Autot

IS:n ensitesti: Tässä se on – Toyota Avensiksen korvaaja!

Julkaistu: , Päivitetty:

Ensitesti
Toyota Camry palaa Eurooppaan 15 vuoden tauon jälkeen. Samalla se ottaa paikkansa Toyotan henkilöautomalliston lippulaivana, kun Avensis jää eläkkeelle.
Ilmassa on historian havinaa. Suomessa ei ole pitkään aikaan saanut ostaa isoa porrasperäistä Toyotaa. Mutta kohta saa.

Toyota ei ole ollut ikinä iso dieselvalmistaja, koska nakujen kysyntä sen päämarkkinoilla on vähäistä. Niinpä Camry poistui Euroopasta dieselbuumin myötä 2004. Ja nyt se siis palaa – ja ironista kyllä ajanjaksona, jolloin dieseleistä on tullut iso paha.

Samalla Camry korvaa myös markkinoilta poistuvan Avensiksen, jota liikkuu Suomen teillä huimat yli 80000 yksilöä.


Tämä kaikki tukee Toyotan tapaa toimia: erilaiset trendit tulevat ja menevät, Toyota pysyy. Toki päätöstä tukee myös se, että Avensis poistuu myynnistä. Maailmallahan Camry on ollut jatkuvasti myynnissä; nykyistä kahdeksatta sukupolvea myydään yli sadassa maassa. Yhteensä Camryjä on myyty vuodesta 1982 alkaen yli 19 miljoonaa kappaletta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Toyota kulkee siis vahvasti omia polkujaan. Se on satsannut jo yli 20 vuotta hybriditeknologian, ja Camryn myötä sen henkilöautomallisto on nyt entistäkin hybridipainotteisempi.

Lisää aiheesta: Avensis sai uutta ilmettä jo toisen kerran peräkkäin

Hybriditekniikassa Toyota luottaa yhä pääsääntöisesti niin sanottuihin perushybrideihin, eli sähkömoottorit saavat virtaa maltillisen kokoiselta akulta, jota ladataan jarrutusenergiaa talteen ottamalla. Toyotan tie on tässä merkittävästi erilainen kuin eurooppalaisten autonvalmistajien, jotka tuovat pääsääntöisesti myyntiin vain ladattavia hybridejä.

Lyhyesti voi todeta, että Toyota näkee Euroopassa selkeän markkinaraon isolle hybridisedanille.


Toyotan etu on yksinkertaisempi ja edullisempi tekniikka, eikä autoissa kanneta myöskään mukana raskasta akkupakettia, josta ei ole suurta hyötyä, jos sitä ei ladata jatkuvasti. Haittana on puolestaan se, että ilmoitetut CO2-arvot jäävät suuremmaksi kuin ladattavissa hybrideissä, mikä puolestaan nostaa hintaa Suomen autoveron tapaisessa laskentamallissa.

Camryn voimalinjan sydän on 2,5-litrainen ja vapaasti hengittävä bensiinimoottori. Käytössä ei ole siis sen paremmin downsizing-filosofiaa kuin myöskään turbotekniikkaa. Nikkelimetallihydridi-akkukaan ei ole järin suuri.

Lue lisää: Koeajossa legendaarinen vanhan liiton Toyota Hiace

Toyota on japanilaisen insinööriperinteen mukaan satsannut yksityiskohtiin. Moottorissa on paljon mielenkiintoisia ratkaisuja, joiden avulla palotapahtuma on saatu mahdollisimman tehokkaaksi, ja mitä tehokkaammin polttoaine moottorissa palaa, sen taloudellisempi auto luonnollisesti on. Moottorin terminen hyötysuhde on bensamoottoriksi erinomainen 41 prosenttia – siis jopa parempi kuin Priuksessa.


Bensamoottorin ja maltillisen kokoisen sähkömoottorin yhteisteho on 218 hevosvoimaa, joskin käytännössä auto tuntuu hieman laiskemmalta. Teho riittää kuitenkin mainiosti, vaikka Camry onkin iso auto.

Noin 4,9 metriä pitkänä Camry on selvästi Avensista isompi, ihan Skoda Superbin kokoluokkaa. Myös akseliväli on suunnilleen sama kuin Superbissa. Tämä näkyy ja tuntuu Camryn takapenkille istuttaessa.

Ajossa hybridivoimalinja suosii siis ennemminkin rauhallista etenemistä kuin kiivasta kiihdyttelyä. Kierrosten noustessa voimalinja on myös melko äänekäs, mikä ei istu auton muuten ylevän tyylin kanssa. Parempi siis pitää kierrokset matalina.


IS:n ajama auto oli toki vielä prototyyppi, joten jokunen asia voi muuttua vielä lopulliseen tuotantoversioon. Auton perusvire oli kaikkiaan hyvin mukavuuspainotteinen.

Toyota ei ole vielä tyyppihyväksyttänyt Camryä Eurooppaan, mutta kaavailuissa on rengaskoosta riippuen 4,3–4,6 litran haarukkaan osuva keskikulutus. Se tarkoittaisi varsin maltillisia CO2-grammoja, mikä puolestaan näkynee hinnassa. Tämä houkuttelee sekä yksityis- että yritysasiakkaita, joskin Toyotan tähtäimessä varmasti ennen kaikkea viimeksi mainitut, sillä yhä useammassa firmassa syynäillään grammarajoja entistä tiukemmin.

Lue lisää: Avensiksesta ei tule hybridiversiota

Toki Camry voisi olla myös oiva vaihtoehto taksitolpalle. Jälkimmäistä ryhmää kiinnostanee vielä kaupunkiajoa suosiva hybriditekniikka.


Suomeen Camry ehtii ensi vuoden alussa. Hinnat selvinnevät loppuvuoden aikana, mutta ne asettuvat pakostakin selvästi Avensista korkeammaksi. Kuinka selvästi, se ratkaisee pitkälti Camryn suosion.

Ota kantaa

Kumpi mallinimi kiinnostaa sinua enemmän?

Avensis 23% Camry 66% Yhtä paljon 11%
Ääniä yhteensä 23870

Toyota Camry Hybrid

  • Moottori R4, 2487 cm3, 131 kW (178 hv)/5700 r/min, 221 Nm/3600–5200 r/min, sähkömoottori 88 kW (120 hv) 202 Nm, yhteisteho 160 kW (218 hv)
  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,3 s, huippunopeus 180 km/h
  • Kulutus 4,3 l/100 km (arvio)
  • CO2-päästöt 100 g/km (arvio)
  • Voimansiirto A, etuveto
  • Mitat p n. 4900mm, l 1840 mm, k 1455 mm, akseliväli 2825 mm, omamassa 1700 kg (arvio), tavaratila 524 l
  • Hinta Vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt