Autot

Ovatko puheet dieselin kuolemasta sittenkin ennenaikaisia? Bosch onnistunut leikkaamaan vaikeimpia päästöjä huimasti

Julkaistu:

Diesel
Saksalaisen Boschin on epäilty olleen mukana kehittämässä Volkswagenin kuuluisaa dieselhuijaus-ohjelmistoa. Nyt autosähköalan jättiläinen on käyttänyt osaamistaan päinvastaiseen.
Automotive Newsin mukaan saksalaisen elektroniikkajätin pajassa on onnistuttu kehittämään dieselkäyttöisen Volkswagen Golf GTD:n moottoriin pakokaasujen puhdistusjärjestelmä, jolla VW:n moottori alittaa sekä nykyiset että varmasti myös nipun tulevia päästörajoja – ja nimenomaan typenoksidipäästöjen puolesta.

Boschin kertoman mukaan se on parantanut dieselauton katalysaattorin toimintaa integroimalla katalysaattorin aivan dieselmoottorin hiukkassuodattimen viereen.

Lue lisää: Viranomainen tutkii nyt Opelia, mm. Insigniaa epäillään peukaloiduksi

Tämä tarkoittaa Boschin mukaan sitä, että järjestelmän toiminta pysyy koko ajan typenoksidien vähentämisen kannalta optimaalisella tasolla, kun katalysaattorin lämpötila pysyy lähes koko ajan noin +200C asteessa.

Kaikkiaan testiautona olleen Golf GTD:n typenoksidipäästöjä onnistuttiin leikkaamaan huikeasti. Esimerkkinä nykyinen voimassaoleva EURO6-standardi sallii dieselmoottorin typenoksidipäästöiksi 80 mg/km, kun Bosch kertoo uudella järjestelmällä saavuttaneensa keskimäärin 13 mg/km tason.

Ota kantaa

Onko dieselmoottorilla tulevaisuutta?

On 85% Ei ole 9% En tiedä 6%
Ääniä yhteensä 9257

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt