Autot

Uuden sukupolven Ford Focus IS:n ensitestissä – selvästi enemmän tilaa ja yllättävän monta sielua

Julkaistu:

Ensitesti
Uusi Ford Focus on ottanut edeltäjäänsä nähden ison harppauksen. Laajasta valikoimasta löytyy lisäksi enemmän vaihtoehtoja kuin ehkä koskaan.
Vau. Se on ensituntuma uuden Focuksen ratin takana, kun alla kiitää mutkitteleva ja Nizzasta ylöspäin lähtevä vuoristotie. Versiona on farmarikorinen ST-Line, jonka alakerta on viritetty hieman perus-Focusta sporttisemmaksi. Fordit ovat aina olleet hyviä ajaa, mutta nyt on käsissä todella hyvä tuote.


Ford on suunnitellut koeajoreitin hyvin. Se käsittää sekä tiukkoja neulansilmämutkia että nopeammin läpi ajettavia mutkayhdistelmiä, joiden suunnanvaihdoksissa korostuu alustan erinomainen toiminta. Auton käytös on vakaata ja varmaa, ja jousitus nielee tien epätasaisuuksia jopa hämmentävän hyvin. Ohjaus on mallikkaan tarkka ja tunnokas, ainoastaan ohjauksen keskialueella ja hitaammissa mutkissa tunto jää hieman ohueksi.

Lue lisää: Tällainen on uusi Ford Focus – katso kuvat ja yksityiskohdat

Satsaukset ajettavuuteen konkretisoituvat eri malliversioita ajettaessa. Kun ST-Linen alusta on täysi kymppi, perusversioista alkaa löytyä pieniä häiritseviä tekijöitä. Ford on halunnut antaa erilaisille malliversioille hieman erilaisia luonteita, koska myös asiakkaat arvostavat autoissaan erilaisia piirteitä.


Käytössä on esimerkiksi kahta erilaista taka-akselia, jäykällä vääntöpalkilla sekä monivarsituentaan luottava. Myös etujousitusta oon säädetty eri versioissa. Halutessaan Focuksen saa myös mukautuvalla iskunvaimennuksella.


Ja jos on uuden Focuksen alakerta kunnossa, vielä enemmän on tapahtunut sisätiloissa. Ohjaamo on selkeä ja moderni, ja takapenkillä istuu nyt aikuinenkin oikein mielellään: polvitilaa on mukavasti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vähintään yhtä mukava yllätys on kurkkaus tavaratilaan: kontti vetää nyt 375 litraa – ja jos valinta osuu farmarikoriin, sen ruumaan mahtuu tavaraa peräti 608 litran edestä ilman varapyörää. Kilpailijoille ei siis anneta enää selvää tasoitusta tilojen suhteen. Kiteyttäen voisi sanoa, että Focus on kasvanut nyt oikean auton mittoihin. Farmarista on näillä mitoilla helppo ennustaa melkoista hittiä.


Tekniikka kehittyy valtavaa vauhtia, ja tämä näkyy luonnollisesti myös Focuksessa. Moottorit ovat vahvasti uusittuja. Bensakone on joko litrainen tai 1,5-litrainen, diesel on puolestaan 1,5- tai 2-litrainen. Moottoreiden polttoainetaloutta on parannettu, ja litraisessakin koneessa on nyt käytössä sylinterien lepuutustoiminto. Kolmesta sylinteristä siis yksi lepää, kun sitä ei tarvita osakuormituksella ajettaessa.

Vaihteistoksi tarjotaan joko 6-lovista manuaalia tai uutta 8-vaihteista automaattia.


Ajoimme useita moottoriversioita, joista mieleen jäi siis eritysesti 1,5-litrainen ja 182-hevosvoimainen ST-Linen voimala. Kone on niin hieno, että sen yhteyteen haluaa mielellään jopa täsmällisesti toimivan käsivaihteiston. Uutta 8-portaista vaihteistoa kokeilimme sekä 1,5-litraisen dieselin että 150-heppaisen 1.5 Ecoboostin kera. Automaatti hoitaa hommansa ensiarviolla vain tyydyttävästi. Toki koeajoreitit olivat automaatille erittäin haastavia. Palaamme tarkempiin arvioihin myöhemmin kotimaassa.

Lue lisää: SYNC 3 -järjestelmä tottelee nyt suomenkielisiä äänikomentoja

Toki pienemmälläkin moottorilla pärjää, ja litraisesta bensaturbosta suosikiksi nousi sen 125-hevosvoimainen versio. Moottori on erittäin nöyrä ja vääntää nätisti jo erittäin alhaalta. Sitä on ilo ajaa, ja meno tuntuu ripeämmältä kuin mitä paperiarvot antavat odottaa.


Uusista varusteista mainittakoon mukautuva vakionopeudensäädin, joka säätää nopeuden automaattisesti rajoitusmerkkien mukaan. Sen yhteyteen saa myös kaistallapitoavustimen, joka tekee esimerkiksi moottoritieajosta merkittävän helppoa. Navigointia helpottaa tuulilasiin heijastuva näyttö. Pimeäajo muuttuu puolestaan rennommaksi uuden kamerateknologiaan perustuvan kurvivalojärjestelmän avulla.

Kaksipäiväisten koeajojen aikana tuli ajettua aika monta eri vaihtoehtoa, ja ne eroavat merkittävän paljon toisistaan. Tätä on autoilu nykyään, erot yhden mallisarjan sisälläkin alkavat olla jo todella isoja. Jos harkinnassa on siis uusi Focus, kun autot ehtivät meille syksyllä, koeajolle kannattaa varata aikaa. Tämän auton sielunelämä ei aukene pelkästään renkaita potkimalla.

Ota kantaa

Kiinnostaako Ford Focus?

Kyllä 77% Ei 18% En osaa sanoa 6%
Ääniä yhteensä 4091

Ford Focus 1.0 Ecoboost 125

  • Moottori 3-syl. 999 cm3, turbo, 92 kW (125 hv)/6000 r/min, 170 Nm/1400–4500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,0 s, huippunopeus 200 km/h
  • Kulutus 4,8 l/100 km
  • CO2-päästöt 108 g/km
  • Voimansiirto etuveto Mitat p 4378 mm, l 1825 mm, k 1471 mm, akseliväli 2700 mm, omamassa 1990 kg, tavaratila 375 l
  • Hinta 24400 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt