Autot

IS Saksassa: Kialta tulossa kevythybridi – mutta mitä ihmettä, dieselinä!

Julkaistu:

Autotekniikka
Kia tuo kevythybridinsä markkinoille hieman yllättäen dieselmoottorin parina.
Diesel on ajelehtinut viime aikoina vastavirtaan, mutta sille löytyy edelleen myös puolestapuhujansa – ja syystäkin. Niihin liittyy nyt myös Kia, joka tuo markkinoille uuden MHSG-kevytdieselhybridin.

Sportagen moottorivalikoimaan lisätty, Kian EcoDynamics+ -kevythybridijärjestelmäksi nimeämä uutuus liitetään valtavirrasta poiketen siis 2,0-litraisen dieselmoottorin yhteyteen.

Teknisesti MHSG-kevythybridijärjestelmä sisältää kevyen 0,46 kWh:n 48 voltin litium-ioniakun ja sähkömoottorin. Hybridijärjestelmä ohjaa sähkömoottoria invertterin avulla.

Lue lisää: Mercedes-Benz muuttaa kaikki autonsa 48-volttisiksi – tästä syystä vanha 12V:n järjestelmä jää nyt historiaan

Kian moottorikehitysjohtaja Eugenio Bizzocchi on työskennellyt aiemmin niin Fiatilla, Maseratilla kuin Ferrarillakin. Hänen mukaansa kevythybridistä on lukuisia hyötyjä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Auto käynnistyy vaivattomammin ja hiljaisemmin, sähkömoottori avustaa dieselmoottoria kiihdytyksissä suoran kytkennän ansiosta, tasainen ajo on hienostuneempaa ja jarrutuksissa lataustila kerää talteen vapautuvaa liike-energiaa, Bizzocchi täsmentää Ilta-Sanomille uutuuden teoreettisia hyötyjä.

Bizzocchin kaltaisten nimekkäiden kehitysinsinöörien siirtyminen Kian palvelukseen on yksi osoitus siitä, että Frankfurtissa Euroopan päämajaansa pitävä korealaismerkki on liikkeellä tosissaan.

Sammuu liikkuessa

Kia Sportagessa käytettävä uusi järjestelmä mahdollistaa Stop & Start -toiminnon toimimisen myös auton liikkuessa. Akun varaustilanteen niin salliessa, dieselmoottori voi sammua automaattisesti

moottorijarrutuksen- ja jarrutuksen yhteydessä, auton vielä liikkuessa.

Kun on aika lähteä taas liikkeelle, järjestelmä käynnistää dieselmoottorin välittömästi kuljettajan painaessa kaasupoljinta.

Käytännön lopputulos on ensitestissä saamiemme kokemuksien perusteella miellyttävän saumattomasti toimiva kokonaisuus. Auto todellakin käynnistyy sivistyneesti ja nopeasti, mutta dieselmoottorin raksutus on toisaalta edelleen totutun karkeaäänistä. Stop & Start –toiminto osoitti lyhyellä koeajolla pätevyytensä esimerkiksi liikennevaloihin saavuttaessa – auto sammui hallitun hyvätapaisesti.

Käytännön kulutuksen suhteen emme vielä saaneet validia kokemusta, mutta ensitestissä olleen GT-Line –version virallinen CO2-päästötaso asettuu lukemaan 153 grammaa kilometrillä (ns. NEDC-takaisinlaskettu arvo).

Uusi järjestelmä nostaa Kian yhdeksi aktiivisimmista hybridivalmistajista. Sillä on mallistossaan niin hybridi-, plug-in hybridi-, täyssähkö- kuin kevythybriditeknologioin varustettuja autoja.

Nyt esitellyn 2,0-litraisen dieselin lisäksi on ensi vuonna luvassa saman tyyppinen MHSG-kevythybridi myös 1,6-litraisena versiona.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt