Autot

IS koeajossa Mercedes-Benzin uusi Suomi-malli – tällainen se on, mm. kojelauta mullistunut täysin

Julkaistu:

Koeajo
Mercedes-Benzin A-sarja on uudistunut kaikin puolin onnistuneesti. Ja mikä vielä parempaa, sitä valmistetaan yhä Suomessa.
Olo on miltei isänmaallinen, kun takamus löytää penkin ja kädet ohjauspyörän. Auto on saksalaisen valmistajan määrätietoisen kehitystyön tulos, mutta sitä valmistetaan Baden-Württembergissä sijaitsevan Rastattin ohella myös Uudenkaupungin autotehtaalla.

Suomalaisittain onkin hienoa havaita, että Mercedes-Benzin uusi A-sarja on uusimmassa versiossaan kehittynyt monella tapaa hyvään suuntaan.


Pienikokoista, alun perin lähes tila-automaista A-Mersua ei ole todellakaan ikävä, kun tarkastelee uutta, pystyperäistä tuotosta.

Muutos ja sen arvioiminen eivät liity vain muotoseikkoihin, vaan auto on kokoluokassaan kaikin puolin nykyaikainen. Valmistaja menee niin pitkälle, että se luokittelee tuotoksensa ujostelematta kokoluokkansa mittapuuksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ulospäin tärkein mittamuutos on 12 senttimetrin pituuskasvu. Samalla akseliväli on kasvanut kolme senttiä. Keula näyttää selvästi aiempaa pidemmältä ja samalla jonkin verran matalammalta.

Lue lisää: Saksalaisillako ei ole huumorintajua? Ainakin Mercedes-Benzin pääkonttorissa osataan itseironia

Tarjolla on kolme erilaista alustaa. Vakiona on mukavuusalusta. Samoin ajotiloihin vaikuttava Dynamic Select tulee vakiona. Madallettu mukavuusalusta lepää 1,5 senttimetriä alempana, ja tällöin korostuvat jousien ja iskunvaimentimien urheilullinen toiminta. Mahdollista on valita myös auto aktiivisella iskuvaimennuksen säädöllä.

Varsinkin etuosan sisätilat ovat linjassa valmistajan viimeaikaisiin kehitelmiin. Kojelaudan laatuvaikutelma pyöreine tuuletussuuttimineen edustaa auton koko- ja hintaluokan kärkipäätä.


Kuskin työskentelytila on varsin väljä ja toimiva. Lisävarusteinen mukavuusistuin voisi tukea enemmänkin, mutta se näyttää ja tuntuu hyvältä ainakin lyhyillä ajomatkoilla.

Digitaalisia ratkaisuja on periytynyt isommista, huomattavasti kalliimmista Mercedeksen malleista niin paljon, että vuosikymmenen alussa lanseeratut automallit merkistä riippumatta tuntuvat nyt auttamattoman simppeleiltä.

Lue lisää: IS kysyi uudelta pikku-Mersulta elämän tarkoitusta – näin se vastasi!

Kojelautaan saa esimerkiksi kalliimmasta E-sarjasta tutut, prameat vaakanäytöt oman valinnan mukaan: kahdella 7-tuumaisella näytöllä, 7- ja 10,25-tuumaisilla näytöillä tai kahdella 10,25-tuumaisella näytöllä.

Takapenkillä aikuisen jalkaterät mahtuvat heikosti etupenkin alle. Kasvanut tavaratila (+ 29 litraa) on muodoltaan käyttökelpoinen ja tilavuudeltaan varsin kelvollinen.

Koeajoautoksi valikoitui varustelultaan edullista päätä edustavalla Style-nimellä kulkeva, 1,33-litraisella bensiinikoneella ja 7-pykäläisellä automaattilaatikolla varustettu Launch Edition -versio. Siinä mittariston ja näytön koko on mallia perus.

Kun on nähnyt isommat näytöt, pienemmät paneelit vaikuttavat – kaikessa näyttävyydessäänkin - jotenkin vaatimattomilta.


Mittariston näyttöä ohjataan ohjauspyörän vasemman puolan kosketuspinnalla. Keskinäyttöä komennetaan ratin oikealta puolelta vastaavasti. Lisäksi keskikonsolista löytyvällä kosketuslevyllä voi tehdä samat komennot. Levyn kosketustuntuma vaatii enemmän totuttelua.

Jos aika tulee pitkäksi, voi kädet pitää ohjauspyörässä ja keskustella Mercedeksen MBUX-multimedialiittymän (Mercedes-Benz User Experience) kanssa. Se ymmärtää kahtakymmentäkolmea kieltä, mutta suomi ei ainakaan vielä kuulu joukkoon.


Kuljettaja voi räätälöidä järjestelmää mielensä mukaisesti. Hey, Mercedes! -komennolla järjestelmä toimii Applen Siri-avustajan tapaan.

Koska koeajoautossa ei ollut sulautettua navigointijärjestelmää, avustaja ei ilmeisesti siksi osannut kertoa sijaintia sitä kysyttäessä. Muut huolenaiheet ilmastoinnin säädöistä radiokanavan vaihtoihin avustaja selvitti vaivatta.

Uusi bensakone on hinnastossa pyöristetty 1,4 litraan. Se on mallin perusmoottori, ja hyvin se hyrrääkin. Aiempaan 1,6-litraiseen moottoriin nähden teho on kasvanut 11 prosenttia ja litrateho 25 prosenttia.

Numerot numeroina, mutta ajettaessa automaattilaatikolla varustettu voimalinja tuntuu mukavan pikkusporttiselta. Moottorin yhteyteen saa myös kuusivaihteisen käsivaihteiston.


Ohjaus on viritetty kevyeksi. Auto käyttäytyy kaupungin kortteleissa miellyttävän ketterästi. Jousitusmukavuus ei työmatkalle osuvan ”testikumpareen” kohdalla ansainnut kiitettävää arvosanaa.

Maantiellä auto tuntuu ohjaamossa suuntavakaalta ja hyvin ajomelua karttavalta.

Lue lisää: Mercedes-Benzin uusi A-sarjan malli keskustelee sujuvasti, mutta suomen kieltä se ei ymmärrä

A-sarjalla on ensimmäistä kertaa mahdollista ajaa myös osittain autonomisesti. Valittavissa on useita S-sarjasta peräisin olevia avustinjärjestelmiä: Distronic-etäisyysavustin, aktiivinen hätäpysäytysavustin sekä aktiivinen kaistanvaihtoavustin.

Vakiovarusteena on aktiivinen jarruavustin, joka kykenee estämään peräänajokolareita sekä jalankulku- ja pyöräilykolareita.

Uusi A on älyllä ladattu, laadukas auto, jota kannattaa kokeilla myös kaksilitraisella bensa- ja 1,5-litraisella dieselillä ennen kuin kaivaa kultakortin lompakosta. Ne saattavat tarjota vielä enemmän.

Ota kantaa

Onko Uudessakaupungissa valmistettu A-Mersu mielestäsi isänmaallinen autovalinta?

On 57% Ei ole 32% En osaa sanoa 11%
Ääniä yhteensä 10664

Mercedes-Benz A 200 Launch Edition Style

  • Moottori R4, turbo, 1 332 cm³, 120 kW (163 hv)/5 500 r/min, 250 Nm/1 620 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s, huippunopeus 225 km/h
  • Kulutus 5,2 l/100 km 95E
  • CO2-päästöt120 g/km
  • VoimansiirtoA7, etuveto
  • Mitat p 4 419, l 1 796, k 1 440 mm, akseliväli 2729 mm, omamassa 1 375 kg, tavaratila 370–1 210 l, tankki 43 l
  • Hinta 34 981 euroa
Kiitämme

Arvokkaan oloista tunnelmaa ohjaamossa

MBUX:n etevyyttä

Moitimme

Takaistuimen muotoilua ja nafteja jalkatiloja

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt