Autot

IS Romaniassa: Porsaanreikä-avolavat pelastivat itse ”Karpaattien neron” johdolla perustetun Dacian

Julkaistu:

Juhlavuosi
Dacian historia sisältää monta mielenkiintoista käännettä. Kävimme tutustumassa merkin historiaan sen syntypaikoilla.
Romanian pääkaupungista Bukarestista on parin tunnin ajomatka Dacian nykyiselle päätehtaalle Pitestin kaupungin pohjoispuolelle. Toiminta siellä alkoi muissa merkeissä jo toisen maailmansodan aikana parikymmentä vuotta ennen Dacian syntyä.

Maaliskuussa 1965 kolme päivää Romanian kansallisen kommunistisen puolueen pääsihteerin kuoltua sen johtoon nousi Nicolae Ceausescu. Hänen johdollaan päätettiin kehittää kansallinen autoteollisuus. Ja koska omaa kokemusta ei ollut, tähän tarvittiin kumppani, joksi valikoitui Renault.

Lue lisää: Miten Dacian katumaasturi voi maksaa niin vähän?

Voittaneessa tarjouksessa oli pääosassa vasta suunnitteilla ollut Renault 12, joka esiteltäisiin syksyllä 1969. Tuotanto haluttiin käytiin nopeammin ja tuolloin heitettiin arpaa R8:n ja R16:n välillä. Jälkimmäistä pidettiin liian kalliina, joten tuotantoon otettiin Dacia 1100, jota tehtiin neljän vuoden ajan.

Lokakuussa 1969 alkoi aivan uuden, komean etuvetoisen Dacia 1300 -mallin tuotanto, joka oli siis sama auto kuin Renault 12. Pari vuotta myöhemmin siitä saatiin mainio vientituote, ja autoja kuljetettiin ennen kaikkea Puolaan ja Unkariin.


Renaultin silloinen Suomen maahantuoja Autorex toi Daciaa myös meille Renaultia halvempana vaihtoehtona, mutta se ei ollut laadultaan ranskalaissisarensa veroinen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Dacia 1300 kehittyi ja muuttui moneen kertaan, sillä se säilyi tuotannossa Romaniassa peräti 35 vuoden ajan. Syy oli siinä, että ensimmäisen kymmenen vuoden sopimuksen jälkeen jatkosta ei päästy Renaultin kanssa yhteisymmärrykseen.

Lue lisää: Dacia pitää hallussaan Suomen halvimman uuden auton titteliä

Niinpä Dacia 1300:a kehitettiin ja 1980-luvulle siirryttäessä sen seuraajaksi esiteltiin lähes samannäköinen, mutta virallisen tiedon mukaan edelleen kehitetty 1310. Tuosta mallista tehtiin muun muassa kaksiovinen Sport-malli ja viistoperä, jotka ovat molemmat nykyisin melkoisia harvinaisuuksia. Sen sijaan avolavamalli 1304 on edelleen yleinen näky Romanian maaseudulla.

Vuonna 1992 esitelty 1310-farmarista kehitetty miehistöohjaamoinen avolava 1309 pelasti valtaviin taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneen Dacian. Kyseinen malli nimittäin kiersi Kiinan tuontirajoitukset, eikä joutunut korkeiden tullimaksujen uhriksi.

Kiinalaiset pitivät erikoisesta autosta ja niitä vietiin sinne parin vuoden aikana 80000 kappaletta, mikä toi Romaniaan kovasti kaivattua valuuttaa.

Ceausescun kommunistisen diktatuurin romahdettua Dacian tarinalle yritettiin saada uutta nousua Nova -nimisellä mallilla jota oli kehitelty talon sisällä vuodesta 1983 alkaen.

Renault 11 ja Peugeot 309 -vaikutteinen Nova ilmestyi lopulta tuotantoon lopulta vuonna 1995, mutta kärsi koko viisivuotisen valmistusaikansa ajan laatuongelmista.

Lue lisää: Suomen halvin tila-auto sai Auto Bildin 100 000 km kestotestissä huipputuloksen

Mutta mitä kaikkea Dacian historiassa tapahtui epäonnistuneen Nova-mallin jälkeen? Siitä kerromme tämän jutun huomenna julkaistavassa jatko-osassa.

Ota kantaa

Oletko ajanut Dacialla?

Olen 25% En ole 72% En tiedä 3%
Ääniä yhteensä 4174

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt