Autot

Maailmalla kohistaan jo: Onko tässä vastaus edullista ja hyvää sähköautoa etsivälle? Yritimme selvittää Konan Suomi-hinnan

Julkaistu:

Uutuusmalli
Uusi Hyundai Kona electric on jo tuoreeltaan arvioitu hinta-laatu -suhteeltaan kenties jopa koko maailman tämän hetken parhaaksi sähköautoksi. Mutta paljonko on sen hinta Suomessa?
Muun muassa englantilaisen Auto Expressin tuomarit päätyivät suosittelemaan Kona electriciä sen pitkän, jopa 480 kilometrin toimintamatkan ja kohtuullisen hinnoittelun perusteella.

Hinnoittelu Suomessa on vielä avoin, mutta IS tutki uutuuden mahdollista meikäläistä loppuhintaa.

Lue lisää: Näin paljon täyssähköautolla ajava säästää kilometriä kohden, väittää laskelma

– Täyssähköisen SUV:n lanseeraus on nostanut Hyundain mukaan markkinoiden nopeimmin kasvavaan trendiin. Kona Electricin jopa 480 kilometrin toimintamatka on markkinoiden pisimpiä. Kun tähän lisätään edullinen hinta, tehdään sähköautosta aidosti varteenotettava tuote. Kona Electric on erinomainen paketti, minkä vuoksi se on ansainnut vuoden 2018 hinta-laatu-suhteeltaan parhaan sähköauton palkinnon, Auto Expressin päätoimittaja Steve Fowler arvioi uutta Kona EV:tä.

Kaiken Kansan sähköauto?

Uutta Hyundai Kona Electriciä on siis jo etukäteen pidetty uutena askeleena kohti järkihintaista sähköautoilua. Samalla se edustaa Hyundain tavoitteita kehittää tulevaisuuden puhtaampaa liikkumista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kona Electric tulee Suomen markkinoille kahtena vaihtoehtoisena tehoversiona ja yhden markkinoiden suorituskykyisimmän sähkömoottorin vauhdittamana. Perusversiossa akun kapasiteetti on 39,2 kWh, ja autossa on tehoa 135 hevosvoimaa (99 kW).

Lue lisää: IS koeajossa Hyundai Kona 1.6 T-GDI 4WD 7DCT Style

Tehokkaammassa versiossa akun kapasiteetti on 64 kWh ja tehoa on 204 hevosvoimaa (150 kW). Tämän akkuversion turvin Hyundai Kona EV tarjoaa yhdellä latauksella jopa 480 kilometrin toimintamatkan, uuden totuudenmukaisemman WLTP-mittaustavan mukaan.

Lyhyemmät latausajat

Hyundai Kona electricin pienemmän akkuvaihtoehdon lataus 7,2 kW:n latausasemalla kestää kuusi tuntia ja 10 minuuttia. Suurempi akkuvaihtoehto latautuu noin yhdeksän ja puoli tuntia. Nämä latausvaihtoehdot soveltuvat lähinnän koti- tai työpaikkakäyttöön.

Nopeammalla 50 kWh:n latausasemalla – joita Suomeenkin nousee jatkuvasti lisää – kapasiteetiltaan suurempi 64 kWh:n akkuvaihtoehto voidaan ladata 80 prosenttiin 75 minuutissa ja tehokkaimmilla 100 kWh:n latausasemilla (ei vielä Suomessa käytännössä Suomessa kuin Tesla-asiakkaiden hyödynnettävissä) 54 minuutissa.

Latausajat siis lyhenevät jatkuvasti, ja nyt ei siis enää puhuta pikalatauksissa kuin reilun tunnin latausajoista. Matka Helsingistä Suomen lappiin – jos sellainen nyt jonkun autonvalintaa edelleen merkitsevästi määrittää – pitäisi siis sujua kahden pysähdyksen taktiikalla ilman maata mullistavan pitkiä pysähdyksiä.

Seitsemän tuuman mittaristo antaa kuljettajalle järjestelmän tiedot akun varaustilasta ja energiankulutuksesta. Parannettavaakin toki vielä jää, mutta tätä on uusi tekniikka.

Entä se hinta?

Ensimmäisiä uusia Hyundai Kona electric -malleja odotetaan Suomeen vuoden viimeisellä neljänneksellä. Varustetasot tulevat maassamme olemaan Comfort ja Style. Suomen myyntihintoja ei ole vielä vahvistettu, mutta Briteissä auto on jo myynnissä, ja Kona EV 64 kWh Premium maksaa siellä täkäläiseksi valuutaksi muunnettuna noin 33333 euroa.

Koska Suomessa autovero on sähköautoilla hyvin maltillinen, voisi auton hankintahinta olla maassamme noin 35000 euroa.

Lue lisää: Hyundai lupaa upouuden sähkö-Konan matkasäteeksi 470 kilometriä

Hinnoittelussa on kuitenkin yksi mutta. Britit saavat täyssähköautoihinsa 4500 punnan eli noin 5085 euron hankintatuen, eli käytännössä Kona EV:n hinnaksi muodostuisi Suomessa kuitenkin lähemmäs 40000 euroa. Suomessa täyssähköautoille myönnetään 2000 euron hankintatuki, joten kalliimman pään Kona EV:n hinnaksi jäisi lopulta noin 38000 euroa.

Lopullinen hinnoittelu jää siis vielä arvailujen varaan, mutta edullisimmillaan Kona EV saattaisi olla varteenotettava vaihtoehto uutta täyssähköautoa harkitsevalle, ja lähennellä silloin suomalaista uuden auton keskiarvohintaa, joka on noin 32000 euroa.

Ota kantaa

Ostaisitko sähköauton jos se olisi tarpeeksi edullinen?

Kyllä 76% En 14% Ehkä 10%
Ääniä yhteensä 6184

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt