLC 63: Starttinapin painallusta seuraa rintakarvoja värisyttävä jyrähdys

Julkaistu:

Koeajo
Suosituskykyisen Mercedes-Benzin AMG-peukaloitua GLC-mallia jopa kuuntelee mielellään.
Mercedeksen keskikokoluokan katumaasturi on jo sellaisenaan maukas ja miellyttävä paketti. AMG:n peukaloinnin jälkeen se pyyhkii pöytää jo monilla urheiluautoillakin.

Suomessakin valmistettava Mercedes-Benzin GLC on juuri sitä, millaista autoa eurooppalaiset haluavat tällä hetkellä: korkeahko ajoasento, kohtuulliset tilat ja noin 4,7 metriä pituutta.


Hintahaitari alkaa juuri 60 000 euron alapuolelta. Tuolla rahalla saa helposti ajettavan, harmittoman ja tasaisen yleisauton. Jos naapuria ahdistaa hintalappu, voi aina muistuttaa tukevansa kotimaista työtä.

Sen sijaan osa GLC-malleista on jätetty valmistettavaksi Saksassa. Uudessakaupungissa sentään tehdään miedointa AMG 43:a, mutta kaksi väkevintä – AMG 63 ja 63S – rakennetaan merkin kotimaassa. Ne jakavat sinänsä yhteisen tekniikan, nelilitraisen tuplaturbo-V8:n, mutta kaikkein mausteisimmasta 63S:stä on piinattu 510 hevosvoimaa, kun tavallisesta versiossa on ”vain” 476 hevosvoimaa. Jatkeena on aina automaattivaihteisto ja neliveto.


AMG-koristeltuja vakio-Mercedeksiä liikkuu teillä tuhansia, eikä harjaantumaton erota aitoa lihasmaasturia sellaisesta helposti – paitsi äänestä. Starttinapin painallusta seuraa rintakarvoja värisyttävä jyrähdys, joka jää tyhjäkäynnille soimaan pahaenteisen matalana.

Pintakaasulla, hiljaisissa vauhdeissa ajettaessa jostain etäältä kuuluu koko ajan uhkaavan kuuloista jylinää, jota ei ole haluttu peitellä. Perinteinen automaattivaihteisto myös mahdollistaa osaavan kuljettajan käsissä pienen kaasun murisuttelun, vaikka autossa olisi vaihde kytkettynä ja vauhtia alla.


Varsinaisen raivokohtauksen auto saa kaasupolkimen painalluksesta. Sylinteriryhmien välistä löytyvien turboahtimien viive on hyvin vähäinen: kaasupolkimen pohjaan painamisen jälkeen ehtii vain miettiä, että ”kohta se…”, kun AMG naulaa kyytiläiset penkkiin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Paikaltaan AMG-GLC kiihtyy sataseen neljässä sekunnissa, huippunopeudeksi on rajoitettu herrasmiessopimuksen mukainen 250 km/h. Täyskaasukiihdytyksissä ei tunnu vetelyä eikä tempoilua, vain dramaattinen, murskaava työntövoima. Voima ei lopu nopeusrajoitusten yläpuolellakaan, sillä muistissa on isoveli GLE 63S:llä Saksan autobahnilla ajettu 253 km/h. Siihen asti kiihtyvyys oli täysin lineaarista.


Lähes superautokategorian suorituskyky on kuitenkin puettu täysin jokapäiväiseen käyttöön sopiviin kuoriin. Superhyvällä sivutuella varustetut AMG-istuimet eivät erityisesti jätä toivomisen varaa, tavaratila imaisee sisäänsä mökkiviikon tavarat kohtuullisen helposti ja takapenkillä matkustaa mukavasti kaksi aikuista – kolmaskin pieniä matkoja.



GLC:n malli-ikä näkyy, varsinkin jos sitä vertaa uuteen A:han: kosketusnäytöt loistavat poissaolollaan ja virta-avainta pitää konkreettisesti kääntää kojelaudassa. Mercedeksen tietoviihdejärjestelmän vielä muutama vuosi sitten erinomaisena pidetty Comand-ohjaus tuntuu jo hieman vanhanaikaiselta.

 

Varsinaisen raivokohtauksen auto saa kaasupolkimen painalluksesta.


Jos on pystyvä maksamaan 160 000 euroa järisyttävästä suorituskyvystä, on AMG-GLC kokonaisvaltaisesti erinomainen matkantekolaite.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Voimaa ja vauhtia riittää, ja vaikka alusta onkin jätetty enemmän urheilu- kuin mukavuuspainotteiseksi, ei ajaminen puuduta pidemmälläkään taipaleella – ja jos puuduttaa, säännölliset piipahdukset bensamittarilla kyllä täyttävät taukojen pitämisen tarpeen.

Mercedes-AMG GLC 63

  • Moottori V8, tuplaturbo, 3 982 cm³, 350 kW (476 hv)/5 500 – 6 250 r/min, 650 Nm/1 750–4 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 4,0 s, huippunopeus 250 km/h
  • Kulutus 10,7 l/100 km 98E
  • CO2-päästöt 244 g/km
  • Voimansiirto A9, neliveto
  • Mitat p 4 679, l 1 890, k 1 639 mm, akseliväli 2 873 mm, omamassa 1 735 kg, tavaratila 550–1 600 l, tankki 70 l
  • Hinta 159 779 euroa
Kiitämme

Järisyttävää suorituskykyä

Ilahduttavaa äänimaailmaa

Moitimme

Jo hiukan vanhentunutta infotainmentia

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt