Autot

Autoverotus kiristyy 1.9. alkaen – pahin isku tulossa yli 160 grammaa päästäville

Julkaistu:

WLTP-standardi
Autovero kiristyy jo muutamien viikkojen päästä. Vain pienipäästöisimpien luokissa selvitään ilman korotuksia.
Syksyn koittaessa maassamme otetaan käyttöön Euroopan etujoukoissa uudet WLTP-mittaustavan mukaiset autoveroprosentit.

Autoala: Samojen mallien ja päästöluokkien sisällä voi tulla hyvinkin erilaisia tuloksia

Käytännössä uudet autot eivät uuden standardin myötä ala kuluttamaan todellisuudessa yhtään sen enempää tai vähempää kuin ennenkään, mutta 1.9. tapahtuvan laskentamuutoksen vuoksi uuden auton hintaan sisältyvä autovero kiristyy useissa tapauksissa.

Korotuksia on luvassa siitäkin huolimatta, että valtiovarainministeriö on maalaillut useaan otteeseen verojen säilyvän mittaustapavaihdoksesta huolimatta entisellään.

Autojen päästöarvot nousevat, vaikka autoissa ei muutu mikään – voi tuntua lompakossa

Absurdia on, että tällä hetkellä kukaan ei osaa kertoa kuinka paljon jokin tietty automalli tarkalleen maksaa sen jälkeen kun uusi veromalli astuu voimaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Siksi Ilta-Sanomatkaan ei voi julkaista esimerkiksi sadan eniten rekisteröidyn automallin uusia, 1.9. voimaan astuvia hintoja.

IS:n lähteiden mukaan se on kuitenkin jo selvää, että mikäli uuden auton CO2-päästöt ovat luokassa 160 g/km tai enemmän, voi autoverotuksen kiristymistä kuvailla jo sanalla huomattava.

Kauppalehti: ”Tiettyjen mallien hinnat voivat nousta jopa 10000 euroa”

Tämänhetkisen tiedon mukaan kokonaan autoveron nousulta säästyvät vain kaikkein vähäpäästöisimmät mallit kuten esimerkiksi pienemmän pään täyssähköautot.

Ylimenokaudella eli mittaustapojen siirtymäajalla vuosina 2017–2021, autoveron laskennassa on käytössä niin sanottu takaisinlaskenta. Siinä WLTP:n antamat hiilidioksidiarvot muutetaan laskennallisiksi NEDC-arvoiksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt