LVM:n paperi: Tienkäyttömaksut voitaisiin yhdistää ajoneuvoveroon – ja näin niiden perimistä valvottaisiin - Autot - Ilta-Sanomat

LVM:n paperi: Tienkäyttömaksut voitaisiin yhdistää ajoneuvoveroon – ja näin niiden perimistä valvottaisiin

Kaiken pohjana olisi esiselvityksen mukaan Trafin ajoneuvorekisteri, josta seulottaisiin maksuvelvolliset ajoneuvot.

Raskaan liikenteen tienkäyttömaksujen käyttöönotosta sovittiin poliittisesti ensin hallitusohjelmassa ja myöhemmin vielä uudelleen vuoden 2017 puoliväliriihessä. Myös kevyen kaluston tienkäyttömaksuista on keskusteltu runsaasti, mutta päätöksiä asiasta ei ole saatu aikaan.

9.7.2018 6:54

Kotimaisten ajoneuvojen osalta vinjetin (aikaperustaisen tienkäyttömaksun) toteuttaminen ajoneuvoverotuksen yhteydessä on varsin houkutteleva ratkaisu, joka säästäisi resursseja, jos perintä ja muu hallinnollinen käsittely olisi yhdistetty samaan veropäätökseen ja rekisteripohjaan.

Lue lisää: Suomi ottaa käyttöön kuorma-autoja koskevat tiemaksut

Muun muassa näin lukee Liikenne- ja viestintäministeriön muutama kuukausi sitten lievässä radiohiljaisuudessa julkaisemassa esiselvityksessä, jossa on Juha Sipilän (kesk) hallituksen antaman määräyksen mukaisesti tutkittu vinjetin eli raskaan liikenteen aikaperusteisen tienkäyttömaksun käyttöönottoa.

Luimme satasivuisen dokumentin läpi, ja paketista selvisi joukko verraten mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Kuten vaikkapa se, että tämän jutun alun sitaatissa kerrotun vaihtoehtona olisi toteuttaa raskaan liikenteen uusi tienkäyttömaksu itsenäisenä verona, kokonaan omine veropäätöksineen ja muine menettelyineen.

Lue lisää: Ministeriön paperi paljastaa: Valmistelussa oleva uusi maksu kannustaisi ajamaan alle 12-tonnisilla kuorma-autoilla

Selvityksessä on tarkasteltiin myös sitä, voidaanko uuden vinjettijärjestelmän perustamisessa hyödyntää jo olemassa olevia tai esimerkiksi muualla hyväksi havaittuja valvonta- ja muita järjestelmiä. Niistä samainen noin satasivuinen dokumentti sanoo esimerkiksi seuraavaa:

Eräissä ratkaisuissa sekä tiemaksujen perintään että valvontaan sovelletaan rekisterinumeron automaattista tunnistusta. Tämä teknologia on viime vuosina kehittynyt riittävän luotettavaksi.

Uudenaikaisin ratkaisu on ajoneuvon käyttämien tieosien tunnistaminen ajoneuvon satelliittipaikannuksen avulla. Tämän tyyppisiä ratkaisuja on vain muutama koko maailmassa ja toistaiseksi kustannussyistä ainoastaan raskaille ajoneuvoille, esim. Saksassa ja Belgiassa. Valvonta perustuu rekisterinumeron tunnistukseen tienvarressa. Ratkaisua ei vielä ole sovellettu henkilöautoihin.

Niin. Vielä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?