Suomalaisteille tulossa uutta bisnestä – ”Ei edellytä autoilijoilta toimia”

5G-Safe-projektissa testattavia uusia ratkaisuja viimeistellään parhaillaan jo saatujen kokemusten ja tulosten pohjalta.

Tielläliikkujien turvallisuutta lisätään 5G-teknologiaan perustuvien uusien ratkaisujen avulla, tiedottaa nyt VTT.

16.7.2018 6:52

Jos matkapuhelinmaailmasta tuttu 4G eli neljännen sukupolven matkapuhelinverkko on jo pikku hiljaa kuluttajien hallinnassa, tekevät viidennen polven 5G-verkkopalvelut vahvasti jo tuloaan - myös Suomen tie- ja katuverkolle.

Lue lisää: Osa autoilijoista uskoo, että nykyautojen keräämää anturitietoa ja paikkadataa käytetään pian verotukseen ja seurantaan

VTT:n ja sen yhteistyöyritysten kehittämät uudet ratkaisut liittyvät käytönnössä tiesääpalveluihin, teiden kunnossapitoon, automaattiajamiseen ja ajoneuvojen väliseen nopeaan 3D-näkymien välittämiseen.

Uusi bisnes avautumassa - ja näin eri tahot kuvailevat sen mahdollisuuksia

Vuoden 2018 lopussa päättyvällä projektilla haetaan uutta liiketoimintaa mukana oleville yrityksille, kertoo nyt VTT tiedotteessaan.

– 5G-verkon siirtonopeus mahdollistaa suurten 3D-näkymien välittämisen ajoneuvojen välillä. Tämän seurauksena auton havaintojen etäisyyttä voidaan kasvattaa ja dataa saadaan alueilta, joihin auton oma anturointi ei kanna ja joita se ei näe, sanoo tieliikenneonnettomuuksien vähentämiseen tähtäävän 5G-Safe-hankkeen vetäjä Tiia Ojanperä VTT:ltä.

Uudet järjestelmät eivät edellytä autoilijalta ajonaikaisia toimia, vaan tietojen keräys ja varoitusten lähettäminen käyttäjille tapahtuvat automaattisesti.

Lue lisää: Uutta pWLAN-tekniikkaa tulossa autoihin jo ensi vuonna

– 5G-teknologian avulla voidaan parantaa myös sääpalvelujen laatua. V2V (vehicle-to-vehicle eli ajoneuvosta ajoneuvoon tapahtuva tiedonsiirto) -videostriimaus on kiinnostava tulevaisuuden skenaario informaation laajakaistaisen siirtämisen mahdollisuuksista, sanoo vanhempi tutkija Timo Sukuvaara Ilmatieteen laitokselta.

Ministeriön paperi paljastaa: Viranomaiset suunnittelevat kansalaisten liikkumisen yhdistämistä mainontaan

– Reaaliaikainen tiedonvälitys ja tietojen automaattinen analysointi mahdollistavat aiempaa nopeamman ja luotettavamman tiedon tiestön tilasta. Tiesäämallin tuottamia ennusteita voidaan hyödyntää liikenteen ajo-olosuhteita ja turvallisuutta koskevissa palveluissa, kertoo puolestaan kehittämispäällikkö Oiva Huuskonen Destiasta.

5G:n valttina on nopeuden lisäksi se, että sen vasteaika eli viive on huomattavasti pienempi kuin nykyisessä 4G:ssä. Viiveessä on kyse siitä, kuinka nopeasti verkko vastaa käyttäjälle. Yleisesti ottaen 5G mahdollistaa sen, että matkapuhelinverkkoa aletaan entistä enemmän käyttää kaikkeen muuhunkin kuin matkapuhelimien tai muiden kannettavien päätelaitteiden välityksellä viestimiseen.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?