Autot

Voiko tämä olla totta? Suomalaisillekin tuttu autopomo väittää lähivuosien sähköauton latausajaksi vain yhtä minuuttia!

Julkaistu:

Fisker
Suomessa Valmet Automotivella vuosina 2011 – 2012 Fisker Karma –hybridiä valmistuttanut autoyrittäjä ja visionääri Henrik Fisker on jälleen valokeilassa.
Nyt hän väittää ratkaisseensa sähköautojen lataukseen liittyvän aikaongelman uuden akkutekniikan myötä.

Fiskerin uusin autoprojekti on nimeltään EMotion, joka esiteltiin ensimmäisen kerran tammikuussa Las Vegasissa.

Erikoisen tästä sähköautosta tekee se, että siinä käytetään uuden tekniikan ”solid state” eli kiinteiden elektrolyyttien akkuja. Niissä nestemäisen elektrolyytin korvaavat olomuodoltaan kiinteät elektrolyytit, mikä puolestaan tuo lukuisia etuja sähköautokäytössä.

Lue lisää: Suomessa vuosikymmenen alussa kokoonpannun Fisker Karman seuraaja esiteltiin Yhdysvalloissa.

Esimerkiksi Toyota on jo pitkään kehittänyt ja tutkinut omaa solid state –akkuteknologiaansa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Olemme aikataulustamme edellä. Olemme itse asiassa onnistuneet rakentamaan parempia akkuja nopeammin kuin uskoimme, Henrik Fisker toteaa yhdysvaltalaiselle Inc. –lehdelle antamassaan haastattelussa.

– Automme on valmis kauppoihin vuoden 2020 puolivälissä, ja sen kantama on jopa 750 kilometriä. Uuden akkuteknologian ansiosta lataus tyhjästä 80 prosentin varaustasoon voi tapahtua jopa minuutissa, tai hitaammallakin latauksella vain muutamassa minuutissa, Fisker jatkaa.

Mikäli tällainen sähköauto saataisiin markkinoille, ottaisi sähköautotekniikka valtavan harppauksen eteenpäin. Latausinfrastruktuuriin liittyvät kehitysongelmat pitäisi toki vielä ratkaista.

Monin verroin parempi – ja halvempi?

Solid state -akkujen energiatiheys on suurempi, noin kaksin-kolminkertainen nykyisiin verrattuna. Akkutyyppi mahdollistaa todellisen pikalataamisen vain muutamissa minuuteissa, koska niissä ei ole vastusta lisäävää nestemäistä rakennetta. Samasta syystä ne eivät lämpene pikalatauksessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Fiskerin akkuteknologian pääinsinööri Fabio Albano kertoo ratkaisseensa solid state –akkuihin liittyvät ongelmat erityisen kolmiulotteisen rakenteen ansiosta. Uudet akut ovat paksumpia, ja niissä on 25 kertaa enemmän pinta-alaa kuin ohutkerrosakuissa.

Tämän ansiosta Fiskerin akuissa olisi noin 2,5-kertainen energiatiheys litium-ioniakkuihin verrattuna, ja niiden valmistuskustannus olisi noin kolmannes nykyisestä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt