Autot

Italialaisten automerkkien ylle kerääntyy nyt tummia pilviä – tällaisilta näyttävät Suomen myyntiluvut

Julkaistu:

Autoteollisuus
Alfa Romeo ja Fiat luistelevat myynnillisessä toffeessa. Alkuvuonna Suomeen on ensirekisteröity ainoastaan 114 uutta Fiat-henkilöautoa.
Keskiviikkona saimme kuulla Fiatin entisen konsernijohtajan Sergio Marchionnen menehtymisestä.

Marchionne sai heinäkuussa vakavia komplikaatioita olkapääleikkauksen jälkeen, ja viime viikonloppuna hänen sijalleen nimitettiin yhtiön johdon hätäkokouksen jälkeen Jeepin johtajana toiminut Mike Manley.


Keskiviikkona Fiatiakin valmistavan FCA-konsernin osake oli Milanon pörssissä pahimmillaan 11 prosentin syöksyssä, sillä sen tuotteet ovat myyneet Kiinan jättimarkkinoilla heikosti.

Mutta FCA-konsernin (Fiat Chrysler Automobiles) Eurooppan merkeillä on muitakin huolia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pienessä mittakaavassa Suomi toimii hyvänä esimerkkinä: myynti takkuaa pahasti. Kuluvan vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana maahamme on ensirekisteröity ainoastaan 114 uutta Fiat-henkilöautoa – lähinnä 500- ja Tipo-malleja.

Lue lisää: Koeajossa Fiat 500 S Cabrio –kiinnostavin yksityiskohta löytyy konepellin alta

Uudemmasta, viime vuonna Suomeen saadusta Tiposta odotettiin Fiatille parempien aikojen alulle panijaa, mutta niitä on saatu Suomessa kilpiin puolen vuoden aikana ainoastaan 56 kappaletta.

Niin ikään uutta Fiat 124 Spider –avoautoa taas rekisteröitiin maahamme samassa ajassa vaatimattomat viisi (5) kappaletta.

Vaikuttaisikin siltä, että Fiatilta puuttuu edelleen ns. volyymimalli, sillä 500-mallisarjan ideat on jo koluttu loppuun, eikä pientä SUV-mallia ole tarjolla. Tipo ei kiinnosta tarpeeksi monia.

Alfa Romeon angsti

Toiselle FCA-konsernin tuotteelle, Alfa Romeolle on odotettu uutta aikaa jo vuosia. Tuoreiden Giulia- ja SUV-Stelvio -mallien piti muuttaa perinteikkään italialaismerkin suunta kohti pirteämpiä myyntilukuja, mutta niin ei ole valitettavasti käynyt.

Suomessa on tämän vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana ensirekisteröity ainoastaan 37 Alfa Romeota – siis hiukan enemmän kuin yksi viikossa. Niistä vanhenevaa Giuliettaa oli kuusi (6) kappaletta, Stelviota kymmenen (10) ja Giuliaa 21 kappaletta.

Lue lisää: Alfa Romeo kehittää uutta lippulaivamallia

Sanomattakin on selvää, etteivät tällaiset luvut miellytä konsernin johtoa Italiassa.

Fiat-sukuisesta Ferrarista ei ole yksistään muiden pelastajaksi, vaikka merkillä menee maailmalla hyvin. Suomessa on ensirekisteröity puolessa vuodessa yksi (1) Ferrari: GTC4 Lusso T.

Entä Maserati? Puolen vuoden saldo on kaksi (2) kappaletta Levante S –malleja.

FCA-konsernilla on tallissaan Euroopan markkinoilla myös amerikkalainen Jeep. Jeepinkin menekki on Suomessa varsin vaatimatonta: puolen vuoden saldo on 36 Jeepiä. Eniten on kiinnostanut uusin malli Compass, jota on myyty 20 kappaletta. Renegade, Cherokee ja Grand Cherokee ovat jääneet yksittäiskappaleiden tasolle.

Isompi mittakaava mietityttää

Suomi on pieni maa, jonka myynnit eivät käytännössä ratkaise suurille autotehtaille mitään. Vaarana kuitenkin on, että huonosti menestyvät merkit kyllästyvät hakkaamaan päätään seinään epäedullisilla markkinoilla, ja vetäytyvät niiltä kokonaan. Niin on käynyt ennenkin lukemattomia kertoja autohistoriassa.

Alfa Romeo Giulia – nelivedon hinnoittelu ylittää ymmärryksen

Fiatin ja Alfa Romeon menestyminen riippuu suuremmista markkinoista, Fiatin kohdalla ensisijaisesti Euroopasta. Viime vuonna Fiat myi Euroopassa 769670 autoa, jolla se saavutti 4,97 prosentin markkinaosuuden.

Vielä kaksi vuosikymmentä sitten kaikki oli toisin: myynti lähenteli 1,3 miljoonaa autoa, ja markkinaosuus oli 9,44 prosenttia. Romahdus on ollut siis melkoinen. Lisäksi suunta on edelleen laskeva: kuluvana vuonna eri Fiat-mallien myynti on ollut kuukausi kuukaudelta selkeästi vähäisempää kuin viime vuonna samaan aikaan.

Vetoapua USA:sta?

Entä Alfa Romeo? Myyntiluvuissa on orastavaa kasvua viime vuodelta, mutta kokonaismäärät ovat edelleen varsin pieniä ottaen huomioon, että puhutaan koko mantereesta. Viime vuoden markkinaosuus Euroopassa oli 0,56 prosenttia. Vuonna 2011 se oli vielä puolitoistakertainen, joten kirittävää riittää.

Alfa Romeolle odotettiin Yhdysvaltain markkinoilta tärkeätä vetoapua, mutta se ei ole toteutunut edesmenneen Sergio Marchionnen lupauksista huolimatta.

Lue lisää: Tässä ovat suosituimmat pakettiautot – Fiat sijalla yhdeksän

Viime vuonna Yhdysvalloissa myytiin kaikkiaan yhteensä 12031 Alfa Romeota – markkinoilla, joilla myytiin samassa ajassa pelkästään suosittua Ford F-sarjan pick-upia 896764 kappaletta! Alfa Romeon markkinaosuus USA:ssa oli viime vuonna vielä häviävän pieni, 0,07 prosenttia.

Alfan USA:n tavoitteet ovat olleet korkealla. Virallisesti myynnin piti saavuttaa USA:n markkinoilla 150000 kappaleen raja kuluvaan vuoteen mennessä, mutta tämänhetkisten arvioiden mukaan myynti jää tänä vuonna USA:ssa noin 24000 kappaleeseen.

Automaailmassa Marchionnea arvostettiin hänen näkemyksiensä ja businesstaitojensa vuoksi. Vuonna 2010 hän asetti Alfa Romeon myyntitavoitteeksi puoli miljoonaa autoa maailmanlaajuisesti vuoteen 2014 mennessä.

Luvuista jäätiin dramaattisesti jälkeen, ainoastaan 68000 kappaleeseen, joten Marchionne siirsi saman tavoitteen toissa vuonna eteenpäin, vuoteen 2020. Voi todeta, että Marchionne jätti perinnökseen ainakin melkoisen myynnillisen haasteen.

Ota kantaa

Voisitko kuvitella ostavasi uuden tau käytetyn Fiatin tai Alfa Romeon?

Mikä ettei 34% En 66%
Ääniä yhteensä 9636

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt