Autot

Kuuma huhu pyörii autoalalla – pääministerin virka-autonakin tunnettu malli suuren muutoksen edessä

Julkaistu:

Jaguar
Ilta-Sanomien tavallisesti hyvin luotettavalta taholta saamien tietojen mukaan perinteikkään brittimerkin Jaguarin huippumalli XJ on kokemassa mahdollisesti jopa ennen näkemättömän mittavia muutoksia.
Lähteen mukaan nykyinen, vuodesta 2009 tuotannossa ollut XJ (tyyppi X351) on saapumassa tiensä päähän, ja sen seuraajasta suunnitellaan ensisijaisesti sähköversiota.

Sinällään vaihtuminen sähköiseksi ei ole enää niin mullistava erikoisuus, sillä monet muutkin eurooppalaiset autovalmistajat ovat ilmoittaneet julkistavansa lukuisia täyssähköautojaan jo lähitulevaisuudessa, vuonna 2020.

Lue lisää: Jaguarin 400 hevosvoiman sähköuutuus pian Suomessa – näin se toimii maastossa

Hätkähdyttävän uutisen ydin on ja lähteen mukaan tällä hetkellä harkitaan ainoastaan siitä, tuleeko uudesta XJ:stä enää lainkaan polttomoottoriversiota.

Toisaalta täyssähkö-XJ:n tai ladattavan hybridin esitteleminen ei ehkä sittenkään olisi niin suuri kynnys Jaguarille, jonka ensimmäinen täyssähköauto I-Pace saapuu Suomeenkin jo elokuussa.


Suureen koriin sähköauton akut olisi helpompi sijoittaa, ja niiden hinta perustellumpi ylellisessä edustusautossa kuin pienessä perusautossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lue lisää: Iso-Britannian suurlähetystön Jaguar XJ presidentti Niinistön virkaanastujaisissa

Nykyiseen XJ-mallin on tehty vajaan kymmenen vuoden aikana kaksi pientä faceliftiä. Autoa valmistetaan Briteissä Castle Bromwichin kokoonpanotehtaalla. Sen muotoilusta ovat vastanneet Ian Callum ja Adam Hatton. Heistä Callum on myös mies uuden I-Pace –täyssähköauton muotojen takana.

Nykyinen Jaguar XJ on ollut pitkään myös Brittien pääministerin virallinen virka-auto.

XJ-malli on ollut Jaguarin mallistossa jo 50 vuoden ajan. Alkuperäinen Series 1 ensiesiteltiin 1968, ja sitä seurasivat Series 2 (1973 – 1979), Series 3 (1979 – 1992), XJ40 (1986 – 1994), X300 (1994 – 1997), X308 (1997 – 2003), X350 (2003 – 2007) sekä vielä X358 (2007 – 2009).

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt