Autot

IS koeajo: Tätä Kiaa saa pian vain täyssähköisenä versiona – ja tältä se tuntuu

Julkaistu:

Koeajo
Persoonallisen näköinen Kia Soul EV on sähköauto oman tien kulkijalle. Ja pian muunlaisia Souleja ei enää olekaan.
Korealaisen Kian toistaiseksi ainut autoliikkeisiin asti ehtinyt täyssähköauto eli Soul EV on erikoinen tapaus.

Eikä vain ulkonäöllisesti, vaan siksi, että täyssähkö on Kialta muutamia viikkoja sitten tulleen ilmoituksen mukaan pian koko Soul-malliston ainoa tarjolla oleva moottorivaihtoehto.


Koeajon perusteella päätös saattaa olla ihan oikea, sillä kaikkineen Soul EV on puutteineenkin ihan toimiva paketti. Ulkonäöllisesti kaupunkilaatikko on toki suomalaisen jähmeään perusmakuun nähden aika erikoinen, mutta tarjoaa muutoin varsin tasaisia ominaisuuksia.

Lue lisää: Saako Soul EV:n vetokoukulla? Entä miltä näyttää sen tietoviihdejärjestelmä?

Esimerkkinä tilaa on korin mittoihin (joista mainittavimpia ovat lyhyys ja korkeus) nähden tarjolla hyvin, ja auto kiihtyy sähköautoille tyypilliseen tapaan risteyksistä suorastaan ripeästi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ajettavuudeltaan Soul EV tosin kärsii - ei varsinaisista ongelmista, vaan harmaasta tasaisuudesta. Pirteän ilmeen mittainen hauskuus siis loistaa tällä kertaa poissaoloaan.


Myös käytännön toimintamatkan puolesta Soul EV kompuroi hieman, sillä autolla ajaa täyteen ladattuna huoletta vain noin reilut puolitoistasataa kilometriä. Se on meikäläisissä olosuhteissa ja kovimpiin kilpailijoihin verrattuna turhan niukka luku.

Selvää parannusta ajoakkujen kapasiteettiin lienee tosin tulossa seuraavan kasvojenkohotuksen myötä, mihin ei alan huhujen mukaan olisi enää kovin pitkälti aikaa.

Lue lisää: Kia Soul EV:n luvattu toimintasäde on 250 kilometriä

Pikalatauspistoke Soulista onneksi löytyy, ja sen kautta Soul EV pystyy hyödyntämään täysimääräisesti tyypillisintä eli 50kW:n pikalaturia - muttei kuitenkaan tuloaan tekeviä sadan kilowatin ”superpikalatureita”.


Soulin sisäinen laturi on 6,6 kilowattinen, mikä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi marketin ilmaislatauspisteessä Soulia pitää roikottaa reilut puoli työpäivää mikäli akut mielii saada tyhjästä täyteen.

Eniten Soulin latauksessa kiusaa kuitenkin aasialainen standardi, joka edustaa tyypillisillä suomalaisilla latauslaitteilla harvinaisempaa Type1 -pistokemallia. Käytännössä sähkö-Kian kuski joutuu siis kuljettelemaan adapterijohtoa kontissaan, mikäli mielii ladata autoaan joustavasti.


Kokonaisuutena Soul EV voisi sopia esimerkiksi nurkka-ajoa tahkoavalle pariskunnalle tai miksei pienelle lapsiperheellekin jolle persoonallisuus ja sähkön eksotiikka on seksikästä ajettavuutta tärkeämpää.

Kummassakin tapauksessa kukkaron tosin pitää olla kunnossa, sillä erityisen halvalla hankintahinnalla Soul EV ei perussähköautojen luokassa kilpaile.

Kia Soul EV

Moottori Sähkömoottori, 81 kW (111 hv), 285 Nm Suorituskyky 0–100 km/h 11,3 s, huippunopeus 145 km/h, toimintamatka 250 km CO2-päästöt 0 g/km Akku 30 kWh litium-ioni Voimansiirto A, etuveto Mitat p 4140, l 1800, k 1593 mm, akseliväli 2570 mm Hinta 35490 euroa

KIITÄMME

- Suorien ajokustannusten edullisuutta

- Käytön vaivattomuutta

MOITIMME

- Hintaa kilpailijoihin ja vastaavaan polttomoottoriautoon nähden

- Tylsää ajettavuutta

- Pakollisen adapterikaapelin tarvetta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt