Autot

IS ensitestissä upouusi Hyundai Tucson – dieselin ja sähkön yhdistelmällä!

Julkaistu:

Ensitesti
Entäpä jos sähkö otetaan avuksi tekemään dieselistä entistä puhtaampi vaihtoehto?
Voima on läsnä. Ei mitenkään järkyttävän vahvasti, mutta kuitenkin läsnä. Kierrämme ylöspäin Barcelonasta ulos suuntautuvalla mutkaisella vuoristotiellä, ja yritämme päästä sinuiksi Hyundai uuden kevythybridijärjestelmän sielunelämän kanssa, jonka se esittelee katumaasturi Tucsoninsa keulalla.

Järjestelmä koostuu 2-litraisesta dieselmoottorista, pienestä 0,44 kilowattitunnin litium-ioni-akusta, kevythybriditeknologian mahdollistavasta ja hihnalla kampiakseliin yhdistetystä starttigeneraattorista, tasavirtamuuntajasta sekä vaihtosuuntaajasta.


Hienoa. Kaikki sinänsä yksinkertaista tekniikkaa, joka ei maksa edes maltaita. Järjestelmä antaa tarvittaessa enimmillään 12 kilowatin edestä sähköä voimalinjaan, joka vähentää polttomoottorin kuormaa ja säästää näin polttoainetta. Säästö on Hyundain mukaan enimmillään manuaalivaihteiston yhteydessä noin seitsemän prosenttia.

Järjestelmän fiksuus on siinä, että se toimii automaattisesti: ei latailua, ei piuhoja. Toki kuljettajan on hyvä tiedostaa järjestelmän toiminta ja maksimoida omalla ajotavallaan jarrutusenergian talteen otto. Suomessa järjestelmä tulee aina 8-portaisen automaattivaihteiston ja nelivedon kera.


Hybridit ovat tulevaisuutta ja Suomessa varmasti se puhdasta sähköautoa varteenotettavampi vaihtoehto perheen ykkösautoksi. Itse olen kevythybridien kannattaja, sillä ne ovat a) kuluttajalle helppo ratkaisu, b) niiden tekniikka ei maksa liikaa eikä ole liian monimutkaista, c) ne alentavat polttoaineenkulutusta ilman piuhalatausta ja d) ne parantavat ajomukavuutta vahvistamalla vääntöä polttomoottorin alakierroksilla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ladattavat hybridit ovat toki puhtaampi ratkaisu, mutta vain jos niitä oikeasti ladataan aina kuin vain mahdollista. Kallis ja painava teknologia ei maailmaa pelasta, jos se roikkuu vain mukana ilman että sitä hyödynnetään lainkaan.


Sähköauto on tietysti etenkin uusiutuvalla energialla tuotettuna se puhtain vaihtoehto, mutta infran puute sekä Suomen pitkät etäisyydet ja kylmä talvi tekevät siitä meille haastavan ratkaisun. Ennemminkin uskon Suomeen sopivammaksi ratkaisuksi vedyllä tankattavaa sähköautoa eli polttokennoautoa. Sekin tosin vaatii melkoisen ponnistelun ennen kuin senkään tarvitsema infra on pystyssä.

Mutta palataan Tucsonin kevythybridiin…

Ajossa kuljettaja saa keskittyä, jotta järjestelmän toimintaa edes huomaa. Suurin etu lienee se, että sähköpotku tulee mukaan dieselin alakierroksilla, eli sähkö tavallaan vähentää heikkoa alavääntöä ja turboviivettä. Veto tuntuu tasaisemmalta ja vahvemmalta. Myös jalkaa kaasupolkimelta nostettaessa kuljettaja saattaa huomata, miten jarrutusenergiaa otetaan talteen.


Erityisen ripeää tai kevyttä ei meno dieselin paperilla vahvoista reserveistä ja lisäsähkövoimasta huolimatta ole. Erityisen pihi ei voimalinja myöskään Tucsonissa ole, sillä Tucson on kompaktiksi katumaasturiksi melkoisesti massaa.

Eikä 2-litrainen nakukaan ole sieltä kaikkein taloudellisemmasta päästä. Pienemmällä ja vähemmällä pääsee, jos valitsee konepellin alle uuden 1,6-litraisen ja 136-heppaisen dieselmoottorin. Senkin yhteen saa ensi vuonna saman kevythybridijärjestelmän. Jatkossa kevythybridi yleistyy myös muihin Hyundain ja Kian malleihin, ja se tulee tarjolle myös toisiin voimanlähteisiin – luultavasti myös bensiinimoottoreiden yhteyteen.

Lue myös: Uusi Hyundai Santa Fe IS:n ensitestissä – kurkottaa korkealle

Uuden kevythybridijärjestelmän lisäksi koko Tucson-mallisto on läpikäynyt pakollisen keski-iän kasvonkohotuksen. Uutta ovat uuden sukuilmeen mukainen keulamaski, ajovalot, takavalot, puskurit, vannemuoti, kojelauta kosketusnäyttöineen sekä varustelistalle ilmestyneet uudet turva- ja mukavuusjärjestelmät. Niiden avulla Hyundai toivoo Euroopan suosikkimallinsa pärjäävänsä yhä alati tiukentuvassa kilpailutilanteessa.

Suomeen uudet Tucsonit saapuvat syksyn tullen. Autot valmistetaan Hyundain Tshekin-tehtailla Nosovicessä.

Ota kantaa

Kiinnostaako Hyundai sinua?

Ehdottomasti 49% Ehkä 30% No ei 21%
Ääniä yhteensä 2317

Hyundai Tucson 2.0 CRDi HTRACK 48 V

  • Moottori 4-syl. 1995 cm3, turbodiesel, 136 kW (185 hv)/4000 r/min, 400 Nm/1750–2750 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,5 s, huippunopeus 201 km/h
  • Kulutus ei ilmoitettu
  • CO2-päästöt ei ilmoitettu
  • Voimansiirto neliveto
  • Mitat p 4480 mm, l 1850 mm, k 1645 mm, akseliväli 2670 mm, omamassa 1842 kg, tavaratila 459 l
  • Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt