Autot

Suomalaisten suosimalla pikkumaasturilla 30-vuotissynttärit – paljon uutta luvassa

Julkaistu:

Merkkivuosi
Suzuki Vitara saavuttaa 30 vuoden iän, minkä myötä se uudistuu monella tapaa.
Vitaran tyyliä on viilattu niin ulkonäön kuin sisustuksen osalta. Jatkossa konepellin alla on aina Boosterjet-turbomoottori. Samalla turvavarustus on tasolla, jota valmistaja estottomasti luonnehtii luokkansa täydellisimmäksi.


Suzuki Vitara esiteltiin 1988, jolloin autoa pidettiin kompaktina kolmeovisena pikkumaasturina. Vuosien mittaan autoon lisättiin takaovet, ja se myös kasvoi parin sukupolven myötä kookkaammaksi.

Nykyisen Suzuki Vitaran tuotanto alkoi japanilaismerkin Unkarin-tehtaalla vuonna 2014. Uusi Vitara saavutti nopeasti suosiota Suomessa ja siitä tuli eniten myyty nelivetoinen kompakti katumaasturi maassamme.

Ulkonäköä on hiottu uudella keulan ilmeellä ja led-takavaloilla. Edessä kromattu säleikkö ja uudelleen muotoiltu puskuri erottavat Vitaran vanhasta tyylistä. Värivalikoimaan on lisätty kaksi vaihtoehtoa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kojelauta on aiempaa pehmeäpintaisempi. Samoin tekniikka on uutta: mittaristo ja kello ovat aiempaa helpompilukuisia, ja päämittareiden välissä on nyt värillinen ajotietokoneen näyttö.

Bensiinimoottoreissa on siirrytty kokonaan turbotekniikkaan Vitaran perusmoottorina ollut vapaasti hengittävä 1,6-litrainen korvataan vähemmän kuluttavalla ja puhtaammalla 1,0-litraisella Boosterjet-turbomoottorilla. Sen suurin teho on 82 kilowattia (112 hv). Sen suurin vääntömomentti on 170 newtonmetriä. Suurin teho putoaa aavistuksen, mutta toisaalta vääntömomentti kasvaa ja on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella.


Toisena moottorina jatkaa nykyisen Vitaran S-mallissa ollut 1,4-litrainen 103 kilowatin tehoinen Boosterjet-turbomoottori.

Suomeen Vitaraa tuodaan vain nelivetoisena sekä käsivalintaisena että automaattivaihteistolla.

Uudistuneessa Suzuki Vitarassa on vakiona muun muassa aktiivinen kaistavahti, kaistanvaihtoavustin, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, liikennemerkkien tunnistus ja törmäyksenestoavustimessa on nyt myös jalankulkijoiden tunnistusominaisuus.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt