Ensitestissä uusi iso Peugeot – onko se niin hyvä kuin rajusti terävöitetty ulkonäkö antaa ymmärtää? - Autot - Ilta-Sanomat

Ensitestissä uusi iso Peugeot – onko se niin hyvä kuin rajusti terävöitetty ulkonäkö antaa ymmärtää?

Viisnollakasissakin mennään nykytyylin mukaisesti muodot edellä. Ison perheauton ei tarvitse olla laatikko, sillä nyt yhdistellään coupé-vaikutteita ja porrasperää.

Julkaistu: 8.7.2018 15:51

Muodoilla myydään autoja yhä enemmän. Tähän saumaan iskee myös uusi Peugeot 508.

Auto kuin karkki. Lause lienee tuttu monelle. Kun lähes kaikki uudet autot ovat kauttaaltaan hyviä tuotteita, erot pitää hakea muualta. Ja koska narsismin aikakaudella erottuminen on tärkeää, autojen muotoilu on voimissaan.

508:n kohdalla tämä tarkoittaa pyöreän sulavia linjoja. Vaikka auto on sedan, siitä on haluttu saada hieman coupémaisen oloinen. Tässä ei ole mitään uutta, sama näkyy mm. Volkswagen Arteonissa. Molemmissa autoissa on myös kehyksettömät ikkunat – muotoilun sanelema juttu sekin.

Älypuhelin latautuu langattomasti, mutta puhelin sijaitsee silloin hieman hankalasti keskikonsolin alla.

Kasvot ovat tärkeät, ja silmät ovat sielun peili. Näin autoissakin. 508:n keulailme on nätti ja sopivalla tapaa myös aggressiivinen.

Lue lisää: Tällainen on uuden 508:n farmariversio SW

Leveillä poikkilinjoilla eli maskilla ja alahelmalla korostetaan auton leveyttä ja mataluutta, vaatekaupan kikkoja tämäkin. Poikkiraidat leventävät, pystyraidat hoikistavat. Visuaalisesti tämä toimii; 508 on nimittäin normaalin leveä, joskin varsin lituskainen. Sen katto on nippa nappa 1,4 metrin korkeudessa tien pinnasta.

Tavaratila on riittävän iso ja katon reunaan asti aukeava takaluukku helpottaa tavaroiden lastaamista.

Coupémainen pyöreys on puolestaan luotu viemällä takaikkunalinjaa jyrkemmin kohti auton olkalinjaa kuin mitä kori laskee. Homma toimii hienosti. Perää hallitsee vielä voimakas lippa.

Kokonaisuus on onnistunut. 508 istuu tukevasti tiessä. Ajovaloista lähtevät torahammasmaiset huomiovalot ovat tosin makuasia. Mutta ainakin ne luovat 508:lle erottuvan ilmeen.

Lue lisää: Uudessa 508:ssa on myös uusi ohjaamo täysin uusi jousitus

Muodot siis myyvät, mutta se ei täysin riitä. Auto ei ole kuitenkaan vaate, sen saman tuotteen pitää taipua niin arkeen, juhlaan kuin mitä erilaisempiin kuljetustehtäviinkin. Eli onko 508 riittävän hyvä autona?

Perää hallitsee voimakas lippa.

Yhdellä sanalla on. Täysi kymppi se ei ole, mutta riittävän hyvä kyllä. Ohjaus on tunnokas ja nopea, mutta ei aivan hirveän tarkka. Muuttuvatehostuksinen ohjaus tekee ohjauksesta myös paikoittain hieman hermostuneen oloisen. Tämä on urheilullisuuden hinta. 508:aa ajaa nimittäin mielellään mutkateillä – ja jopa melkoisen vauhdikkaasti.

Ajoimme kahta eri versiota. GT:n keulalla on 1,6-litrainen ja 225-heppainen bensaturbo, joka on erittäin hieno moottori. Se toimii myös pääsääntöisesti hienosti yhteen 8-vaihteisen automaatin kanssa, joskin kaikkein aktiivisemmassa ajossa vaihteisto empi välillä siirtojaan turhan kauan. Onneksi ratista löytyy näitä tilanteita varten manuaaliset vaihdevivut.

Ohjaamo on mukavan erilainen ja viihtyisä. Pieni ratti korostaa urheilullisuutta mutta vaatii totuttelua.

Toinen ajamamme moottoriversio oli tehokkain diesel eli 2-litrainen ja 180-heppainen, erittäin miellyttävä kokemus sekin. Dieseleitä Peugeot on osannut aina valmistaa. Molemmissa moottoriversioissa huomio kiinnittyi myös auton alhaiseen melutasoon.

Sama urheilullinen perusviritys toistuu jousituksessa. Peugeot omaa tietotaidon rakentaa jämäkän mukavia jousituksia, ja 508 on oiva kompromissi. Mutta se on kuitenkin kompromissi, vaikka koeajoautossa olikin mukautuva iskunvaimennus.

Pääosin vaimennus toimii hyvin, mutta poikittaissaumat iskevät sisälle vähän ikävästi – eivät läpi asti niin pahasti että paikat lähtisivät hampaista mutta tuntuvasti kuitenkin.

Tieto- ja viihdejärjestelmien pikapainikkeet on tehty hauskasti vähän samantapaisesti kuin pianon koskettimet.

Ajettavuuden suhteen 508 suosii siis aktiivista ja mielellään hieman urheilullisemmin ajavaa kuin leppoisasti kruisailevaa. Paketti on hyvä. Auton alhainen paino vielä korostaa mukavaa ajokokemusta mutkittelevalla tiellä.

Toinen asia sitten on, riittääkö tämä kaikki? Isommat Peugeotit ovat kadonneet katukuvasta lähes kokonaan. Ystäviä niillä varmaan vielä on, eli potentiaalisia asiakkaita varmasti riittää. Kaikki eivät kuitenkaan halua Toyotaa tai Volkkaria.

Takapenkillä on riittävästi tilaa normikokoisen perheen tarpeisiin, joskin penkki on muotoiltu selvästi kahden istuttavaksi.

Haaste on se, että noin puolet tämän kokoluokan autoista myydään yritysautoiksi. Peugeotin pitää siis ensin varmistaa se, että se pääsee mukaan hankintalistoille.

Suomeen uusi 508 saapuu syyskuussa, ja silloin tämä nähdään. Toki hintakin ratkaisee paljon, hinnat selivävät syksyn tullen. 508:ssa on potentiaalia nostaa Peugeot taas mukaan Suomen katukuvaan. Se on tyylikäs iso perheauto, jonka käytännöllisyys on tilojen, riittävän ison tavaratilan sekä ison takaluukun ansiosta kunnossa. Ja olisihan se myös persoonallinen valinta.

Moottori 4-syl. 1598 cm3, turbo, 169 kW (225 hv)/5500 r/min, 300 Nm/2500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 250 km/h Kulutus 5,7 l/100 km CO2-päästöt 131 g/km Voimansiirto etuveto Mitat p 4750 mm, l 1847 mm, k 1404 mm, akseliväli 2793 mm, omamassa 1420 kg, tavaratila 487 l Hinta vahvistamatta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?