Autot

Onko elinkaarensa lopussa oleva tonnin auto enää järkiostos? Tässä yksi yleinen esimerkki vikoineen päivineen

Julkaistu:

Käytetty
1990-luvun lopun henkilöautot alkavat olla iässä, jossa niiden elinkaari lähestyy loppuaan – tai ainakin käännekohtaa, jolloin päätetään, onko auton ylläpidossa enää järkeä.
Parikymppinen auto on vanha kulkupeli jopa Suomen mittapuulla. Tuon ikäisiä edullisia tonnin-parin autoja on kuitenkin Suomessa runsaasti ja niillä on oma vannoutunut käyttäjäkuntansa.

Eikä ole perustelematonta kysyä, miksi täysin toimiva ja ylläpidoltaan edullinen auto pitäisi romuttaa.

Lue lisää: Muista tarkistaa nämä seikat kun ostat käytetyn auton yksityishenkilöltä

Monelle tämän hintaluokan auto on myös taloudellisesti ainoa vaihtoehto.

Toisaalta vanhan auton omistaja joutuu menopelin ikääntyessä miettimään, mikä on auton todellinen käyttö- ja mahdollinen vaihtoarvo, jos vielä mielii jossain vaiheessa vaihtaa kulkineensa uudempaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lue lisää: Huolimatonta autoilijaa uhkaa vähintään tonnin lisävero

Tämä johtuu siitä, että usein auton markkina-arvo laskee auton vanhentuessa niin alas, - ehkä vain muutamiin satoihin euroihin - että autolla on käytännössä jäljellä enää käyttöarvoa.

Kyseinen käyttöarvo voi kuitenkin olla kestävällä pohjalla, jolloin omistajan kannattaa harkita auton ylläpidon jatkamista, kunhan se ei vain tule liian kalliiksi. Seuraavassa esimerkki yhdestä automallista, jonka hankkija voi nyt tehdä kelpo ostoksen halvalla.

Esimerkkinä ensimmäisen sukupolven Audi A4 Avant - lujaa tekoa

Suomessa aikoinaan suositun ensimmäisen sukupolven Audi A4 (B5) pohjautuu nimensä mukaisesti B5-perusrakenteeseen. Se korvasi aikoinaan jo vanhentuneen 80-mallin ja näyttäytyi markkinoille syksyllä 1994. Audi A4 B5-malli kattaa Avant-farmariversionsa kera vuosimallit 1995 – 2001.

Autossa oli moottori pitkittäin ja voimansiirtovaihtoehtoina toimivat joko etuveto tai Audeissa tunnettu quattro-neliveto. Moottorivalikoima oli 1990-luvulla laaja, sisältäen neli- ja kuusisylinterisiä moottoreita 1,6 – 2,8 litran kokoisina. Vuonna 2001 A4:n B5-malli korvautui uudella B6:lla.


Ensimmäisen sukupolven A4 on ikäisekseen jämäkkä ja alkujaan laadukkaasti tehty auto. Tavara- sekä takatilat pienehköt eikä A4:n kulutuskaan ole varsinkaan bensakoneisena enää aivan nykypäivää. Mutta jos niiden ja muutamien tyyppivikojen kanssa pärjää, voi vanhan A4:n kanssa elää ihan mukavaakin elämää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Plussapuolena Audin mainetta perusluotettavuudesta tukee myös A4:n katsastusvikahistoria.

Lue lisää: Tasan 2800 euron hintainen nelivetoauto loisti TM:n testissä – ”osoittautui erittäin luotettavaksi”

Suomalaisen vuoden 2015 katsastusvikaraportin mukaan vuonna 2001 käyttöönotettujen A4:sten sijoitus oli aivan parhaan kärkikymmenikön tuntumassa, sijalla 11. Tavallisimmat hylkäysperusteet määräaikaiskatsastuksessa olivat käyttöjarrut, etuakselisto ja pakokaasupäästöt.

Näistä käyttöjarrujen viat johtuvat tavallisimmin vain kuluneisuudesta.

Katsastusviat ovat kuitenkin vain osa totuutta. Toistuviakin vikakohteita ja tyyppiongelmia A4:ssä on, seuraavassa listaamme niistä tärkeimmät.

1. YLÄTUKIVARRET

Audin nelipistetuettu etuakseli on rakenteeltaan kevyt ja osaltaan siksi myös auton ajotuntuma on pirteä, mutta sen haittapuolena varsinkin ylätuennan tukivarret eli ns. koiranluut ovat suorastaan kulutustavaraa.

Jälkimarkkinoilla on myös vahvistettuja korvausosia hieman korkeammalla hinnalla.

2. VETONIVELET

Vetonivelten ja niiden suojakumien kunto on hyvä tarkistaa, quattro-malleissa tietenkin myös taka-akselilla. Jos kumi on rikkoutunut ja lika kerran päässyt nivelen sisälle, on järkevintä vaihtaa koko vetonivel, sillä ne eivät ole kalliita.

3. MOOTTORI

Audin moottorit ovat pääsääntöisesti kestäviä. Varsinkin 1,9-litrainen diesel sietää huollettuna kilometrejä hyvin, mutta kaikissa TDI-moottoreissa esiintyy ilmamäärämittarin kulumisesta johtuvia vikoja.

Hyvin huollettuina dieseleillä ja V6-bensiinimoottoreilla 500 000 kilometrin ajomäärät ovat tavallisia. 1,8-litraisten turbomoottoreiden ahtimet kuluvat käytössä. V6-moottoreiden jakohihnan vaihtotyö on kallis, joten on syytä tarkistaa, ettei se ole pian edessä.

4. TUULILASINPYYHIN

Tuulilasinpyyhkijöiden toiminta saattaa alkaa temppuilla vuosien vieriessä. Ongelma on tavallisimmin pyyhkimien jaksoreleessä, jonka uusiminen on ensimmäinen suositeltu korjaustoimenpide.

5. ABS-JARRUT

Abs-jarrujen toiminta on syytä tarkistaa koeajolla. Pumppu- tai ohjainyksikkö voivat vikaantua ajan kuluessa, jolloin mittaristoon syttyy abs-vikavalo. Yksiköt voi korvata erikseen, ja toimivia osia on saatavana myös käytettyinä. Vaihtotyö onnistuu huolelliselta kotimekaanikolta itsekin.

6. MAALIPINTA

Audien ruosteenestokyky on sinkityn korin ansiosta hyvällä mallilla, mutta kiveniskujen aiheuttamat maalivauriot eivät ole tämän ikäisessä autossa enää epätavallisia. Myös maalipinnan lakka saattaa kuoriutua irti.

EDIT: Jutussa ollut virheellinen kuva vuosimallista 2001 vaihdettu oikeaa mallisukupolvea esittävään.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt