Autot

Tätä kaikkea tuskin tiesit Putinin saattuelimusiinista – oikea mallinimi on Aurus Senat

Julkaistu:

kortezh
Presidentillisenä limusiinina debyyttinsä tehneestä Kortezhista on tarkoitus muokata aito luksusbrändi. Luvassa ovat mm. lyhyempi perusministerimalli sekä tila- ja maastoautoversiot.
Venäjän federaation presidentti Vladimir Putinin vastavalmistuneen uuden saattuelimusiinin virallinen valmistaja ja suunnittelija ei ole enempää eikä vähempää kuin Moskovan kansallinen ajoneuvo- ja moottoritekniikan kehitysinstituutti NAMI, jonka juuret löytyvät niinkin kaukaa kuin vuodesta 1920 ja Neuvostoliiton tieteellisestä automobiililaboratoriosta.

Lue lisää: Venäläislimusiinien ennakoitu valmistusmäärä tuhansia kappaleita

Tämän vuoden toukokuussa paljastetusta ”Putin-limosta” ei vielä tiedetä läheskään kaikkia teknisiä yksityiskohtia, mutta se on kuitenkin selvää, että auton nimi ei ole Kortezh eli ”juhlasaattue” jolla se useimmiten julkisuudessa esiintyy.

Auton tarkka mallinimi on nimittäin Aurus Senat ja Kortezh tarkoittaa vain sen tunnetuinta eli pitkäakselivälistä mallia jonka päämarkkinoijana esiintyy tällä hetkellä Venäjän presidentinhallinto.


Teknisesti ottaen kyse on noin kuusitonnisesta ajoneuvosta, jota vauhdittaa Porschen tuotekehitykseen perustuva, tuplaturboin varustettu V8- tai V12-bensiinimoottori. Tehoa 4,4 -litrainen V8 tarjoaa Porschen emoyhtiö VW Groupin ilmoituksen mukaan hieman vajaa 600 ja isompi V12 puolestaan hieman yli 800 hevosvoimaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Aurus Senat ”Kortezh” on luonnollisesti saatavilla myös panssaroituna ja lukuisiin eri turvallisuusalan suojaluokituksiin sopivana.

Katso video: Törmäystestit läpäissyt Aurus naamioteipeissä – ja tältä näyttää auton tilaversio

Autoalalla liikkuneiden huhujen mukaan suunnitteilla on ottaa ainakin kevyemmin suojatun Aurus Senatin moottorivaihtoehdoksi myös pienempi 2.2-litrainen bensaturbo, jolloin hevosvoimia olisi tarjolla tasan 245 kappaletta.

Sellainen voisi sopia vaikkapa hiukan vähäpätöisemmälle päällikölle tai muulle alemman portaan pomolle.


Senat -mallinimen käyttäminen johtuu siitä luonnollisesta syystä, että Aurus-merkkiä on venäläissuunnitelmien mukaan tarkoitus jatkaa paitsi neliovisella lyhyellä sedanilla, myös luksustason tila-autolla sekä vielä nimeämättömällä etenemiskykyisellä maastoautolla.

Näistä tila-auton nimeksi on jo valittu Aurus Arsenal, Moskovassa sijaitsevan samannimisen tornin mukaan.

Lue lisää: Ensimmäiset Kortezhit luovutettiin Venäjän presidentinhallinnolle joulukuussa 2017

Näistä kaikkia neljää mallivarianttia aiotaan tuottaa Venäjän omien markkinoiden ohella myös Kiinan ja Lähi-idän maksukykyisille asiakkaille - oletettavasti lähtökohtaisesti aina panssarointi- tai muulla turvasuojausmahdollisuudella varustettuna.

Porschen ja VW:n lisäksi Aurus -ajoneuvosarjan kehitystyöhön ovat osallistuneet mm. Mazdan, Fordin, Ssangyongin ja Isuzun kanssa yhteistyötä tehnyt venäläinen autoteollisuusyhtymä OAO Sollers, saksalainen Bosch sekä mm. neuvostobusseistaan aikanaan tunnettu venäläinen LiAZ.

Suurelle yleisölle Aurus Senat esitellään Moskovan autonäyttelyssä tämän vuoden syyskuussa. Silloin selviää muun muassa se, miltä tuntuu istua Venäjän autoteollisuuden lippulaivaksi tarkoitetun auton takapenkillä.

Autohistoriallisessa mielessä Vladimir Vladimirovits Putin jää nyt historiaan valtionpäämiehenä, jonka aikana vuosikymmeniä kestänyt saksalaisten Pullman-Mercedeksien aika Venäjän ykkösautosaattueiden kärjessä vaihtui tuttuun neuvostotyyliin eli länsimaisilla mausteilla jatkettuun ”sataprosenttisen” kotimaiseen tuotantoon.

EDIT: Täsmennetty autojen mallinimiä

Ota kantaa

Onko Aurus Senat sopiva nimi Venäjän uudelle ykkösautolle?

On 61% Ei ole 20% En osaa sanoa 19%
Ääniä yhteensä 6686

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt